مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گیلان گفت: بهره گیری از ظرفیت فعالان تربیتی در حوزه کودک و نوجوان در دستور کار کانون قرار دارد.

به گزارش ندای گیلان از رشت، سیدجلیل میر عظیمی صبح سه شنبه در جمع فعالان تربیتی و گروه‌های جهادی فعال در عرصه کودک و نوجوانان گیلان اظهار کرد: این نشست هم‌اندیشی که به منظور ریل‌گذاری در مسیر افزایش هم‌گرایی و بهره‌گیری از گروه‌های جهادی و مردمی در رشد و بالندگی آینده‌سازان ایران اسلامی انجام شده است.

وی افزود: سیاست‌های کلان کانون حرکت در مسیر تحقق منویات مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) در بیانیه گام دوم انقلاب و نگاه ویژه به ساحت‌های تربیتی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش برای تربیت نسلی باورمند، توان‌مند و مسئولیت پذیر است.

مدیرکل کانون پرورش فکری گیلان ادامه داد: ترسیم افق‌های پیش روی کانون پرورش فکری و سیاست‌های این مجموعه فرهنگی در سال ۱۴۰۳ با تاکید بر «مرکز محوری»، «مخاطب محوری» و «نوجوان محوری»، گامی در همین مسیر به شمار می‌رود.

کشف و پرورش استعدادهای کودکان و نوجوانان

وی به تشریح ظرفیت‌های کانون استان گیلان در قالب ۳۱ مرکز فرهنگی هنری ثابت، ۴ کتاب‌خانه پستی، ۳ مرکز فرهنگی هنری سیار روستایی و یک مرکز فرهنگی هنری سیار شهری پرداخت و گفت: مرکز تخصصی علوم و نجوم کانون، مرکز تولید تئاتر کودک و نوجوان و سالن سینما در شهر رشت، بخشی از این ظرفیت‌ها محسوب می‌شود.

میرعظیمی با اشاره به اینکه این فرصت‌ها ضرب در امکانات موجود مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سراسر استان امکانی مناسب برای فعالان فرهنگی فراهم می‌کند، بیان کرد: کشف و پرورش استعدادهای کودکان و نوجوانان و ارائه مشاوره به اعضا و خانواده‌ها، بخشی از رسالت‌های مربیان این نهاد فرهنگی است.

وی تصریح کرد: بیش از ۶۰ عنوان فعالیت فرهنگی، هنری، ادبی، علمی و پژوهشی با تکیه بر فعالیت‌های کتاب‌محور، فرصتی برای توانمند سازی نسل کودک و نوجوان و پرورش نسلی خداباور، توان‌مند و مسؤولیت پذیر به شمار می‌رود.

میر عظیمی اضافه کرد: نگاه کانون متوجه به تمامی مخاطبان در سطوح مختلف و خدمات‌رسانی به‌تمامی کودکان و نوجوانان در شهرها و روستاها است و در نظر داریم ضمن راه اندازی مراکز الگو و شاداب سازی مراکز فرهنگی‌هنری، با فراهم سازی زمینه‌های حضور تماشاخانه سیار، اهدای کتاب و اجرای فعالیت‌های متنوع در مناطق کم برخوردار به جانشین پروری و تربیت کودکان و نوجوانان در تراز انقلاب کمک کنیم.

شکل‌گیری حرکت‌های هم افزا در اولویت برنامه‌های کانون است

وی برنامه‌ریزی در جهت شکل‌گیری حرکت‌های هم‌افزا و به اشتراک گذاری ظرفیت‌ها و فرصت‌ها را در اولویت برنامه‌های کانون دانست و ادامه داد: بهره‌گیری از قابلیت‌های گروه‌های جهادی را به‌عنوان حلقه‌های میانی در دستور کار قرار دارد.

میرعظیمی اضافه کرد: برگزاری نشست هم‌اندیشی با حلقه‌های میانی و فعالان تربیتی در حوزه کودک و نوجوان فرصتی برای هم افزایی و ارائه طرح‌های تازه و کاربردی است و تلاش داریم ضمن واگذاری مسؤولیت‌ها به نسل کودک و نوجوان و خدمات رسانی همزمان در شهرها و روستاها، زمینه رشد و ارتقای کودکان و نوجوانان را فراهم کنیم.

این مسؤول فرهنگی تصریح کرد: استفاده از توانایی «خبرنگاران کودک و نوجوان» و همچنین، «کانون یاران» به عنوان رابطان مراکز فرهنگی هنری و مدارس، نتایج ملموس و مؤثری به همراه داشته و در نظر داریم برای سرعت بخشی به این روند، با حلقه‌های میانی و گروه‌های مردمی تعامل و هم‌گرایی بیشتری داشته باشیم.

وی بیان کرد: کانون نگاهی فراتر از برجسته سازی نشان سازمانی دارد و با الگو قراردادن برنامه‌های جهادی، روحیه مردمی و معنوی شهید جمهور و همراهانش، برای تربیت آینده سازان در تراز انقلاب تلاش می‌کند.