نماینده شهرستان رشت به برگزاری مسابقات کشتی گیلما در شهر رشت اعتراض و آن را در تقابل با هویت و سنت ورزش بومی محلی کشتی گیله مردی خواند.

به گزارش نداي گيلان: نماینده شهرستان رشت به برگزاری مسابقات کشتی گیلما در شهر رشت اعتراض و آن را در تقابل با هویت و سنت ورزش بومی محلی کشتی گیله مردی خواند.
جبار کوچکی نژاد اظهار داشت: کشتی گیله مردی از ورزشهای محلی است که چند قرن در فرهنگ و اندیشه مردم و در تاریخ کهن گیلان ریشه دارد و به نوعی هویت محلی گیلان زمین به حساب می آید، این کشتی محلی به خصوص در تابستانها مردم را به میادین کشتی کشانده و باعث شور و شعف مردم می شود.

وی در ادامه با انتقاد از برگزاری مسابقات کشتی گیلما افزود:ما اجازه نمی دهیم که از این کشتی سوء استفاده شود و نامش را تغییر بدهند و اسمش را با یک استان دیگر قاطی کنند. نماینده مردم اضافه نمود: مازندرانی ها ورزش های بومی خودشان را دارند، همان طور که خراسان شمالی هم کشتی با چوخه دارد و این ها حق ندارند تغییر عنوان بدهند.
کوچکی نژاد به اعتراض پهلوانان کشتی گیله مردی در جلسه با وی در این رابطه اشاره کرد و گفت: من قول داده ام که از طریق مجلس شورای اسلامی مساله را پیگیری نمایم. وی تاکید کرد: ما به مسئولینی که این مسابقات را گذاشتند اعلام کردیم حق نداشتید چنین کاری را بکنید، به فرماندار زنگ زدم و تعهد گرفتم که دیگر این کار انجام نشود. با این حال آن ها مساله هزینه مسابقات را اشاره داشتند که گفتیم بگذارند مسابقات انجام شود، فقط هیچ گونه تبلیغی نشود و پرده و بنر هم گذاشته نشود. به صداوسیما هم اعلام کردم حق ندارند مسابقات را پوشش بدهند.
این نماینده مجلس در ادامه در جواب این پرسش که ادعا شده گیلما جهت ثبت جهانی کشتی گیله مردی به وجود آمده خاطرنشان کرد: حق ندارند کشتی گیله مردی را به نام دیگر ثبت جهانی کنند، این وظیفه مسئولین استانی است که این کار را انجام بدهند. نمی شود که ماز را از مازندران بگیرند و به اسم یک کشتی دیگر تلفیق کنند و از آن سوء استفاده کنند. وی افزود: اگر هم قرار بوده که این مسابقات در سطح کشوری و با جهانی رسمیت یافته و برگزار شود باید تحت عنوان کشتی گیله مردی ثبت شود./گيل خبر