عضو فراکسیون میراث فرهنگی و گردشگری مجلس گفت:ستاد صیانت از آثار فرهنگی و هنری تنها در صورتی کاربردی خواهد شد که قوانین محکمی در این زمینه وجود داشته باشد و تا زمانی این خلاء قانونی جبران نشود، هر گردهمایی و تشکیل تشکلات مختلف بی‌تاثیر خواهد بود.

به گزارش نداي گيلان: عضو فراکسیون میراث فرهنگی و گردشگری مجلس با بیان اینکه به دلیل عدم فرهنگ‌سازی، مردم هنوز به تقید اجتماعی و اخلاقی رایت حق کپی رایت نرسیده‌اند، گفت: ستاد صیانت از آثار فرهنگی و هنری تنها در صورتی کاربردی خواهد شد که قوانین محکمی در این زمینه وجود داشته باشد و تا زمانی این خلاء قانونی جبران نشود، هر گردهمایی و تشکیل تشکلات مختلف بی‌تاثیر خواهد بود.

غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی با بیان اینکه مبارزه با قاچاق فیلم، بازگشت بخشی از گردش مالی به شبکه نمایش خانگی را به دنبال دارد که به حل شدن بحران‌های سینما کمک خواهد کرد، گفت: به دلایل مختلف بعد از انقلاب اسلامی قانون کپی‌رایت در کشور اجرا نشده است که این قانون علاوه بر تولیدات هنری، اختراعات و اکتشافات داخلی مشمول تولیدات خارجی هم می‌شود.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نبود قانون کپی‌رایت سبب شده تا ناجوانمردی‌های غیراخلاقی درحق هنرمندان و آثار مختلف دیده شود که شایع‌ترین آن مشکلات سینمای خانگی است که از ضعف شدید فرهنگی و قانونی رنج می‌برد.

وی با تاکید براینکه چنین مشکلی در کشورهای صاحب سینما دیده نمی‌شود، اضافه کرد:‌ خلاءهای قانونی را می‌توان حداقل در کپی‌رایت آثار داخل کشور اجرا کرد تا ضررهای مادی معنوی صاحبان آثار داخلی حفظ و پس از گذشت این همه سال جلوی آسیب‌ها گرفته شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس بیان کرد: ستاد صیانت از آثار فرهنگی و هنری تنها در صورتی کاربردی خواهد شد که قوانین محکمی در این زمینه وجود داشته باشد و تا زمانی این خلاء قانونی جبران نشود هر گردهمایی و تشکیل تشکلات مختلف بی‌تاثیر خواهد بود.

جعفرزاده ایمن‌آبادی با تاکید براینکه گردش اصلی مالی سینما در شبکه نمایش خانگی است و نیروی انتظامی می‌تواند تاثیر مهمی در جلوگیری از قاچاق محصولات فرهنگی داشته باشد، افزود: متاسفانه به دلیل عدم فرهنگ‌سازی درصد کمی از جامعه قانون کپی‌رایت را رعایت می‌کنند و مردم هنوز به تقید اجتماعی و اخلاقی این موضوع نرسیده‌اند.

عضو فراکسیون میراث فرهنگی و گردشگری مجلس با بیان اینکه شهروندان باید بدانند که استفاده از آثار فرهنگی غیرمجاز توسط آن‌ها نیز کار خلاف است و تبعات قانونی دارد، اضافه کرد: حتی بارها شده که یک طرح تولیدی مانند طرح‌های فیلمنامه که مالک شخصی دارد در مراکز رسمی به تاراج رفته است./