عضو هیئت‌رئیسه شورای شهر رشت گفت: با الکترونیکی شدن صدور پروانه در کوتاه‌ترین زمان ممکن به شهروندان خدمت‌رسانی شود.

به گزارش ندای گیلان از رشت، هادی رمضانی در سیزدهمین جلسه شورا گفت: قانون اختیاراتی را برای شهرداری در نظر گرفته است تا به مردم در حوزه شهری خدمات‌رسانی کند. شهرداری زمانی می‌تواند به حیات خودش ادامه دهد که به شهروندان تکریم داشته باشد، اگر شهروندی به شهرداری رجوع نکند چه اتفاقی رخ خواهد داد؟

وی ادامه داد: نواقصی در حوزه صدور پروانه در شهرداری وجود دارد. پروسه صدور پروانه در شهرداری مشخص نیست، قرار بر این شد که تمامی این موارد الکترونیکی شده و بتوانیم در کوتاه‌ترین زمان به شهروندان خدمات‌رسانی کنیم.
رمضانی افزود: آن‌طور که همکاران بنده به‌صورت میدانی دیده‌اند، صدور پروانه با مشکلاتی همراه است، اگر صدور پروانه نباشد شهرداری از نظر درآمدی با مشکل مواجه خواهد شد و سایر خدمات ما نیز ابتر خواهد ماند و لازم است که در این موضوع دقت نظر بسیار بیشتری داشته باشند.
عضو شورای شهر رشت تأکید کرد: ما در زمین‌های نسقی امکان صدور پروانه نداریم، در سایر موارد نیز که به شهروند گفته می‌شود برای پروانه اقدام کند امتناع می‌کند، زیرا موانع بسیاری وجود دارد. در این زمینه حتماً باید توجه شود، چطور می‌شود که یک پروانه یک سال طول بکشد تا صادر شود؟ ما در کمیسیون ماده ۵ نیز با همین مشکلات مواجه هستیم؛ شهروند می‌گوید که ۹ ماه منتظر است پرونده‌اش به کمیسیون ماده ۵ بیاید! این‌ها درآمدهای ما هستند، اما در مقابل ما درگیر تأمین هزینه آسفالت شهر هستیم.
رمضانی در ادامه با اشاره به اینکه ترتیبی اتخاذ شود که صدور پروانه در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام شود؛ گفت: شورا و شهرداری باید در این زمینه کمک‌های لازم را انجام دهند. در بازدیدهایی ما از مناطقی که ساخت‌وساز بدون پروانه و غیراصولی در آن انجام‌شده است، وضعیت بسیار ناهنجار است. اگر اتفاقی پیش‌بینی‌نشده مانند زلزله رخ بدهد قطعاً با یک فاجعه انسانی روبرو خواهیم شد.
عضو هیئت‌رئیسه شورای شهر رشت تأکید کرد: شورا شیوه‌نامه‌ای در این خصوص آماده کرده است، نمی‌گوییم این شیوه‌نامه کامل و بدون نقص است، اما اندک سواد حقوقی که دارم معتقدم شیوه‌نامه خوبی در این خصوص تهیه‌شده است و می‌بایست در این زمینه همکاری لازم از سوی مسئولین ذی‌ربط وجود داشته باشد.
وی با بیان اینکه بسیاری از شهروندان از شرایط و قوانین طرح تفصیلی ناآگاه هستند، اذعان داشت: اگر این قوانین به شهروندان گفته و اطلاع‌رسانی شود، با مشکلات بسیار کمتری در زمینه تخلفات ساخت‌وساز مواجه خواهیم بود که این موضوع سبب کاهش خسارات وارده به شهر و شهروند می‌شود. این موضوع به شهروندان گفته شود که هنگام ساخت‌وساز یک مهندس ناظر می‌بایست در هنگام ساخت حضور داشته باشد، این موضوعات باید به شهروندان اطلاع‌رسانی شده تا در بروز چنین تخلفاتی پیشگیری لازم انجام شود.