امیر اسفندیاری معتقد است برای انتخاب نماینده سینمای ایران در اسکار فاکتورهای مهمی مدنظر بوده که فیلم محمد رسول‌الله شامل تمامی آنها می‌شده است.

به گزارش نداي گيلان: میر اسفندیاری (سخنگوی هیات انتخاب نماینده سینمای ایران برای مراسم اسکار ۲۱۰۶)  درباره روند انتخاب فیلم محمد رسول الله (ص) گفت: ۵۸ فیلم مثل هر سال براساس فهرست دریافتی از اداره نظارت و ارزشیابی و مطابق با قوانین و مقررات اسکار توسط هیات انتخاب بررسی شد و یک فهرست ابتدایی از اسامی ۱۰ فیلم اعلام شد. سپس هیات انتخاب آن ۱۰ فیلم را بررسی و در مرحله دوم ۶ فیلم را انتخاب کرد که عبارت بودند از: در دنیای تو ساعت چند است، رخ دیوانه، شیار ۱۴۳، قصه‌ها، ماهی و گربه و محمد رسول الله (ص).

وی ادامه داد: فاکتورهای مختلفی همچون موفقیت‌های بین‌المللی فیلم، داشتن پخش‌کننده خارجی و ساختار فیلم مورد بررسی قرار گرفت و درنهایت فیلم محمد رسول الله از این منظر امتیازات خوبی به دست آورد.

اسفندیاری افزود: فیلم محمد رسول الله (ص) در جشنواره مونترال به نمایش درآمد و مورد استقبال قرار گرفت و نقدهای خوبی درباره آن نوشته شد. حتی تعداد سانس‌های آن نیز افزایش یافت. از طرف دیگر پروداکشن این فیلم؛ عظیم و متفاوت از سینمای ایران بود که تاکنون جهان با آن روبرو نشده بود.

وی ادامه داد: مجید مجیدی نیز کارگردانی شناخته شده است که پیش از این با فیلم بچه‌های آسمان و به عنوان ۵ نامزد بر‌تر به مرحله نهایی به اسکار رسیده است که این امر خود یک امتیاز دیگر برای فیلم محمد رسول الله (ص) بود.

وی در پاسخ به این سوال که از ابتدا ۱۰ فیلم برای بررسی در اسکار انتخاب شد حال آن‌که تقریبا مشخص بود فیلم منتخب ایران چه فیلمی است؛ گفت: آن ۱۰ فیلم به این دلایل انتخاب شدند که هیات انتخاب می‌خواست اعلام کند آنها هم فیلم‌های خوبی هستند و از نظر هیات انتخاب هرکدام فاکتورهای خوبی دارند و مناسب هستند که در فهرست اولیه برای بررسی‌های بیشتر قرار بگیرند.

اسفندیاری درباره اینکه بعضی‌ می‌گویند از ابتدا نیز مشخص بود که فیلم محمد رسول الله (ص) در ‌‌نهایت انتخاب می‌شود؛ گفت: این گمانه‌زنی‌ها و پیش‌بینی‌ها هیچ منافاتی با تصمیم هیات انتخاب ندارد. کاری که هیات انتخاب می‌کند این است که فارغ از حاشیه‌هایی که برای یک فیلم وجود دارد؛ آنها را کاملا بررسی کند تا با توجه به مقررات و مسایلی که برایش مهم است؛ درنهایت فیلم خوبی را معرفی کند.

وی افزود: پیش از این در زمان انتخاب فیلم‌های دیگری مانند جدایی نادر از سیمین نیز این حدس و گمان‌ها وجود داشت و این امر نکته منفی نیست بلکه مهم این است که هیات انتخاب تمامی مسایل را در نظر گرفته و فیلم محمد رسول الله (ص) را معرفی کرده و معتقد است این فیلم می‌تواند نماینده شایسته‌ای برای سینمای ایران در اسکار باشد.

وی در پاسخ به این سوال که پیش‌بینی شما از اسکار امسال چیست؛ گفت: یکی از نکاتی که ما در این کمیته بررسی کردیم فیلم‌هایی بودند که از کشورهای دیگر به مراسم اسکار معرفی شدند. این فیلم‌ها به چند دسته تقسیم می‌شدند: گروهی از فیلم‌ها متعلق به کارگردان‌های معروف بودند که بین منتقدین طرفدار دارند مانند فیلم آدم‌کش که از تایوان معرفی شد یا نماینده بلژیک و لهستان یا فیلمی که از پرتغال معرفی شد. گروهی از فیلم‌ها بیک پروداکشن هستند مانند فیلمی که چین امسال معرفی کرده است. بعضی فیلم‌ها نیز منفی هستند. ما همه این فیلم‌ها را بررسی کردیم و به این نتیجه رسیدیم که شانس فیلم محمد رسول الله (ص) شانس خوبی است.

اسفندیاری افزود: البته این حرف بدان معنی نیست که ما موفقیت فیلم محمد رسول الله (ص) را گارانتی می‌کنیم اما از میان ۵۸ فیلم، این فیلم بهترین گزینه برای معرفی به اسکار بود. طبیعی است که اگر قرار بود فیلمی برای یک جشنواره دیگر معرفی می‌شد نه مراسمی مانند اسکار، می‌شد فیلم دیگری را انتخاب کرد.

وی ادامه داد: مسائلی از قبیل حواشی‌ای که برای فیلم ایجاد شده همچون تحریم فیلم از سوی الازهر، عربستان و بعضی گروه‌ها در هند باعث شده تا دیگران بیشتر مشتاق شوند این فیلم را ببینند.

منبع : ايلنا