در نشست تبعات اقتصادی جابجایی محل برگزاری نمایشگاه کتاب تهران ضمن بررسی تمام جوانب این انتقال صحبتهایی پیرامون هزینههای سازههای موقت، اجازه بالای مصلا برای سال آتی مطرح شد که مجموعا با صرف سایر هزینهها حدود 15 میلیارد میشود.
به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، بررسی تبعات انتقال نمایشگاه بین المللی کتاب تهران به شهر آفتاب ظهر امروز از ساعت 14 در رادیو اقتصاد در ذیل برنامه اقتصاد حوالی فرهنگ با حضور «حسین صفری» معاون کمیته اجرایی نمایشگاه و «محمدتقی حقبین» کارشناس امور نمایشگاهی برگزار شد.
* صفری: شهرداری مترو شهرآفتاب را آماده میکند
بر اساس این گزارش، حسین صفری مدیر دبیرخانه دائمی نمایشگاه کتاب تهران پیرامون تبعات اقتصادی انتقال این نمایشگاه از مصلا به شهر آفتاب اظهار داشت: بیست و نهمین دوره نمایشگاه کتاب تهران در حالی در اردیبهشتماه سال 95 برگزار میشود که بنده 22 دوره در آن حضور داشتم و نزدیک به 10 دوره طی سالهای اخیر مسئولیت اجرایی نمایشگاه را عهدهدار بودم.
وی با بیان اینکه تا دوره نوزدهم در مکان دائمی نمایشگاهها، این نمایشگاه برگزار شد و از دوره بیستم تا بیست و هشتم به مصلا آمد و سال آینده در شهر آفتاب برپا خواهد شد، گفت: جابهجایی نمایشگاه کتاب از سئول به مصلا به دلیل محدودیتهای محل نمایشگاه بوده؛ چراکه این نمایشگاه جزو بزرگترین، وسیعترین و پرمخاطبترین نمایشگاههای کشور است و واقعیت این است که این محل دیگر امکان برگزاری نمایشگاه را نداشت.
صفری با بیان اینکه تیم کارشناسی وسیعی محلهای مختلف را مورد بررسی قرار داد و نهایتاً پس از آن به مصلای امام خمینی(ره) رسیدیم، تصریح کرد: در حال حاضر و بنا به گفته مسئولان شهر آفتاب، فاز یک این محل در حال اتمام است و بنا به گفته مدیر پروژه، 93 درصد کار پیشرفته است و تنها 7 درصد آن تا نهاییشدن باقی است.
وی در پاسخ به این سؤال که نحوه دسترسی به شهر آفتاب چگونه خواهد بود، توضیح داد: شهرداری وعده داده است با تکمیل متروی شهر آفتاب، این بخش را فعال کند تا دسترسیها آسان شود، البته طرحی دیده شده تا از طریق اتوبان ساوه، دسترسی موقتی ایجاد شود و از سوی دیگر بهوسیله یک دوربرگردان، دسترسی از بهشتزهرا امکانپذیر باشد.
* حق بین: محل دائمی نمایشگاهها با تغییر ساختار مکان خوبی بود/ با ترافیک نمیشد کاری کرد
محمدتقی حقبین از کارشناسان حوزه نشر هم اظهار داشت: حدود 6 دوره در نمایشگاه شرکت کردم و پس از آن در بخش کودک و نوجوان فعالیت را آغاز نمودم. در سال 82، کمیته تسهیلات رفاهی را برای نخستین بار ایجاد کردیم و پس از آن هم در مسئولیتهای مختلف بوده و هستم.
وی پیرامون محل نمایشگاه و انتقال آن گفت: محل دائمی نمایشگاهها در خیابان سئول، محلی استاندارد بود؛ چراکه از روز نخست با نگاه به نمایشگاه ساخته شده بود و اگر فرسودگی در سالن و مواردی نظیر آن وجود دارد، اما امکان انتخاب مکانش، سازماندهی بود، ولی با گذشت زمان فیزیک این مکان تغییر کرده و باتوجه به تغییر کاربری فضای اطراف موجب افزایش ترافیک شده است.
حقبین با بیان اینکه پیش از آن نمایشگاه بازرگانی برگزار میشد که عظمتش از نمایشگاه کتاب بیشتر بود، گفت: حجم این نمایشگاه بیشتر از نمایشگاه کتاب بود و حتی متقاضیان آن از کشورهای مختلف بودند. نمایشگاه مطبوعات و گل نیز همزمان با کتاب در آن برگزار میشد، ولی باید عنوان کرد که در آن زمان ساختوساز حاشیهای صورت نگرفته بود و این اتفاقات باعث شد که دیگر در آن محل امکان برگزاری نباشد.
این فعال نشر ضمن اشاره به توسعه جامعه نشر و افزایش میزان تقاضا در غرفهها و استقبال بینظیر مردم از کتاب، توضیح داد: تمام این موارد باعث شد گره ترافیکی در این منطقه ایجاد شود که درنهایت مسئولان تصمیم به جابهجایی بگیرند، اما کاری هم نمیشد کرد؛ چراکه زندگی مردم مختل شده بود، ولی راهحلهایی میتوانست اندیشیده شود.
وی گفت: ما در سالهای آخر به دلیل برگزاری نمایشگاه کتاب در محل دائمی نمایشگاهها، از ظرفیت پارکینگ مجموعه انقلاب و بخش شرقی پارکینگ صداوسیما باتوجه به هماهنگیهایی که با حراست صورت گرفته بود، استفاده میکردیم، پس بنابراین دستگاهها قدرت همپوشانی یکدیگر را دارند و باید گفت آن تغییر هیجانی بود و میشد با کمی تأمل ساختار را اصلاح کرد.
حقبین در ادامه به برگزاری نمایشگاههای تخصصی هم اشاره کرد که میتواند حجم عظیم نمایشگاه را کم کند، خاطرنشان کرد: برگزاری این نمایشگاهها میتواند باعث شود به مفهوم واقعی نمایشگاه نزدیک شویم و به تازههای کتاب برسیم.
صفری در ادامه تشکیل انجمنهای تخصصی را اقدام ارشاد برشمرد و گفت: حمایت از همین انجمنها بهمرور به واگذاری امور شد که نباید به آسانی از آن گذشت.
وی با بیان اینکه متراژ محل مشخص است و قابل توسعه نیست، توضیح داد: درواقع معتقدم اصلاح در ساختار و روشهای صورت میگرفت، همچنان همان محل برای برگزاری خوب بود. متراژها مشخص است و قابل توسعه نیست و نخواهد بود، پس بر این اساس باید تدبیری اندیشید.
* فریدون: مصلا فضای مسقف کمی دارد/ در خوش بینانهترین حالت با کاهش 50 درصدی بازدیدکنندگان مواجهیم
عبدالعظیم فریدون از ناشران کودک و نوجوان که حدود 33 سال است از سال 1360 در این عرصه فعال است، گفت: مصلای امام خمینی(ره) مکان مناسبی برای برگزاری نیست و کسی در این موضوع تردیدی ندارد و همه موافق هستند باید فضای مناسب در نظر گرفته شود، اما ویژگی اینکه در آن هم تردیدی وجود ندارد، فضای مسقف کمی دارد و خدمات به شکلی نیست که خدماترسانی به درستی صورت گیرد.
به گفته فریدون بخش کودک و نوجوان سالهاست در زیر چادر و با گرفتاریهای زیادی ازجمله آلودگی، برق، باد، باران و سیل دست به گریبان است، اما امسال شهرداری قول داد نمایشگاه را به شهر آفتاب منتقل کند، انتظار ما این است که طی 8 ماه گذشته باید امکانات را فراهم میآورد، نه اینکه بهسرعت طی 2 ماه زیرساختها آماده شود. ما به زیرساختها اعتماد نداریم که با اطمینان انجام شود.
وی گفت: در خوشبینانهترین حالت استقبال امسال با 50 درصد افت مواجه خواهد شد و استقبالی بهمانند مصلا نخواهیم داشت و ناشرین ناچارند تا 3 تا 4 سال این موضوع را تحمل کنند؛ چراکه جابهجایی به اقتصاد نشر ضربه میزند.
* صفری: نگاه معاونت فرهنگی صرفا اقتصادی نیست/ هزینه سازهها، چادرها حدود 8 میلیارد تومان بود
در ادامه صفری پیرامون وسوسه ارشاد به این لحاظ که قرار نیست هزینهای برای نصب سازههای موقت و حتی مکان برگزاری نمایشگاه ارائه دهد، آن را رد کرد و این پذیرش یعنی شهر آفتاب منطقی دانست و گفت: اینطور نبوده که تنها موضوع صرفهجویی هزینهها مطرح باشد و نگاه معاونت فرهنگی صرفاً اقتصادی نبوده است، اما یکی از مزایای انتقال میتواند با نگاه به دوردستها این باشد؛ چراکه شهرداری قرارداد 10 سالهای منعقد میکند که بر مبنای آن تا 10 سال اجرابها، هزینه سالنها و بنای چادرها با آنها خواهد بود که این میزان تا سالهای پیش حدود 8 میلیارد تومان بوده است، اما نگاه ارشاد صرفاً برای این مسئله اقتصادی نبوده است، بلکه نگاه آیندهنگرانه است و ما درنهایت جمعبندی را به تشکلها واگذار میکنیم.
* حق بین: رقم اجاره مصلا امسال بیش از گذشته اعلام شده/ با کار 25 روزه میتوانستیم مصلا را آماده کنیم نه سه ماه زودتر
حقبین از سوی دیگر این ادعا را رد کرد و با اشاره به مصاحبه اخیر معاون فرهنگی ارشاد، توضیح داد: فعالیت در مصلا حداکثر 3 ماه پیش از برگزاری پول و هزینه میطلبد، حتی امسال نسبت به سال قبل عنوان شده که رقم اجاره بیشتر شده است.
صفری سخنان حقبین را قطع کرد و با بیان اینکه ما هنوز مذاکرهای در راستای رقم با مصلا نداشتهایم، گفت: معمولاً ما سه ماه پیش از برگزاری نمایشگاه، محل برگزاری را در اختیار میگیریم.
حقبین توضیح داد: میتوان همین زمان را به 25 روز کاهش داد؛ چراکه وسایل در حال حاضر در اختیار است و زمان میتواند کوتاهتر باشد.
* صفری: هرسال از سوم فروردین کار را در مصلا آغاز میکردیم
صفری توضیح داد: ما از سوم فروردینماه هر سال به کابلکشی برق را آغاز میکنیم و بهاندازه یک شهرک برق را به نمایشگاه میاوریم. ما بخشی را که برعهده ماست، میتوانیم انجام دهیم، اما نباید فراموش کنید که 70 نهاد و سازمان در برپایی نمایشگاه با ما همکاری میکنند.
حقبین در ادامه باز هم موضوع هزینهها را پیش کشید و با اشاره به اینکه دولت و وزارت ارشاد در تنگنای مالی هستند و ما به بودجه نفت وابسته هستیم، توضیح داد: راهکارهای میانی وجود دارد که میتوان هزینهها را تقلیل داد. ما هیچگاه در مجموعه ارشاد و تشکلهای نشر به ظرفیتهای بالای تبلیغاتی توجه نکردهایم.
صفری در این باره گفت: تبلیغات نمایشگاه در اختیار ارشاد نیست.
* حق بین: شهر آفتاب شهر نمایشگاهی است و برای نظام ضروری است
حقبین در ادامه شهر آفتاب با شهر نمایشگاهی دانست و آن را برای نظام ضروری خواند و گفت: هر کس خلاف این مسیر قدم بردارد، اشتباه کرده است. باید از شهرداری حمایت کرد تا به کار تسریع دهد. ما در کشور ویترین کتاب نداریم و این محل میتواند ویترین نمایشگاه کشور در تمام ابعاد باشد.
* حقبین: حمل بار برای ناشر تا شهرآفتاب هزینه بالایی دارد
در ادامه این نشست موضوع دسترسی مردم و هزینهکردهای مخاطبان برای رسیدن به شهر آفتاب مورد بررسی قرار گرفت که حقبین در این مورد گفت: هزینه رفت و آمد مسئلهای است که باید با نگاه ویژه به آن نگریست. با وجود مترو و تراکم فراوان آن، مشکل اصلی ایجاد میشود. نکته دوم اینکه هنوز ایستگاه اتوبوسرانی شبکهای وجود ندارد، اما هر سال دو ایستگاه عظیم در اطراف مصلا از بار مخاطبان برای حملونقل کم میکردند. از دریچهای دیگر ناشر بهطور متوسط در محدودهای قرار دارد که انبار و دفاترشان 1500 تا 2500 متر فاصله تا مصلا داشت، اما اگر به شهر آفتاب برویم هر ناشر 10 تا 15 کیلومتر بعلاوه کرایه وانت و حمل بار، هزینه خواهد کرد.
وی گفت: زمان مردم نیز مهم است که وقت صرفشده برای آنها بیش از ارزش اقتصادی اهمیت دارد، همه رسانهها تلاش میکنند هرساله تا به آمدن مردم به نمایشگاه کمک کنند، اما چطور میتوان این همه وقت مردم را نادیده گرفت.
* بستههای تشویقی شهرداری برای جذب مخاطب
صفری در این نشست بعد مسافت را پذیرفت، اما در کنار آن از بستههای تشویقی شهرداری خبر داد که میتواند در کنار ایستگاههای اتوبوسرانی و تاکسیرانی قرار گیرد.
* حسینی نیک: مصلا با اتمام فضاهای در حال ساخت، بهترین گزینه برای نمایشگاه کتاب است
سیدعباس حسینی نیک ناشر برگزیده سال گذشته در مورد جابهجایی نمایشگاه کتاب گفت: 26 سال است فعالیت انتشاراتی دارم، اما همواره پیرامون مکان برگزاری اختلافنظرهایی وجود داشته و دارد. مصلا معایب اساسی داشته و دارد و محسنات زیادی هم دارد. مثلاً اینکه مرکز شهر بوده و دو ایستگاه مترو در اطراف آن است، اما کم کم با ساخت رواقهای اطراف وضعیت مصلا بهتر شد و فضاهای مناسبی را برای نمایشگاه کتاب ایجاد میکند. مکان مصلا با اتمام فضاهای در حال ساخت، بهترین گزینه برای نمایشگاه کتاب است.
وی افزود: شهر آفتاب هزینه زیادی داشته و تا حدودی ساخت و ساز هم در آن پیشرفته است، اما آنچه میتوان اعلام کرد اینکه بعید است شهر آفتاب به بیست و نهمین دوره نمایشگاه کتاب که در اردیبهشتماه برگزار میشود، برسد، اما بههرحال نمایشگاه سال 96، با تدابیر و قولهایی که داده شده، قطعاً در شهر آفتاب خواهد بود.
این ناشر برگزیده ضمن عزیمت نمایشگاه به شهر آفتاب گفت: با این روند ناخودآگاه بخش بازدیدها کاسته خواهد شد، اما این مشکل با تبلیغات وسیع در بیلبوردهای شهر و هماهنگیهایی که سابقا با وزارت علوم و آموزش و پرورش جهت اعزام کاروانهایی به نمایشگاه صورت میگرفت، جبران میشد
* حق بین: 4 هزار غرفه داخلی و خارجی در نمایشگاه کتاب/ 2500 غرفه در اختیار ناشران داخلی است
اما حق بین پیرامون هزینه حملونقل گفت: ما مجموعا 4 هزار غرفه در نمایشگاه کتاب داریم که این آمار بعلاوه ناشران خارجی است. در بخش داخلی 2500 غرفه هر ساله داریم که هر غرفه اگر یک نیسان برای حمل بار، راهی این محل کنند، شما حساب کنید چه هزینهای صرف خواهد شد. همه این موارد به بدنه نحیف نشر هم برمیگردد؛ چراکه از 2500 ناشر، تنها 540 ناشر حرفهای هستند که چه نمایشگاه در مصلا باشد یا هر محلی، این هزینهها برایشان تعیینکننده نیست، ولی 80 درصد ناشران، فروششان به نمایشگاه بستگی دارد و حتی ناشران کوچک به فروش 3 تا 4 میلیونی دلخوشند؛ چراکه در بقایشان مؤثر است.
حقبین با بیان اینکه پیشکسوتان نشر عنوان میکنند 30 تا 35 درصد ریزش مخاطب خواهیم داشت، گفت: حتی با وجود بستههای تشویقی شهرداری، این میزان ریزش طبیعی است.
حسین صفری نیز با بیان اینکه ما هر سال افت فروش داریم، اما با افت 50 درصد موافق نیستم، گفت: ما نباید از ظرفیت تبلیغات غافل شویم.
* خرید سال گذشته مردم از نمایشگاه کتاب حدود 110 تا 115 میلیارد است
وی با بیان اینکه بیش از 70 میلیارد سال گذشته خرید از طریق دستگاههای کارتخوان صورت گرفته و باقی خرید مردم نقدی بوده، اعلام کرد: حدود 110 تا 115 میلیارد سال گذشته خرید از نمایشگاه کتاب تهران صورت گرفته است.
در پایان این نشست عنوان شد: هزینه حملونقل برای ناشر، صرف هزینههای گزاف و بعد مسافت، ریزش مخاطب از جمله موارد مطرح شده بوده است.
انتهای پیام/و
Friday, 1 November , 2024