رییس کمیسیون توسعه پایدار شورای اسلامی شهر رشت جلب مشارکت مردم را جز الزامات توسعه شهررشت توصیف کرد .

به گزارش ندای گیلان از رشت، اولین جلسه کمیسیون توسعه پایدار با حضور اعضای شورا برگزار گردید.

رییس کمیسیون توسعه پایدار شورای اسلامی شهر رشت با اشاره به اهمیت نقش کمیسیون توسعه پایدار اظهار کرد: با توجه به اینکه تشکیلات مرکز پژوهشی در شورا منحل شد، کمیسیون توسعه پایدار می‌تواند در زمینه های گسترده ای مانند، موضوعات پژوهشی، دانش بنیان، اقتصاد، شهر خلاق خوراک، شهر هوشمند، گردشگری، سرمایه گذاری و غیره … در جهت حل مشکلات شهر فعالیت نماید.
هادی رمضانی اثر بخشی شهر خلاق خوراک را برای شهر رشت در صورت برنامه‌ریزی صحیح خوش‌آیند توصیف کرد و افزود: تجربه های موفقی در زمینه خوراک در دنیا وجود دارد که باید از این تجربیات بهره لازم را ببریم. شهر خلاق خوراک علاوه بر اثرگذاری در حوزه اقتصاد شهر به وسیله جذب توریست در گسترش فرهنگ بومی گیلان نیز سودمند خواهد بود.
وی جلب مشارکت مردم را جز الزامات توسعه شهررشت توصیف نمود و تصریح کرد: امروز مردم در عمران و آبادانی شهر رشت نقشی ندارند. در حالی که در گذشته تجربه‌های موفقی از مشارکت دادن مردم در امور شهری داریم. کمیسیون توسعه پایدار با استفاده از کارگروه‌های مختلف و بهره¬مندی از نظر کارشناسان متخصص جهت مشارکت شهروندان در سرنوشت شهر برنامه ریزی خواهد نمود.
نایب رییس کمیسیون توسعه پایدار شورای اسلامی شهر رشت دلیل تشکیل کمیسیون توسعه پایدار را مغفول ماندن حوزه سرمایه گذاری و حوزه مشاغل و اقتصادی در کمیسیون‌های دیگر بود که باید این مباحث با پیوست نگاه مردمی و مدیریت شهری جز موضوعات محوری کمیسیون باشد.
نادر حسینی با اشاره به نقش بنیادی کمیسیون توسعه پایدار نسبت به مابقی کمیسیون‌ها افزود: باید از موازی کاری پرهیز شود و مباحث مختلف شهری را از بعد اقتصادی و سرمایه گذاری در این کمیسیون بررسی نمود.
وی با انتقاد از عملکرد سازمان مشاغل شهری گفت: مجری سیاست‌گذاری‌های کمیسیون توسعه پایدار سازمان مشاغل شهری و سازمان سرمایه‌گذاری است. اقدامات سازمان مشاغل شهری در حد و اندازه‌های شهر رشت نیست و فرصت‌های اقتصادی در این حوزه مغفول مانده است.
مهدی نوری هریس نیز با تاکید بر نگاه سرمایه سازی در شهر رشت افزود: نگرش‌ سازمان سرمایه گذاری شهر رشت باید به سمت سرمایه‌سازی در شهر باشد. اکثر قراردادهایی که در شهرداری بسته شده منفعت شهرداری و شهر رشت در آن دیده نمی‌شود. اگر کمیسیون ماده ۱۰۰ تعطیل شود مدیران شهرداری برنامه و ایده‌ای برای درآمد پایدار در شهرداری ندارند. برای توسعه شهر و رفع مشکلات، ساختار مدیریت شهرداری باید به سمت افراد خلاق تغییر کند.
مسعود عباس نژاد عضو کمیسیون توسعه پایدار، این کمیسیون را پایگاهی برای مباحث به روز دانست که قبل از این متولی مشخصی برای آن‌ها مشخص نشده بود. هدف از توسعه پایدار پایش، ارزیابی میزان پیشرفت است. در این بین سه عنصر توسعه اقتصادی، توسعه اجتماعی و توسعه محیط زیست باید سرلوحه کار در این کمیسیون باشد.
وی مرجع تمام طرح‌های سرمایه گذاری در شهرداری را کمیسیون توسعه پایدار عنوان نمود و افزود: دسترسی آسان و سریع به اطلاعات مورد نیاز در زمینه توسعه پایدار، همکاری‌های بین‌المللی در جهت ظرفیت سازی و استفاده بهینه از ظرفیت‌های شهر رشت مانند شهر خلاق خوراک در عرصه‌های بین‌المللی از جمله کارهایی است که در ذیل کمیسیون توسعه پایدار باید به آن پرداخته شود.
عضو کمیسیون توسعه پایدار با انتقاد از سازمان سرمایه گذاری مطلع بودن اعضای شورا از بسته‌های سرمایه‌گذاری در شهر رشت را حق اعضای شورا دانست و افزود: اگر طرحی در شهر رشت چه خوب و چه بد اتفاق می‌افتد مردم اعضای شورای شهر را مسوول آن می‌دانند پس به طبع منتخبین مردم باید از طرح‌ها و پروژه‌های شهر رشت مطلع شوند.