مروزه سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی به یکی از عناصر عمده در پیوند دادن اقتصاد داخلی کشورها به ویژه جوامع در حال توسعه با اقتصاد جهانی تبدیل شده و به عنوان عاملی برای انتقال سرمایه، تکنولوژی، تخصص و مدیریت در تقویت حضور این کشورها در اقتصاد و تجارت جهانی نقش مهمی یافته است.

ندای گیلان:امروزه سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی به یکی از عناصر عمده در پیوند دادن اقتصاد داخلی کشورها به ویژه جوامع در حال توسعه با اقتصاد جهانی تبدیل شده و به عنوان عاملی برای انتقال سرمایه، تکنولوژی، تخصص و مدیریت در تقویت حضور این کشورها در اقتصاد و تجارت جهانی نقش مهمی یافته است.

این واقعیت موجب شده که رقابت‌های اقتصادی برای بهره‌گیری از فرصت‌های موجود در جذب سرمایه‌گذاری خارجی به منظور ارتقای جایگاه کشورها در اقتصاد جهانی تشدید شود.

در این راستا جمهوری اسلامی ایران نیز برای متنوع کردن اقتصاد و حضور فعالانه در اقتصاد جهانی اقدام‌های متعددی صورت داده و موضوع سرمایه‌گذاری خارجی به عنوان یکی از ابزارهای موثر این حضور به ویژه در گیلان مورد توجه قرار گرفته است.

با این وجود، طی سال‌های اخیر در جذب سرمایه‌گذاری خارجی توفیقی به دست نیامد و جایگاه مناسبی در بین کشورهای پذیرنده پیدا نکردیم.

در بسیاری از کشورهای در حال توسعه که از فقدان منابع مالی داخلی رنج می‌برند، جذب و بهره‌گیری از این منابع خارجی را برای تداوم برنامه‌های توسعه اقتصادی خود ضروری می‌بینند.

بر اساس آنچه تاکنون بیان شد، موانع جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در ایران با وجود شرایط سخت اقتصادی و نیاز مبرم به سرمایه‌گذاری‌های مستقیم خارجی، در جذب این منابع مالی موفق نبوده است.

مهم‌ترین عوامل بازدارنده جذب سرمایه‌گذار خارجی در کشور از زوایای مختلف موانع اقتصادی، مالیات مضاعف، تغییرات زود هنگام مقررات ارزی، پولی و گمرکی، موانع نظام بانکی، ضعف در مواد اطلاع‌رسانی، محدودیت زمانی سرمایه‌گذاری خارجی در ایران، عدم امکان تبدیل مستقیم درآمد ناشی از تورم و … مورد بررسی قرار گرفته است.

برای بررسی بیشتر عدم موفقیت ایران و گیلان در جذب سرمایه‌گذاران خارجی از برخی کشورها مانند آلمان از زوایای جدید، گفت‌وگویی با «میشائیل توکاس» رئیس اتاق بازرگانی ایران و آلمان در حاشیه سفر وی به گیلان ترتیب داده‌ایم که در ذیل می‌خوانید:

مهم‌ترین موانع جذب سرمایه‌گذاری خارجی در ایران از نظر شما چیست؟

-از آنجا که امروزه رقابت برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی‌ جهانی‌ شده است، کشور‌های مختلف بیشتر سعی‌ خود را به این مسئله اختصاص داده‌اند.

کشور ایران نیز در این زمینه فعال است با این تفاوت که در این راستا بازاریابی کافی‌ نمی‌‌کند و به طور مثال ایران باید سمینار‌های مختلف در زمینه جذب سرمایه‌گذاری خارجی‌ در آلمان برنامه‌ریزی و برگزار کند و یا در نمایشگاه‌های خارجی‌ با هدف معرفی‌ مناطق آزاد و اقتصادی کشور ایران شرکت کند.

چه راهکار و پیشنهادهایی برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی در ایران دارید؟

-یکی‌ از کشور‌هایی‌ که در این زمینه بسیار فعالیت دارد، کشور دبی‌ است، آنها دارای دفتری با 10 نفر پرسنل در شهر فرانکفورت آلمان هستند که این افراد تنها در زمینه جذب سرمایه‌گذاران خارجی‌ برای دبی‌ و گردشگری در آن کشور فعالیت می‌‌کنند.

سئوال بنده این است که چرا ایران چنین دفتری در آلمان ندارد.

نظرتان درباره ساختار نظام بانکی در ایران و نقش آن در جذب سرمایه‌گذاران خارجی چیست؟

-ابتدا سرمایه‌گذران خارجی‌ به دنبال یک سرمایه‌گذاری امن هستند و سرمایه‌گذاری خارجی‌ باید تضمین بانک‌های خارج از ایران را داشته باشند.

داشتن مناطق آزاد و اقتصادی زیاد و مختلف معنا ندارد، ایران باید روی یک یا دو منطقه آزاد تجاری تمرکز کند و خارجی‌‌ها بتوانند در تمام بخش‌ها صد درصد مالکیت را داشته باشند.

با توجه به تحریم‌ها بانک‌های ایرانی‌ ضعیف شده‌اند و فعالیت زیادی نمی‌توانند داشته باشند و راهکاری که می‌توان پیشنهاد کرد و مفید خواهد بود، ادغام تمام شعبات بانک‌های ایرانی‌ در اروپا و تبدیل آن به یک بانک بزرگ ایرانی‌ است که عمده فعالیت خود را به جذب سرمایه‌گذران خارجی‌ اختصاص دهد.

در صورتی که ایران تبلیغات گسترده‌تر و با مهارت بیشتری انجام دهد، شانس زیادی برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی‌ دارد، زیرا از ظرفیت‌های خوبی برخوردار است.