فائزه رفیعی دلچه ملی پوش گیلانی تیم ملی شمشیربازی به ندای گیلان گفت:هدف ورزشی من درحال حاضرکسب مدال بازیهای آسیایی هانگژو چین است که شهریورماه برگزارمیشود.چون هم باداشتن این مدال شغل ثابت خواهم داشت وهم به آرزوی قلبیم میرسم که این همه سال تلاش کردم

ندای گیلان-نوشین میربلوک: در بحبوحه روزمرگی و فراز و نشیب های زندگی و زمانی که ناامیدی و بی‌انگیزگی بر انسان مستولی می شود، دیدن پشتکار و تلاش خستگی ناپذیر افرادی که به رغم همه سختی ها و مشکلات سد های بزرگ جلوی روی خود را کنار زده اند و بر قله موفقیت ایستاده اند، حالتان را خوب می کند! حالا اگر این فرد موفق یک زن باشد که سختی های دوچندان را تحمل کرده تا بهترین خودش باشد موضوع کمی متفاوت تر است.

زنان موفق در جامعه ما کم نیستند که با وجود نگاه های بعضاً خوشایند راه خود را در پیش گرفته اند و حالا پرآوازه شده اند. در ندای گیلان قصد داریم هر هفته سراغ یکی از این زنان موفق برویم و به گفتگو با آنان بپردازیم.

میهمان این هفته ندای گیلان در شنبه ها با زنان موفق یک بانوی موفق در حوزه ورزش و ملی پوشان گیلانی است.

 

خودتون رو معرفی بفرمایید .

فائزه رفیعی دلچه ۲۹ساله لیسانس فیزیولوژی ورزش ازدانشگاه دولتی تربیت بدنی وعلوم ورزش گیلان هستم.نفراول کشور دررشته شمشیربازی اسلحه ی سابر ایران وحدود۱۳سال عضوثابت تیم ملی مربی ونائب رئیس هیئت شمشیربازی گیلان نیز می باشم.

 

دردوران کودکی چه آرزویی داشتید و آیا به جایگاه امروزتان فکر میکردید؟

 

ازکودکی همیشه به دنبال این بودم که هر هدفی که به آن فکر میکردم را حتما به دست بیاورم وهمیشه دوست داشتم کارهایم منظم و هدفمند انجام شوند.ازخود فعلیم راضی هستم اما هنوز آن هدف بزرگی که خواسته ی قلبی من است ،برایم اتفاق نیفتاده است.

 

باچه موانع وچالش هایی درمسیر ورزش بانوان در گیلان وکشور مواجهه هستید؟

ازنظرمن چالش هایی زیادی در ورزش ایران چه برای زن چه برای مرد وجود دارد و ورزشکاران ایرانی متاسفانه به جایگاه اصلی و واقعی خود هنوز نرسیده اند.

مهم ترین واصلی ترین این چالش ها شغل و درآمد ثابت برای یک ورزشکارحرفه ای است.کسی که تمام زندگی و وقت خود و جوانی خود را در راه ورزش وهدفش میگذارد امادرآمد وشغل درستی در این حوزه ندارد.این میتواند ازهمه نظربرای ورزشکارمشکل ایجادکند و اورا ازرسیدن به هدفش دور کند.درصورتیکه ورزشکارهای ایرانی ثابت کردند لیاقت وتوانایی به دست آوردن بهترین ومحال ترین مدالها ومقام هارا دارند به شرطی که امکانات و شرایط لازم برای آنها مهیا باشد.

بحران پاندمی کووید ۱۹ باچه تاثیری بر زندگی و حرفه شما داشت؟

 

کووید۱۹ دوسال ازبهترین سالهای ورزشی راازمن گرفت .سالن های تمرینی بسته میشد هیچ هدفی برای تمرینات وجود نداشت.چون هیچ اعزام و اردویی نبود.روزهای سختی راپشت سرگذاشتیم .امیدوارم به طورکلی این بحران تمام بشود تا زندگی به روال عادی خود برگردد.

 

مختصری از سوابق ورزشیتان بفرمایید.

 

شمشیربازی یه رشته ی فوق العاده زیبا ومنحصربه فردی است.مدالهای بین المللی وآسیایی زیادی دارم اما مهمترین وبهترین آنها اولین مدال انفردای زیر۲۳سال آسیادراسلحه ی سابردرکشورفیلیپین کسب کردم و همچنین اولین مدال نقره ی تیمی بعدازانقلاب را به همراه تیمم کسب کردم.

(نوجوانان نقره ۱جوانان:برنز۴. طلا ۱بزرگسالان:طلا۵  نقره۴  برنز)

 

هدف و آرزوی شما در حوزه ورزش و زندگی چیست؟

هدف ورزشی من درحال حاضرکسب مدال بازیهای آسیایی هانگژو چین است که شهریورماه برگزارمیشود.چون هم باداشتن این مدال شغل ثابت خواهم داشت وهم به آرزوی قلبیم میرسم که این همه سال تلاش کردم هدف درزندگی شخصیم این است که درلحظه زندگی کنم و تامیتوانم شادباشم وبه همنوع خودم کمک کنم چون این زندگی وعمر درحال گذر است.

پس چه بهتر است که سعی کنیم شادوخوب درکنارهم بگذرد.

 

بعنوان یک بانوی ورزشکار موفق توصیه شما به بانوان گیلانی چیست؟

توصیه میکنم ورزش به عنوان اصلی ترین برنامه ی زندگی هرکس باشد.چه برای سلامتی وچه برای قهرمانی چون درسها وتجربه هایی از ورزش بدست می آوریم که در هیچ کجا از زندگی نمیشود به آنها دست پیداکرد.

حرف آخر

امیدوارم روزی برسد که هیچ ورزشکاری دغدغه ی کارو شغل نداشته باشد.هرکس علاقه به این رشته ی زیبا داشت میتوانم کمکش کنم تابه بهترین شکل این رشته ورزشی را بیاموزد.

 

تصاویر فائزه رفیعی دلچه