استاندار گیلان بر ضرورت آمادگی فرمانداران 16 شهرستان‌ این استان برای مقابله با حوادث ناشی از بارش‌های فصل پاییز و زمستان تأکید و بخشنامه صادره را به آنها ابلاغ کرد.

به گزارش نداي گيلان: محمدعلی نجفی صبح امروز در نشست استانداری گیلان با اشاره به تغییرات جوی هوا و فصلی در این استان، بخشنامه‌ای را صادر و به فرمانداران 16 شهرستان گیلان ابلاغ کرد.

وی با تأکید بر ضرورت آمادگی فرمانداران برای مقابله با حوادث ناشی از بارندگی‌های فصلی پاییز و زمستان تصریح کرد: واحدهای عملیاتی، امدادی و خدمات‌رسان در شهرستان‌ها باید آماده این مقابله باشند.

استاندار گیلان با بیان اینکه فرمانداران برای کاهش احتمالی خسارت ناشی از بارندگی اقدام‌های لازم را به عمل آورند، افزود: مسئولان شهرستانی و دستگاه‌های اجرایی به منظور پیشگیری و افزایش میزان آمادگی برای مقابله با حوادث احتمالی سیل و طغیان رودخانه‌ها و افزایش ضریب ایمنی و کاهش آثار ناشی طبق وظایف ابلاغ شده اقدام‌های لازم را در دستور کار خود قرار دهند.

وی با تصریح بر اینکه فرمانداران و مسئولان به صورت مرتب و منظم گزارش اقدام‌های خود را به اداره کل مدیریت بحران استان ارسال کنند، خاطرنشان کرد: تخلیه و پاکسازی فوری نخاله‌های موجود در آبراه‌ها و رودخانه‌های فصلی و مجاری آب و فاضلاب بخشی از وظایف فرمانداران و مسئولان دستگاه‌های اجرایی است.

نجفی جلوگیری از تخلیه نخاله‌های ساختمانی و پسماند شهری و روستایی در این مسیر، هرس درختان معابر سطح شهرها و روستاها برای جلوگیری از قطع خطوط برق و مخابرات را مورد تأکید فرمانداران قرار داد.

وی بازدیدهای دوره‌ای از پل‌ها، شبکه‌های برون‌شهری و روستایی و ایستگاه‌های انتقال آب، برق، گاز، پایش و افزایش عوامل اجرایی کنترل ترافیک و تردد خودروها، آماده به کار شدن تمام دستگاه‌ها، ماشین‌آلات و تجهیزات و… را از دیگر موارد مورد تأکید در بخشنامه خود عنوان کرد.

استاندار گیلان توجه جدی به اخطاریه‌ها و اطلاعیه‌های هواشناسی و اطلاع‌رسانی به شهروندان و دستگاه‌های اجرایی را ضرورت دانست و گفت: استقرار واحد هشدار سریع در فرمانداری‌ها، حفظ آمادگی کامل واحدهای عملیاتی و امدادی به‌ویژه هلال احمر، راهداری، اورژانس، آتش‌نشانی و دستگاه‌های اجرایی امری ضروری است.

وی ذخیره‌سازی امکانات امدادی و اضطراری مناسب در مواجهه با حوادث قهری به‌ویژه سیل به منظور دسترسی سریع آسان برای پاسخگویی به نیازمندی‌ها و گزارش به موقع وقوع حوادث و خسارات وارده را از ضروریات دانست و یادآور شد: جانمایی و مدیریت بهینه منابع آبی استان و باز کردن به موقع دریچه سدها جزو اقدام‌های مورد تأکید است.

 علیرضا خصوصی مدیر عامل جمعیت هلال احمر گیلان نیز از آمادگی نیروهای امداد و نجات در شهرستان‌های شرق این استان لنگرود، رودسر، املش به دلیل تشدید بارش باران خبر داد.