معاون امور بازسازی و مسکن روستایی مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گیلان از اجرای طرح شناسایی واحدهای فرسوده روستایی در این استان خبر داد.

به گزارش نداي گيلان: بهمن بابایی  با اشاره به بازسازی واحدهای فرسوده گیلان اظهار کرد: امسال طرح شناسایی واحدهای فرسوده در برنامه است و از سال آینده اجرایی می‌شود.

وی ملاک شناسایی واحدهای فرسوده را نظر کارشناسان عنوان کرد و افزود: یک‌هزار و 700 ناظر برای نظارت بیشتر در بخش‌های مسکن ورود می‌کنند که برای شناسایی واحدهای فرسوده از نظر آنها استفاده می‌شود.

معاون امور بازسازی و مسکن روستایی مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گیلان نظارت کارشناسان را در بهسازی مسکن روستایی موثر دانست و گفت: نظارت بومی جزو برنامه‌های مهم این نهاد است.

وی با بیان اینکه در هر شهرستان حدود 20 تا 25 نفر برای حوادث آموزش می‌بینند، خاطرنشان کرد: در برف سال 92 از نیروهای آموزش‌دیده بومی استفاده شد.

بابایی ملاک ارزیابی شناسایی واحدهای فرسوده روستایی را قدمت 50 تا 60 سال عنوان کرد و گفت: واحدهایی با این قدمت باید تخریب و بازسازی و نوسازی شوند.

وی از مقاوم‌سازی دو هزار و 200 واحد مسکن روستایی خبر داد و خاطرنشان کرد: هر روستایی که بیشتر در خطر حوادث غیرطبیعی مانند زلزله باشد نوسازی مسکن روستایی آن در اولویت قرار دارد.

بابایی تقویت اقتصاد و معیشت همراه با طرح‌های جدید روستایی را از دیگر برنامه‌های نهاد مذکور عنوان کرد و یادآور شد: ساماندهی مسکن با حفظ معماری روستایی در روستاهای استان انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در بخش حوادث به دنبال تشکیل ستادهای معین هستیم، تصریح کرد: در این زمینه 300 نفر مورد آموزش قرار گرفتند تا در صورت وقوع حادثه از وجود این نیروها استفاده شود.

این مسئول ساماندهی فاضلاب‌های روستایی را از دیگر برنامه‌ها برشمرد و یادآور شد: در این بخش نیاز به کمک بلاعوض دولت است.

وی ساماندهی فاضلاب‌های روستایی را ضروری دانست و خاطرنشان کرد: فاضلاب‌های روستایی وارد سفره‌های زیرزمینی می‌شوند که ساماندهی آنها امری ضروری است.