عید خجسته قربان پر شکوه ترین ایثار و زیباترین جلوه ی تعبد در برابر خداست.این عید بزرگ را به تمامی مسلمین جهان بویژه مردم ولایتمدار ایران اسلامی تبریک عرض می کنم .

بسمه تعالی

عید سعید قربان، جشن رهایی  از اسارت نفس و شکوفایی ایمان  و بندگی بر همگان مبارک باد

عید  خجسته قربان پر شکوه ترین ایثار و زیباترین جلوه ی تعبد در برابر خداست.این عید بزرگ را به تمامی مسلمین جهان بویژه مردم ولایتمدار ایران اسلامی تبریک عرض می کنم .

در سحرگاه زیبای قربان دل را به قربان گاه عشق  بسپارید  زیرا تنها دل است که  لایق قربانی کردن  حق تعالی است.روانه کن که تنها دل ، لایق قربان کردن اوست. عید قربان نشان از ارج گذاری  دین مبین اسلام به  بندگی ،عاطفه و مهربانی  انسانهاست. در این روز حاجیان دریک وحدت عملی کم نظیر سر بر آستان حضرت دوست می سایند و پس از آن با چهره بشاش از توفیق یافتن به انجام تکلیف همدیگر را به آغوش کشیده و به یکدیگر تبریک می گویند.

عید قربان یکی از اعیاد مهم و بزرگ مسلمین به شمار می رود به نحوی که برخلاف بسیاری از اعیاد، مورد اختلاف نبوده و همه فِرَق مسلمین این روز را عید محسوب می کنند؛ لذا در دعای مخصوص قنوت نماز عید می خوانیم: «اللهم انی اسألک بحق هذا الیوم الذی جعلته للمسلمین عیدا و لمحمد صلی الله علیه و آله ذخرا و شرفا و کرامة و مزیدا؛ بارالها! به حق این روزی که آن را برای مسلمانان عید و برای محمد صلی الله علیه واله ذخیره و شرافت و کرامت و فضیلت قراردادی» و بدین گونه عید را فقط مخصوص مؤمنین ندانسته و همه مسلمین را در آن سهیم می دانیم و اعتقاد داریم این گردهمایی عظیم رهیافتی برای رسیدن به اعتصام به حبل الله است که یکی از مهم ترین دستورات اجتماعی اسلام است.

 در قرآن کریم آمده است: «وقتی شما قربانی می کنید آنچه که متعلق به خدا است، تقوای شماست نه گوشت و پوست قربانی» بنابراین در قربانی کردن هر چند ظاهر کار سر بریدن است؛ اما واقعیت قضیه نهایت تسلیم، سرسپردگی، عشق و علاقه بنده به مولای خود است؛ و در واقع قربانی کردن نمادی از قربانی کردن هواهای نفسانی و ذبح نفس اماره و نوعی جهاد با نفس در جهت زدودن تعلقات و وابستگی های دنیوی و مادی و رهایی از زندان مال پرستی و دنیاطلبی است.

قال رسول الله صلى الله عليه و آله : مَن أحيَا اللَّيالِيَ الأَربَعَ وَجَبَت لَهُ الجَنَّةُ : لَيلَةَ التَّروِيَةِ ، ولَيلَةَ عَرَفَةَ ، ولَيلَةَ النَّحرِ ، ولَيلَةَ الفِطرِ  پيامبر خدا صلى الله عليه و آله فرمودند :

  هر كس اين چهار شب را شب زنده دارى كند، بهشت براى او واجب است: شبِ ترويه، شب عرفه، شب عيد قربان و شب عيدفطر .

امام علي عليه السلام می فرماید : شنيدم رسول خدا صلي الله عليه وآله روز عيد قربان ، خطبه مي خواند ومي فرمود : امروز ، روز «ثجّ» و«عجّ» است . ثجّ ، خون قرباني هاست كه مي ريزيد . پس نيّت هركس صادق باشد ، اولين قطره خونِ قرباني او كفّاره همه گناهان اوست ، و«عجّ» ، دعاست . پس به درگاه خداوند دعا كنيد ، قسم به آن كه جان محمّد صلي الله عليه وآله در دست اوست ، از اينجا هيچ كس بر نمي گردد ، مگر آمرزيده شود ، جز كسي كه گناه كبيره انجام داده و بر آن اصرار ورزد ودر دل خود ، تصميم بر ترك آن ندارد.

 امام باقر عليه السلام فرمودند :

رسول خدا صلى الله عليه و آله چون از مزدلفه آمدند، روز عيد قربان بر جمره عقبه گذشت وهفت سنگ بر آن زد، سپس به منى آمد واين از سنّت است

از جمله آموزه های اسلام برای تکامل و رشد انسان ها، ایثار از جان و مال در راه خداوند یگانه می باشد؛ به این معنا که انسان، همه دارایی ها و امکاناتش را امانتی الهی بداند که باید در طریق بندگی هزینه کند. قربانی کردن نیز نمادی از قطع دلبستگی و وابستگی ها و جلوه ای از ایثار مال و جان در راه محبوب واقعی و رضای خداوند متعال می باشد. البته آنچه که از قربانی کردن و رسیدن به مقام قرب الهی به وسیله ذبح گوسفند، لحاظ شده است ،تقوای قلب و طهارت نفس است.

 

والسلام

شیرین ریحانی