وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره دولتی شدن شرکت مخابرات گفت: به دنبال دولتی‌ کردن مخابرات نیستیم و هیچ‌ گاه در این مسیر کوچک‌ ترین گامی برنداشته و تمام تلاش خود را برای توسعه و بهبود کیفیت خدمات مخابرات به کار بستیم.

به گزارش نداي گيلان: واعظی افزود: اکنون مخابرات شرکتی انحصاری است و با توجه به فعالیت‌های آتی ما از جمله شبکه ملی اطلاعات، توسعه مخابرات درمسیر نوآوری لازم است.

او همچنین درباره کشمکش وزارت ارتباطات و شرکت مخابرات و زمان پایان آن تصریح کرد: ما هیچ کشمکشی نداریم و اگر طرحی از سوی یکصد نماینده مجلس برای دولتی شدن مخابرات مطرح شده مربوط به مجلس و خود نمایندگان است و ارتباطی با دولت ندارد.
وزیرارتباطات گفت: در مقطعی تعرفه‌ های مخابرات افزایش پیدا کرد، طوریکه 30 میلیون مشترک درایران به جای آبونمان 30 تومانی به ‌طور میانگین ماهانه 750 تومان پرداخت می‌کنند، یعنی درآمدهای مخابرات افزایش ایجاد شده است.

وزیر ارتباطات افزود: ما یک پروانه صادر کرده‌ ایم و از دیدگاه ما شرکت همراه و ثابت که در این پروانه وجود دارد، تفاوتی نداشته و در نهایت یک پروانه برای آنها صادر شده است، اکنون شرکت همراه اول برای برقراری هر دقیقه تماس مبلغ 59.9 تومان را از مشترکان خود

دریافت می‌ کند و سود این شرکت هم مشخص است. حال لازم است این سود صرف روند توسعه شود، اما این اتفاق روی نمی‌ دهد.

واعظی متذکر شد: خیلی متاسفم از این‌ که برخی به جای آنکه به دنبال جیب مردم باشند می‌ گویند چرا تعرفه‌ ها افزایش پیدا نمی‌کند، در حالی که باید برعکس باشد و حتی شما از ما به خاطر افزایش نیافتن تعرفه‌ ها تشکر کنید.

او گفت: اکنون شرکت مخابرات رقیبی ندارد و بالا بردن تعرفه‌ های آن بدون رقابت ممکن است مشکلاتی ایجاد شود.

وزیر ارتباطات افزود: از ابتدا اعلام کردیم، مخابرات زمانی سامان خواهد گرفت که در رقابتی سالم رشد کند، حال اگر زیرساخت ارتباطات کشور شامل شبکه سیم مسی در انحصار یک شرکت بماند، هیچ شرکت دیگری توان رقابت با مخابرات را نخواهد داشت.

واعظی تاکید کرد: صحبت ما هم از ابتدا همین بود که مجلس در هنگام خصوصی‌ سازی مخابرات به اندازه کافی مطالعه نکرده و به جای آنکه سوئیچ ها را واگذار کند و خدمات عمومی را برای استفاده همگان باقی می‌گذاشت، تمام این شبکه را در اختیارمخابرات قرار داده است؛ حال این

صحبت به معنای بازگرداندن مخابرات به وزارت ارتباطات نیست و مخابرات می‌ تواند همچنان به عنوان شرکت خصوصی فعالیت کند، اما از امکانات زیر ساختی شبکه ارتباطی کشور همه باید استفاده کنند.

وزیر ارتباطات درباره مشکلات کاربران اینترنت موبایل در استفاده از بسته‌ های اینترنتی نیز گفت: اینترنت موبایل در گذشته جان مردم را به لب می‌ رساند، اما اکنون در نقاطی که تحت پوشش 3G و 4G قرار دارند سرعت بالایی وجود دارد و مردم در ارسال فایل‌های خود و انجام

امور اینترنتی حس خوبی دارند. حال ما نمی‌ خواهیم بگوییم که مردم اشتباه می‌کنند، اما چون در این سرعت فعالیت بیشتری در فضای اینترنت انجام می‌ شود مردم حس می‌ کنند که بسته‌ های آنها زودتر تمام می‌شود.

او درعین حال از طراحی سامانه‌ ای برای بررسی لحظه‌ ای مصرف پهنای باند مشترکان خبر داد و افزود: گاهی نرم‌ افزارهای متعددی که بر روی گوشی‌ های هوشمند نصب شده به‌ طور مرتب به روز‌رسانی می‌ شوند که همین مساله حجم کاربر را مورد استفاده قرار می‌دهد.

وزیرارتباطات گفت: با شناختی که از این مجموعه دارم گاهی ممکن است شرکت‌های PAP کوچک تخلفاتی انجام دهند، اما تا امروز هیچ تخلفی از اپراتورها تلفن همراه ندیده‌ام‌.

واعظی در عین حال عنوان کرد: اپراتورهای تلفن همراه آنقدر درآمد بالایی دارند که قطعا درآمد زایی به این شیوه برای آنها عدد چندانی محسوب نشده و از دیدگاه این شرکت‌ها اعتبارشان به مراتب مهم‌ تر است.

او ادامه داد: به عنوان مثال اگر یک مشترک یک بسته اینترنت 10 هزار تومانی را بخرد و اپراتور بخواهد از آن 2000 تومان استفاده کند، این رقم آنقدر ناچیز است که اصلا ارزش اعتبار اپراتور را ندارد،  برهمین اساس ذهنیت من آن است که این نوع درآمد زایی شاید در زیر پله‌ ها و

شرکت‌های کوچکی که تازه می‌خواهند درآمد داشته باشند صورت می‌گیرد، اما اپراتورهایی که هر کدام از آنها هزاران میلیارد درآمد دارند برای درآمد اندک چنین کاری نمی‌ کنند، چرا که کافی است مردم در یکی از شبکه‌ های اجتماعی مطلبی در این خصوص قرار دهند.

واعظی درباره خدمات رسانی به زائران اربعین از تشکیل کمیته‌ ای ویژه خبر داد و اعلام کرد: برای خیل عظیم جمعیتی که در ماه‌های محرم و صفر راهی کربلا می‌شوند، کشور عراق اصلا آمادگی ندارد؛ با این حال تمام تمهیدات لازم در ایران در نظر گرفته شده است.

رونمایی از ۹ سرویس و افتتاح ۱۲ طرح پستی

۹ سرویس جدید پستی با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات رونمایی و ۱۲ طرح پستی نیز افتتاح شد.

برای اجرایی شدن این سرویس ها و طرح های پستی کشوری که با همکاری بخش خصوصی اجرایی شده  2 هزار و 777 میلیارد ریال اعتبار صرف شده است.

از مهمترین سرویس های رونمایی شده در مراسم امروز می توان به تجارت الکترونیک بین المللی (یاتا)، پست مستقیم الکترونیکی، پست ترکیبی، پست لجستیک، پست رسانه و همچنین سامانه خرید و فروش من و پست اشاره کرد.

همچنین بهره برداری از سامانه تعیین مختصات جغرافیایی مکانهای کشور، راه اندازی دو هزار صندوق هوشمند پستی معابر، راه اندازی هاب پستی شمال غرب کشور، افتتاح مرکز مبادله پستی بین المللی و راه اندازی ایستگاه پست 7 ضربدر 24 از مهمترین طرح هایی بود که امروز افتتاح شد.
مهری مدیرعامل شرکت پست در این مراسم با اشاره به اقدامات صورت گرفته در دو سال اخیر برای توانمند سازی شرکت پست گفت: این شرکت تلاش دارد با شعار ” پست هوشمند در خدمت مردم” زمینه های حضور بخش خصوصی به ویژه در چارچوب تجارت بین المللی را فراهم کند.

اوهمچنین تاکید کرد: شرکت پست برای تنوع بخشی به محصولات و خدمات و پاسخ به نیاز مشتریان با اجرای سرویس ها و طرح های جدید می کوشد نقش خود را به عنوان یکی از عوامل توسعه ایفا کند.