ندای گیلان:زبان گویای گیلان نطق های پیش از دستور(جلد اول) دوره ی ششم و هفتم تقنین و نظارت بسم الله الرحمن الرحیم با نام و یاد و برای خدا و یاد کردی از همه شهیدان بزرگوار انقلاب اسلامی از آغاز تا کنون . به عنوان کمترین دوستدار مردم و منتخب آنان در پیگیری مطالباتشان در […]

ندای گیلان:زبان گویای گیلان

نطق های پیش از دستور(جلد اول)
دوره ی ششم و هفتم
تقنین و نظارت


بسم الله الرحمن الرحیم


با نام و یاد و برای خدا و یاد کردی از همه شهیدان بزرگوار انقلاب اسلامی از آغاز تا کنون . به عنوان کمترین دوستدار مردم و منتخب آنان در پیگیری مطالباتشان در همه عرصه های نظارت و تقنین و در همه محدوده های محلی ، استانی ، ملی و فرا ملی در روستاها و شهر ها ، کمیته ها و کمیسیون ها و بازدید ها و ملاقات ها و نشست ها و تذکرات و سوالات و تحقیق و تفحص ، استیضاح و ارجاع  چند ده هزار مکاتبه و درخواست حضوری و تلفنی و توفیقات قابل ملاحظه به کمک سران قوا و وزرا و معاونین و مدیران کل و استانداری و فرمانداری و همه مسئولان ادارات ، مطالب زیر را از باب تذکار عرضه می داریم تا چه در قبول و نظر آید .


شهر ها و روستا ها به عنوان مراکز تولید و اشتغال کشاورزی و صنعتی و صادراتی و خدماتی علاوه بر تزاید حمایت های مالی و معنوی در راستای خدمت رسانی به مردم ، نیازمند برآورد خواسته های چهارگانه قدرت ، رفاه ، احترام و روشنفکری می باشند و باید آبادی روستا را خدمت به شهر ها دانست و رفع مشکلاتی چون گرانی و تورم و بی کاری و عدم تعادل هزینه و درآمد و تبیین انواع خدمات دولت و مجلس را وجهه همت قرار داد .


شاید با درک تفاوت های نسل های پیش و پس از انقلاب با جوانان و مخصوصا” دانشجویان خویش با ملاطفت بیشتری سخن گوییم و از هجمه عوامل خودسر به حریم های آنان جلوگیری گشته و آینده خویش را با دستان خویش از خود نرانیم و نیاز آنان به طرح مطالب و استماع آن از طرف حاکمیت را یک ضرورت پنداشته و آنان را از خطاب های خشونت ساز مبرا نماییم .


تعادل بین رشد اقتصادی و عدالت اجتماعی و خصوصی سازی حقیقی و سپردن امور به تعاونی ها و شایسته سالاری و جهانی اندیشی را پیگیر باشیم و علل سبقت کشور های پیشرفته و یا درحال توسعه آسیا و اروپا و آمریکای لاتین را جستجوگر باشیم و بدانیم که چرا دیگران می توانند هزاران میلیون دلار جذب نموده و ما تنها بیست و چند میلیون دلار و بالاخره آنکه باید دانست که : ما روش کنارآمدن و معاشرت با دیگران و سخن گفتن با یکدیگر را نمیدانیم


مطلب دیگری که باید به آن توجه داشت مبارزه با اقتصاد زیر زمینی است . اقتصاد زیر زمینی همچنان کیان نظام و انقلاب را تهدید می کند . همه مباحثی که در رابطه با قاچاق واردات کالا و مسائل مرتبط با حوز فرار از قانون ، گریز از مالیات و مانند آن کشور را تهدید می کند ، تولید و تولیدگران را به انگیزه و بی سود می کند ، همچنان از نظرها دور نگهداشته می شود . همچنان ما در مبارزه با قاچاق کالا و همه مسایلی که در حوزه کشاورزی و صنعت و مانند آن رو به رو هستیم ، با مشکلاتی رو به رو هستیم و حوزه قاچاق همچنان چه از باب قاچاق کالاهایی که یارانه دار است به خارج از کشور و چه کالاهایی که تعرفه گریز و قانون گریز و مالیات گریز است به داخل کشور ، رو به تزاید است و این خطر بزرگی برای نظام است ، چرا که همه کسانی که سرمایه گذاری می کنند و امکانات مادی و مالی خودشان را صرف امور سرمایه گذاری می کنند ، بزرگترین ناامنی برایشان این است که هرکسی هرچیزی را خواست وارد بکند و هیچ کنترل و تنظیم و بالانس و انعطافی از باب حمایت از تولید داخلی نباشد .


بنابراین آن چیزی که ما باید به آن توجه داشته باشیم شرایط خاصی است که در آن بسر میبریم . ما باید خودمان را با بسیاری از کشور هایی که (25 ) سال پیش با ما شروع کردند مقایسه کنیم . آنها برای سال 2020 خودشان ، برنامه های رشد اقتصادی شان دارای استراتژی مشخص ، برنامه های قابل قبول و تعریف شده ای است و متاسفانه ما همچنان در رابطه با مطالبات فزاینده ای که گاه بخاطر رقابت های گروهی و حزبی ، خودمان آن را افزایش می دهیم درگیریم . بنابراین با چنین نگاهی به فردا آیا می توان به بسیاری از مباحثی که در رابطه با قانون برنامه و بودجه به آن دلخوش کرده ایم ، دلخوش شویم ؟ آیا واقعا” بسیاری از آن چیزهای را که تحت عنوان قانون برنامه سوم تعریف کرده بودیم به اجرا درآمده ؟ آیا اینکه ما بیش از ( 70 ) درصد از بودجه خودمان را برای امور جاری بکار میبریم می توان نوید فردای امید بخش را به همه بدهد ؟ با چنین نگاه و چنین تصوری از فردا ،  قدری باید تردید کرد برای آینده ای که برای بسیاری از جوانان ما ابهام انگیز شده و آنها در ارتباط  با فردای خودشان سئوالات متعددی را مطرح میکنند که با چنین تصویری حق دارند به ما اعتراض کنند .

آخرین کلامی که باید ارائه کنم این است که تفاوت اساسی بین سه نسل وجود دارد . ما باید این تفاوت ها را ازجهت زبان ومخاطب کاملا” بشناسیم . این گونه نباشد که گمان کنیم همچنان که ما با ایده های فلسفی بزرگ شد ایم ، آنان هم حق دارند همین گونه باشند .آنان کاربردی تر و عینی تر و اجرایی تر هستند و باید به آنان حق بدهیم که از ما انتقاد کنند و انتقاد آنان را دشمنی با خود و انقلاب به حساب نیاوریم .

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

(از کتاب زبان گویای گیلان ،نطق های پیش از دستور(جلد اول)انتشارات سرخ صفحات(63 ،64 ، 65 ، 66 ، 67 )