مجری فاز ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی از راه‌اندازی فاز ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی در خرداد سال آینده خبر داد و گفت: هم اکنون روزانه ۳۰ میلیون مترمکعب گاز از این فاز تولید می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، حسن بویری مجری طرح پالایشگاه فاز 17 و 18 فارس جنوبی با اشاره به اینکه این فاز گازی از طرح‌های اولویت‌دار وزارت نفت بوده است، گفت: تولید گاز از این فاز در دی‌ماه سال 93 آغاز شد، به‌طوری‌که 4 ردیف از این فاز در سرویس عملیاتی قرار گرفته است.

وی با تأکید بر اینکه این پروژه از سال 86 آغاز شده است، تصریح کرد: پس از گذشت 106 ماه، توانستیم این فاز را به تولید برسانیم.

بویری با اشاره به اینکه حجم سرمایه‌گذاری مورد نیاز برای این فاز 6.2 میلیارد و 200 میلیون  دلار بوده است، گفت‌ از این میزان 5 میلیارد و 700 میلیون دلار جذب شده است که توانستیم پیشرفت این فاز را به 99 درصد برسانیم.

مجری فاز 17 و 18 فاز جنوبی تصریح کرد: این فاز دارای 44 حلقه چاه، 4 سکو، 2 خط لوله 32 اینچی است که با راه‌اندازی آن تولید گاز به 56 میلیون مترمکعب می‌رسد، اما هم‌اکنون با بهره‌برداری از 22 حلقه چاه این فاز، تولید گاز، 30 میلیون مترمکعب است.

بویری با اشاره به اینکه 65 درصد از این فاز توسط ایرانی‌ها احداث شده و 35 درصد نیز توسط خارجی‌ها صورت گرفته، گفت: شرکت‌های ایرانی فعال در این فاز شامل شرکت اویک (OICE) ، شرکت ایدرو، شرکت تأسیسات دریایی، شرکت ملی حفاری، شرکت حفاری دانا و شرکت صدرا برعهده داشته است.

بویری تصریح کرد: در یک سال گذشته از فاز 17 و 18 فارس جنوبی 4 میلیارد مترمکعب گاز و یک میلیون بشکه میعانات گازی و همچنین 6 هزار تن اتان تولید شده است.

انتهای پیام/م

http://fna.ir/W9HM11