میهمان این هفته ندای گیلان در “شنبه ها با زنان موفق گیلانی، بانویی است که زمانی در آلمان آرزویش این بود فضانورد شود اما به ایران بازگشت و تا همین اواخر نیز یک مسئولیت مدیریتی را سازمان زمین شناسی برعهده داشت. می گوید  تمامی پست های حساس در اختیار آقایان است و این در سایر کشور ها نیز وجود دارد اما در ایران بیشتر مشهود است.

ندای گیلان-نوشین میربلوک: در بحبوحه روزمرگی و فراز و نشیب های زندگی و زمانی که ناامیدی و بی‌انگیزگی بر انسان مستولی می شود، دیدن پشتکار و تلاش خستگی ناپذیر افرادی که به رغم همه سختی ها و مشکلات سد های بزرگ جلوی روی خود را کنار زده اند و بر قله موفقیت ایستاده اند، حالتان را خوب می کند! حالا اگر این فرد موفق یک زن باشد که سختی های دوچندان را تحمل کرده تا بهترین خودش باشد موضوع کمی متفاوت تر است.

زنان موفق در جامعه ما کم نیستند که با وجود نگاه های بعضاً خوشایند راه خود را در پیش گرفته اند و حالا پرآوازه شده اند. در ندای گیلان قصد داریم هر هفته سراغ یکی از این زنان موفق برویم و به گفتگو با آنان بپردازیم.

میهمان این هفته ندای گیلان در “شنبه ها با زنان موفق گیلانی، بانویی است که زمانی در آلمان آرزویش این بود فضانورد شود اما به ایران بازگشت و تا همین اواخر نیز یک مسئولیت مدیریتی را سازمان زمین شناسی برعهده داشت. می گوید  تمامی پست های حساس در اختیار آقایان است و این در سایر کشور ها نیز وجود دارد اما در ایران بیشتر مشهود است.

مشروح گفتگو با دکتر پانته آ گیاهچی را در ادامه می خوانید.

پانته آ گیاهچی  متولد سال ۱۳۵۱ و دارای دکترای زمین ریخت شناسی هستم و با ۲۶ سال سابقه کاری آخرین سمت من مدیر کلی زمین شناسی استان گیلان در سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور زیر نظر وزارت صنعت معدن تجارت بوده است

از کودکی چه هدفی را دنبال می‌کردید و آیا جایگاهی که امروز در آن هستید همان جایگاه مورد نظر شماست؟

از کودکی دلم می‌خواست فضانورد بشوم اقدام هم کردم ولی نشد چون گفتند که باید حتماً کارمند فدرال خود کشور آمریکا باشید و یا شهروندی آنجا را داشته باشید.اما من از کودکی عاشق ایران بودم یادم است سال ۱۳۵۹ که کلاس سوم بودم در یکی از کشورهای اروپایی(آلمان) دبستان می‌رفتم همیشه دوست داشتم به کشورم برگردم و همیشه عشق خدمت به وطنم در من بود و هست و خواهد بود. یادم است کلاس پنجم برای خودم کتاب نجوم به زبان ساده را خریدم.آنقدر پیش رفتم که در دانشگاه نجوم ژئودزی را تدریس می کردم و همچنان به صورت آنلاین در کلاسهای نجوم شرکت می کنم.  رشته زمین شناسی را خیلی دوست داشتم تا جایی که وقتی  خبر قبولی زمین شناسی را دادند فکر کردم با من شوخی می‌کنند.کره زمین یکی از اجرام آسمانی است زمین مادر سخاوتمند طبیعت است .

سیستم سما دانشگاه صنعتی شاهرود گرفتم و بعد از آن در دانشگاه آزاد اسلامی تهران تحصیلات تکمیلی خود را ادامه دادم.خوشحالم و احساس خوشبختی می کنم که به آنچه علاقمند بودم رسیدم. هم در این زمینه کار می کنم هم تدریس.

به عنوان یک زن چه مشکلاتی در مسیر شما وجود داشت و درحال حاضر با چه چالش هایی روبرو هستید؟

به عنوان یک زن همیشه این حس با من بوده که چند برابر یک آقا باید کار کنم تا هم رده ای یک آقا قرار بگیرم . تحصیلات بالاتر سابقه بیشتر تلاش مضاعف. کلا این دنیا این طوری است من خیلی از کشورها را دیدم اما متاسفانه در کشور ما این حالت بیشتر است.تمامی پست های حساس در اختیار آقایان است در صورتی که خانم های خیلی مستعدتر باهوشتر با سوادتر در کشور وجود دارند .خودم که گاهی این حس را دارم.

در طول مدت پاندمی کرونا چه مشکلاتی پیشرو داشتید؟

با دورکاری مشکل را حل کردیم و با استفاده از شبکه های اجتماعی شرکت در جلسات به صورت مجازی گذراندن دوره های آموزشی به صورت مجازی و آنلاین داشتن ارتباط با همکاران از طریق سیستم اداری داخلی حتی ادامه ورزش در باشگاه به صورت آنلاین و مجازی در منزل و جایگزین کردن دوچرخه سواری به جای شنا

شعار شما در زندگی چیست؟

داشتن محیط زیست سالم با توسعه پایدار در پرتو حقوق شهروندی که مسبب اقتصاد موفق باشد.

وحرف آخر

بیاییم با خرد جمعی و دست در دست هم با آگاهی بیشتر و روز افزون زمین خود را نجات دهیم ما فقط یک زمین داریم.