نوه بنیانگذار انقلاب اسلامی گفت: یکی از ویژگی‌های بازر آیت الله هاشمی رفسنجانی عدالت او بود و این عدالت باعث می شد هاشمی عقلانیت هم داشته باشد و مجموع این ویژگی‌ها اعتدال را در او ایجاد می‌کرد.

به گزارش نداي گيلان، حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحسن خمینی در همایش دیده بان عدالت که برای تبیین آرا و اندیشه های آیت الله هاشمی برگزار شد اظهار کرد: همه کسانی که به نوعی آیت الله  هاشمی رفسنجانی را می شناختند و علقه‌ای به ایشان داشتند هنوز نبود او را باور نکردند، اما به هر حال این تقدیر الهی است.

وی با بیان خاطره‌ای از هدیه دادن کتابش به آیت الله هاشمی رفسنجانی و انتقاد ایشان نسبت به توصیفی که در آن کتاب مطرح شده بود، خاطرنشان کرد: یکی از صفات برجسته هاشمی گریز در حد نهایت از ریا بوده است. ایشان به شدت ریا گریز بودند. به گونه ای که بعضی وقت ها فکر می کردم مقداری هم در این زمینه افراط می کنند. همین ویژگی باعث شد عده‌ای در بازتاب شخصیت ایشان وی را به اشرافیت متهم کنند.

وی ادامه داد: ولی واقعیت این است که مقابله با ریا هم در نظریه و هم در عمل باعث شد تا عده ای فکر کنند ایشان زندگی اشرافی دارند. خود آیت الله  هاشمی هم همیشه می گفتند من از ابتدا به امام جذب شدم؛ چرا که در رفتارشان ریا نمی کردند و همان فرشی که در اندرونی داشتند در بیرون خانه هم پهن می کردند.

سیدحسن خمینی خاطرنشان کرد: من به ایشان می گفتم چرا در خاطراتشان با جزئیات می‌گویید که در فلان روز به فلان جا رفتید؟ ایشان پاسخ می دادند چرا وقتی رفتم نباید واقعیت را بگویم؟ حتی در روز ثبت نام انتخابات هم با همان ماشین معمولی که داشتند به وزارت کشور رفتند. برایشان مهم بود که همان چیزی را که هستند مردم ببینند.

نوه بنیانگذار انقلاب اسلامی در تعریف اشرافیت گفت: دو معنا از اشرافیت می توان بدست آورد، یکی به معنی ابراز ثروت به جهت تفاخر و دیگری به معنای انباشت بیش از حد ثروت. تاکید آیت الله هاشمی بر دوری از ریا موجب شد که واقعیت شخصیت ایشان کمتر بروز کند. ایشان عقیده داشتند توصیف جاهلانه مانع رشد در جوامع اسلامی می شود./ايسنا