رئیس کل دیوان محاسبات کشور با اشاره به ضعف کشور در حوزه اقتصادی، گفت: در مسئله اقتصاد و اشتغال با خواسته‌های امام خمینی(رحمه الله علیه) و مقام معظم رهبری فاصله داریم.

ندای گیلان:امین حسین رحیمی، رئیس کل دیوان محاسبات کشور در جلسه شورای اداری استان گیلان که در سالن الغدیر استانداری گیلان در رشت برگزار شد، با گرامیداشت سالروز رحلت امام خمینی(رحمه الله علیه) اظهار کرد: اگر بخواهیم نظام جمهوری اسلامی، این یادگار بزرگ امام را همچنان که تاکنون حفظ شده، حفظ کنیم و انتظارات و توقعات واقعی مردم  را برآورده کنیم باید بدانیم که انتظار مردم از جمهوری اسلامی آن است که نظامی کارآمد در همه زمینه‌ها باشد.

وی با اشاره به کارآمدی بالا و قابل لمس کشور برای مردم در حوزه امنیت داخلی، گفت: در حوزه امنیت خارجی هم با رشادت‌هایی که در دروان دفاع مقدس مردم از خود نشان دادند، از نظر دفاعی به جایی رسیدیم که دشمن جرات نمی‌کند به مرزهای ما نزدیک شود.

رئیس کل دیوان محاسبات کشور با اشاره به ضعف کشور در حوزه اقتصادی، گفت: در مسئله اقتصاد و اشتغال با خواسته‌های امام خمینی(رحمه الله علیه) و مقام معظم رهبری فاصله داریم.

وی افزایش کارآمدی نظام را در حوزه اقتصادی در درجه اول وظیفه مسئولان دانست و گفت: هر یک از مسئولان در سطح خود باید تلاش کند تا کارآمدی نظام را بالا ببرد.

زیرساخت‌های ضعیف، مهمترین علت کمی کارآمدی اقتصادی نظام

رحیمی در خصوص علت کم بودن کارآمدی نظام در حوزه اقتصادی اظهار کرد: ایراد در زیرساخت‌های اقتصادی کشور از مهمترین این علت‌هاست چرا که هزینه‌های زیادی انجام می‌دهیم اما توسعه‌ای که اتفاق می‌افتد تناسبی با این هزینه‌ها ندارد.

وی یادآور شد: در سال 92، 147 هزار میلیارد تومان به عنوان بودجه عمومی کشور محقق شد اما 120 هزارمیلیارد تومان یعنی معادل 82 درصد صرف امور جاری شد.

رئیس کل دیوان محاسبات کشور افزود: 144هزار میلیارد تومان از 177 هزار میلیارد تومان بودجه عمومی محقق شده کشور در سال 93 یعنی نزدیک به 80 درصد برای هزینه‌های جاری مصرف شده است.

وی اذعان داشت: هزینه‌های جاری هرسال افزایش می‌یابد و دولت در وضعیت تحریم و فشار اقتصادی کار خوبی را آغاز کرده و آن جدا کردن بودجه عمومی از پول نفت است.

رحیمی اعلام کرد: تحریم‌ها به این موضوع کمک کرده است و دولت دارد وابستگی خود را به بودجه نفت کم می کند. در سال 91، 40 درصد بودجه عمومی کشور از نفت تامین شده و در سال‌های 92 و 93 این میزان 41 و 35 درصد بوده است.

وی ادامه داد: پیش بینی‌ها در سال 94 این بوده که این روند به 30 درصد برسد.

رئیس کل دیوان محاسبات کشور با بیان اینکه وقتی بودجه از نفت تامین نشود از مالیات تامین می‌شود، گفت:  دولت در سال های 91،92 و 93، 39 هزارمیلیارد تومان، 47 و 71 هزار میلیارد تومان از محل مالیات درآمد داشته است.

وی خاطرنشان کرد: کارشناسان معتقدند تنها 40 درصد مالیات کشور را وصول می کنیم. جدای از 40 درصد معافیت مالیاتی قانونی، برای اینکه وابستگی به نفت را کم کنیم باید 20 درصد فرار مالیاتی را شناسایی و دریافت کنیم تا بتوانیم بودجه نفت را صرف عمران و آبادانی کشور کنیم.

رحیمی با اشاره به افزایش بودجه جاری کشور در هر سال، اعلام کرد: بودجه جاری کشور در سال‌های91، 92 و 93 به ترتیب 90 هزار میلیارد تومان، 120 و 144 هزار تومان بوده و پیش بینی در سال 94، 175 هزار میلیارد تومان است.

اشکال در سیستم بودجه ریزی، علت افزایش بودجه جاری کشور

رئیس کل دیوان محاسبات کشور، علت افزایش بودجه جاری کشور را اشکال در سیستم بودجه ریزی کشور دانست و گفت: تناسبی بین هزینه‌های انجا شده و توسعه کشور وجود ندارد.

وی با بیان اینکه برای اینکه کارآمدی نظام را بالا ببریم باید ساختار بودجه ریزی کشور را اصلاح و عملیاتی کنیم، اظهار کرد: ساختار بودجه ریزی کشور باید عملیاتی باشد و براساس قیمت تمام شده و کالا و خدمات و رعایت صرفه و صلاح اقتصادی به دستگاه‌ها بودجه اختصاص یابد.

بخشی از مشکلات کشور، ناشی از بی انضباطی مالی است

رحیمی، بخشی از مشکلات کشور را ناشی از بی انضباطی مالی دانست و گفت: وقتی منابع مالی به خصوص در پروژه‌های عمرانی کم است اگر انضباط مالی رارعایت نکنیم اتفاق نامناسبی رخ خواهد داد.

وی عدم آشنایی مدیران با مقررات مالی و محاسباتی را از علل وجود بی‌انضباطی مالی برشمرد و گفت: کنترل داخلی سازمان‌های باید قوی‎تر باشد و انحرافات را تشخیص دهد.

رئیس کل دیوان محاسبات کشور تاکید کرد: اگر کنترل داخلی دستگاه‌های اجرایی قوی نباشد کنترل بیرونی نمی تواند موفق باشد.

وی سیاست اصلی دیوان محاسبات را جهتگیری به سمت اقدام پیشگیرانه اعلام و اظهار کرد: اقدام پیشگیرانه باعث می‌شود تا بیت المال تضییع نشده و مدیری محکوم نشود.

دیوان در کنار دستگاه‌های اجرایی است

رحیمی تصریح کرد: این  تصور که دیوان محسبات کارها را قفل می‌کند اشتباه است. دیوان محاسبات به عنوان ناظر روبروی دستگاه‌های اجرایی نیست در کنار آنها است.

رئیس کل دیوان محاسبات کشور از ابتکار دیوان محاسبات برای راه اندازی کمیته‌های تعاملی دیوان محاسبات با دستگاه‌های اجرایی خبر داد و گفت: هیچ مدیری نمی‌تواند به بهانه اینکه دیوان محاسبات گیر می‌دهد برای توسعه دستگاه اقدام نکند، دیوان محسبات کمک می‌کند تا توسعه کشور عقب نیافتد.

خبرگزاری شبستان