مراسم تشییع پیکر مرحوم ابوالحسن نجفی در فرهنگستان زبان با حضور جمع کثیری از اهالی فرهنگ و علاقه‌مندان این مرحوم آغاز شد.

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، از دقایقی پیش با رسیدن پیکر مرحوم ابوالحسن نجفی عضو فرهنگستان به محل کارش مراسم تشییع وی آغاز شد.

غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان، رضا صالحی امیری رئیس کتابخانه ملی، مهدی محقق رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، محمدرضا شفیعی کدکنی، محمدعلی موحد، نوش آفرین انصاری رئیس شورای کتاب کودک، بهمن فرمان‌آرا کارگردان سینما و جمعی از اساتید ادبیات در این مراسم حضور دارند.

*حدادعادل: نجفی از هر غلط نوشتنی به ستوه می‌آمد

حدادعادل رئیس فرهنگستان زبان در این مراسم گفت: نجفی گوهر شب چراغ بود او را از دست دادیم و جای او همیشه خالی خواهد بود و به این زودی فردی جامع الاطراف جای او را نخواهد گرفت. اگر بخواهم به زبان ساده احساسم را بیان کنم باید بگویم نجفی گل بی خار بود یعنی لطف و عنایت و کرامت انسانی او محسوس بود.
وی ادامه داد: نجفی خدمتگذار و مسئول بود و عاشق ایران و زبان فارسی بود. از هر غلط نوشتنی چندان به ستوه می امد که غلط ننویسیم را برای این درد نوشت.

*محقق: نجفی مجسمه ای از آرامش و آرامی بود

مهدی محقق رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران نیز در این مراسم گفت: نجفی مجسمه ای از آرامش و آرامی بود وقتی انسان به او می‌نگریست گویی روح مجسم بود. در فرهنگستان نکته های دقیقی را ایراد می‌کرد و ما همیشه جویای حالش بودیم ولی متاسفانه خدا اورا از ما گرفت. امیدواریم در میان جوانان کسانی باشند که سیره علمی و عملی او را سرمشق و الگو خود قرار دهند. در وجود مرحوم نجفی آرامش و سکینه را در وجودش مجسم می‌دیدیم.

احمد سمیعی گیلانی با یادی از سهراب سپهری، فروغ فرخزاد، طاهره صفارزاده، سیمین دانشور، زرین کوب و… گفت: حالا نجفی بسیار عزیز از میان ما رفت. هنر اکنون همه از خاک طلب باید کرد، زانکه اندر دل خاکند پر هنران، نجفی دانش‌وری بود که هرگز از او سخنی نشنیدم که در ان نکته ای ناشنیده یا ناگفته نباشد به هیچ کاری دست نزد که در آن قرب نباشد، هیچ اثری نیافرید که سرمشق نباشد، هیچ فراورده ای نثار نکرد که گشاینده راه تازه نباشد. پژوهنده ای که بسنده به دریای ادب نکرد و دل به دریا زد و صید کرد.

وی ادامه داد: هرچه گفته نوشته و شناسانده به زبان روشن و خوشگوار و لذت بخش بوده است. اثرافرینی که دست آوردش نیمی آفتابی و نیمی نهفته مانده است کارهایی تمام و نیمه تمام به جا گذاشته همه سرمایه پیدا و پنهان و بی بدیل و پر مغز بوده که نسلهای دیروز و امروزو فردا از او بهره برده و می‌برد. مصاحبت با او ذوق پرور بود و وجود نازنینش از بوق و کرنا بیزار بود، به بازار گرم کردن نیاز نداشت کساد به کالایش راه نمیافت قشرهای مختلف خریدار آثارش بودند. ما در مرگ چنین وجود شریفی گرد آمده‌ایم. مردی فرزانه نواندیش نوآور، انسانی سرشار از انسانیت پاک و پاکدل و جان افروز روانش شاد یادش زنده و راهش گشاده باد.

بهمن فرمان آرا کارگردان سینما گفت: از افتخارات زندگی ام دوستی با مرحوم نجفی است.
توانستم و افتخار داشتم او را ببینم نزدش بروم و ببینمش: اولین بار در جلسه ای که گلشیری را هم در آن برای نخستین بار دیدم، دیدمش؛ لطفش شامل حالم بود، مشابه مرحوم مجفی را ندیده و نخواهیم دید، بخاطر شوقی که برای دانستن و یادگیری و محبتی که به همه داشت.

به گزارش فارس با پایان سخنرانی‌ها مراسم تشییع پیکیر ابوالحسن نجفی به سمت بهشت زهرا آغاز شد. قرار است مرحوم نجفی در قطعه نامداران بهشت زهرا به خاک سپرده شود.

ابوالحسن نجفی زبان شناس و عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسی ظهر روز جمعه در سن 88 سالگی درگذشت.

وی که مدتها از بیماری رنج می برد و چند صباحی نیز خانه نشین شده بود سرانجام جمعه (دوم بهمن‌ماه) در بیمارستان مهر تهران از دنیا رفت.

ابوالحسن نجفی (زادهٔ 1306 در نجف-درگذشت 2 بهمن 1394 در تهران)، زبان‌شناس و مترجم ایرانی است. او عضو پیوستهٔ فرهنگستان زبان و ادب فارسی است و دبیری مجله ادبیات تطبیقی را بر عهده دارد. عمده فعالیت‌های ادبی و علمی او در حوزه ترجمه متون ادبی، ویرایش، زبان‌شناسی و وزن شعر فارسی است. نجفی یکی از دقیق‌ترین دایره‌ها برای طبقه‌بندی وزن شعر فارسی را تدوین کرده که به «دایره نجفی» معروف است.

انتهای پیام/و

http://fna.ir/AJ685Q