میهمان دومین گفتگوی« شنبه ها با زنان موفق گیلانی ندای گیلان»، یک بانوی جوان است که در حوزه کارآفرینی و سازمان های مردم نهاد فعالیت می کند. اهل سیاهکل است و هر روز ساعت ها رانندگی می کند، به تازگی وارد دومین سال زندگی مشترکش شده و هدف های زیادی برای عملی شدن در سر می پروراند.

 ندای گیلان- شنبه ها با زنان موفق گیلانی ۲ – نوشین میربلوک: در بحبوحه روزمرگی و فراز و نشیب های زندگی و زمانی که ناامیدی و بی انگیزگی بر انسان مستولی می شود، دیدن پشتکار و تلاش خستگی ناپذیر افرادی که به رغم همه سختی ها و مشکلات سد های بزرگ جلوی روی خود را کنار زده اند و بر قله موفقیت ایستاده اند، حالتان را خوب می کند! حالا اگر این فرد موفق یک زن باشد که سختی های دوچندان را تحمل کرده تا بهترین خودش باشد موضوع کمی متفاوت تر است.

زنان موفق در جامعه ما کم نیستند که با وجود نگاه های بعضاً خوشایند راه خود را در پیش گرفته اند و حالا پرآوازه شده اند. در ندای گیلان قصد داریم هر هفته سراغ یکی از این زنان موفق برویم و به گفتگو با آنان بپردازیم.

میهمان دومین گفتگوی« شنبه ها با زنان موفق گیلانی»، یک بانوی جوان است که در حوزه کارآفرینی و سازمان های مردم نهاد فعالیت می کند. اهل سیاهکل است و هر روز ساعت ها رانندگی می کند، به تازگی وارد دومین سال زندگی مشترکش شده و هدف های زیادی برای عملی شدن در سر می پروراند. می گوید استمرار رمز پیشرفتش است و معتقد است نابرابری ها و سختی ها در همه جای دنیا وجود دارد و این خود انسان است که باید مسیر زندگی اش را تغییر دهد.

مشروح گفتگو را در ادامه می خوانید.

 

ندای گیلان :لطفاً خودتان رو معرفی کنید:

پریسا رویدل هستم دبیر NGO جوانان کارآفرین ورنا، دانشگاه گیلانی هستم و مدیریت بازرگانی خوانده‌ام.

 

ندای گیلان :چرا کارآفرینی و چرا NGO؟

 

ما حدوداً چهار سال پیش با هدف ترویج کارآفرینی بین جوانان NGO کارآفرینی ورنا را در وزارت ورزش و جوانان ثبت و تأسیس کردیم، در این سال‌ها، فعالیت‌های مختلفی در زمینه ترویج کارآفرینی جوانان با تأکید بر نوآوری، طراحی و اجرا کردیم که از جمله آن می‌توان به رویدادهایی که برای دانشگاه نسل سوم یا همان دانشگاه کارآفرین در دانشگاه گیلان اشاره کرد که خروجی آن این بود که دوستانی که ایده‌های نوآورانه داشتند موفق شدند تیم‌های مختلفی تشکیل داده و در مرکز رشد دانشگاه گیلان مستقر شوند و از حمایت‌ها استفاده کردند.

همچنین تأسیس شبکه ملی کارآفرینی جوانان را در سطح ملی و انتخاب جوان برتر کارآفرین کشور با کمک وزارت ورزش و دانشگاه تهران انجام دادیم NGO ما در سطح ملی مطرح شد که باعث شد سال ۹۷ جوان منتخب استان و شهرستان رشت باشم.

دفتر ما در دانشگاه گیلان است و با دانشگاه‌های شریف، دانشگاه تهران، معاونت علمی ریاست‌جمهوری، پارک علم و فناوری و … جهت ترویج کارآفرینی در استان و سطح ملی مراودات نزدیک داریم و در حال حاضر مشغول تدوین طرح‌هایی برای بهره‌برداری از مرکز نوآوری دانشگاه گیلان و یک شتاب‌دهنده هستیم که ان‌شاءالله تا پایان سال جاری افتتاح خواهند شد.

"پریسا

 

ندای گیلان :چرا به این حوزه علاقه‌مند شدید؟

من هم به کارآفرینی و هم به کمک‌کردن و فعالیت‌های سازمان‌های مردم‌نهاد همیشه علاقه‌مند بودم و در سمن‌های مختلف هم فعالیت داشتم، بعدازاین که نماینده گیلان در مجمع ملی جوانان شدم به من پیشنهاد شد NGO خودمان را ثبت کنم.

آن زمان فیلد NGO کارآفرینی تازه به عناوین سمن‌های وزارت ورزش و جوانان اضافه شده بود و با خودم گفتم چقدر خوب که می‌شود مانند سایر فعالیت‌های مردم‌نهاد این بار متفاوت به مقوله کارآفرینی نگاه کرد و بیایم کارآفرینی را ترویج کنیم.

اکثر افراد نمی‌دانند چه حمایت‌هایی وجود دارد و از کدام سازمان‌ها می‌توانند برای فعالیت‌های خود جلب حمایت داشته باشند، چگونه ایده‌های خود را ثبت کنند، چگونه ایده‌هایشان را رشد بدهند و یا حتی چطور پروپوزال بنویسند.

اینکه چه حمایت‌هایی برای شرکت‌های نواور، خلاق و دانش‌بنیان وجود داد و در کل چطور نوآوران می‌توانند ایده اولیه ذهنشان را به کسب‌وکار تبدیل کنند ذهنیتی بود که موجب شد اولین NGO کارآفرینی جوانان استان شکل بگیرد.

ندای گیلان :مشوقی هم در این زمینه فعالیت‌هایتان داشتید؟

من در خانواده‌ای بزرگ شده‌ام که همیشه گفته‌اند می‌توانی، توانمندی و از پسش برمی‌آیی!

مدل تربیت من به این شکل بوده و خیلی در شخصیتی که امروز دارم اثرگذار بوده است.

 

ندای گیلان :نظرتان در مورد کارآفرینی پتانسیل جوانان کارآفرین داستان چیست؟

متأسفانه گیلان جزو سه استان اول در نرخ بیکاری دانش‌آموختگان دانشگاهی است. اینکه استان گیلان در زمینه به‌کارگیری نیروی تحصیل‌کرده موفق نبوده مسئله‌ای هست که باعث دلسردی جوان‌های استان شده است.

در حال حاضر جوان‌های زیادی در پارک‌ها و مراکز رشد مستقرند و ما شاهد افزایش تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان، فناور و خلاق در سطح استان هستیم که امیدواریم سازمان‌های بیشتری به این حوزه توجه کنند تا بتوانیم حمایت‌های بیشتری را جلب کنیم و در نتیجه افراد بیشتری بتوانند ایده‌های خود را به کسب‌وکارهای موفق تبدیل کنند.

ندای گیلان :چه درخواستی از مسئولین در زمینه گسترش و توجه بیشتر به مقوله کارآفرینی دارید؟

حوزه نوآوری مقوله جدید و سریعی است، خیلی اوقات حتی اطلاعات سه ماه پیش شما اطلاعات تاریخ مصرف گذشته است و سازمان‌ها نتوانستند با این موج همگام شوند. اگر سازمان‌های مرتبط به کسب‌وکارها فناورانه از افراد جوان و مطلع به‌عنوان مشاور یا کارشناس در مجموعه خود استفاده کنند خیلی کارها سریع‌تر پیش می‌رود.

در بسیاری از سازمان‌ها مصوب می‌شود که فعالیتی در زمینه کسب‌وکارهای نوآور انجام شود ولی به دلیل اینکه متولی مشخص یا مطلعی وجود ندارد به شدت پروسه فعالیت کند شده و موجب سردرگمی و دلسردی جوانان می‌شود.

 

ندای گیلان :از چالش‌ها مشکلاتی که در این مسیر داشتید بفرمایید

 

یکی مسئله‌ای هست که پیش‌تر عنوان کردم ولی بیشتر مسائل من مربوط به سنم یا دختر بودنم بوده که به‌مرور با عملکردم توانستم تغییرش بدهم.

در آغاز راه چند ماه در خصوص مسئله‌ای تحقیق می‌کردم در جلسه‌ای حاضر می‌شدم و می‌دیدم آقایی مدت‌زمان زیادی را در خصوص مسئله‌ای که پیش‌تر راه‌حل آن را پیدا کرده بودم، ابراز نگرانی می‌کند؛ راه‌حل درست را عنوان می‌کردم اما چون جو غالباً مردانه بود، جبهه می‌گرفتند و علیه من می‌شدند!

بین خودشان این تصور بود که آنها تجربه دارند، آقا هستند و حتماً می‌توانند از پس کاری که من انجام می‌دهم راحت‌تر بربیایند و اجازه نمی‌دادند کارها روال عادی را طی کند و مدام سنگ‌اندازی می‌کردند تا اینکه گذشت زمان ثابت کرد این دیدگاه کاملاً اشتباه بوده و حالا در زمینه فعالیت خودم مطرح و ثابت شده‌ام.

و چالش دیگر اینکه من سیاهکل زندگی می‌کنم، حدوداً ۸ سال است هر روز تا رشت و یا انزلی رانندگی می‌کنم، گاهاً چندبار در روز و به طور مستمر در تابستان و زمستان! تا جایی که جوان برتر شهرستان رشت شدم. اینها چالش‌های مداوم زندگی من بوده است.

 

ندای گیلان :به‌عنوان یک بانوی موفق چه توصیه پیشنهادی برای بانوان عزیز گیلانی دارید؟

من هنوز خودم را در سطحی که انتظار دارم نمی‌بینم تا بگویم موفقم! اما تا اینجا که رسیده‌ام فقط استمرار به من کمک کرده و هر اتفاقی که افتاد، هرچقدر که سخت بوده، هر روز تلاش کردم و ادامه دادم و همچنان ادامه می‌دهم تا نتایج بیشتری از مسیر زندگی‌ام به دست بیاورم.

 

ندای گیلان :حرف آخر پریسا رویدل

نابرابری همه‌جا دنیا وجود دارد، سختی همه‌جا هست، اما این خودمان هستیم که می‌توانیم مسیر زندگی‌مان را به آن سمتی که می‌خواهیم تغییر بدهیم.

باید خودمان را قبول داشته باشیم و تلاش کنیم تا خود و توانایی‌هایمان را بهتر بشناسیم و در جهت رشد حرکت کنیم.

 

شنبه ها با زنان موفق گیلانی ۲

  • نویسنده : نوشین میربلوک