نخستین طرح آبرسانی به روستاهای کشور با مشارکت بخش خصوصی در گیلان اجرا می‌شود.

به گزارش نداي گيلان: آئین امضای قراردادهای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در طرح‌های آب و فاضلاب کشور با حضور وزیر نیرو، استاندار گیلان و جمعی از مسئولان کشوری و نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سالن همایش‌های شرکت آب و فاضلاب استان تهران برگزار شد.

نخستین قرارداد سرمایه گذاری بخش خصوصی در حوزهٔ آب رسانی روستاهای کشور بین مدیران عامل آب و فاضلاب روستایی گیلان و گروه سرمایه‌گذار مبادله شد.

استاندار گیلان در پایان این مراسم گفت: براساس این قرارداد که برای نخستین بار در کشور انجام می‌پذیرد بخش خصوصی برای اجرای طرح آبرسانی در آستانهٔ اشرفیه ۸۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری کند.

محمدعلی نجفی افزود: با اجرای خطوط انتقال شبکهٔ توزیع و انشعابات، آب مورد نیاز ۱۲ روستای این شهرستان به ظرفیت ۳ هزار و ۱۲۳ مترمکعب در شبانه روز تأمین می‌شود.

وی با بیان اینکه این قرارداد به صورت BOT اجراء می‌شود، اظهار داشت: دولت به مدت ۲۰ سال خرید تضمینی آب این طرح را انجام می‌دهد و پس از این مدت نیز تأسیسات ایجاد شده به آب و فاضلاب روستایی گیلان تحویل داده می‌شود.

نماینده عالی دولت در گیلان با بیان اینکه طرح‌های آمادهٔ واگذاری به بخش خصوصی در روستا‌ها مشخص شده است، خاطرنشان کرد: طرح‌های دیگری نیز در حال انجام تشریفات قانونی برای واگذاری است.

نجفی گفت: دولت مصمم است عقب ماندگی گیلان در حوزهٔ آب روستایی را جبران کند و بر همین اساس نیز شاخص بهره‌مندی روستاهای گیلان از آب آشامیدنی بهداشتی در پایان سال ۹۱، ۶۲ درصد بود که هم اکنون این شاخص به ۷۱ درصد رسیده است.

وی با اشاره به آب رسانی به ۲۲۰ روستا در ۲ سال گذشته، افزود: طرح آب رسانی به ۲۸۵ روستا نیز هم اکنون در دست اقدام است.

مدیر عامل آب و فاضلاب روستایی گیلان نیز در این مراسم اظهار کرد: با اجرای طرح آب رسانی به ۱۲ روستای آستانهٔ اشرفیه ۶ درصد بهره‌مندی روستاهای این شهرستان از آب آشامیدنی سالم از ۸۲ درصد به ۱۰۰ درصد افزایش می‌یابد.