فرقی نمیکند چه کسانی عضو هیات مدیره نظام مهندسی ساختمان باشند. مهم این است افرادی که راه پیدا میکنند بتوانند مطالبات صنفی و نه سیاسی اعضاء محترم را دنبال و محقق نمایند.

نداي گيلان: فرقی نمیکند چه کسانی عضو هیات مدیره نظام مهندسی ساختمان باشند. مهم این است افرادی که راه پیدا میکنند بتوانند مطالبات صنفی و نه سیاسی اعضاء محترم را دنبال و محقق نمایند. به اعتقاد بنده افراد محافظه کار و آنانی که سعی در راضی نگه داشتن همگان دارند برای چنین منصبی مناسب نیستند بلکه با توجه به چالشهای اساسی که وجود دارد که در ادامه به تعدادی از آنها نیز اشاره خواهد شد لازم است اعضاء جدید بتوانند این موارد را همواره جلو روی خویش قرار داده تا فراموش نکنند که ۳ سال زمان زیادی نیست و به سرعت برق و باد سپری میگردد و آنچه مهم است این است که آیا در حال حاضر مهندسین آنطور که باید و شاید دارای جایگاه و منزلت در خور شان میباشند؟! به اعتقاد بنده جایگاه فعلی مهندسی و مهندسین در جامعه ما جایگاه نازلی میباشد و تا وقتی که امضاء مهندسین دارای ارزش کافی نباشد نمیتوان انتظار داشت که مهندس عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان بتواند در جامعه ما شأن کافی داشته باشد. در ادامه به تعدادی شاخص از چالش های پیش رو اعضاء جدید هیات مدیره نظام مهندسی ساختمان اشاره مینمایم:
در حال حاضر نحوه ارجاع کار نظارت چگونه است؟ آیا نحوه ارجاع به صورت رندوم و تصادفی است و یا بر اساس امتیاز بندی صورت میگیرد؟ بهتر است سازمان و در راس آن هیات مدیره نظام در قالب کارگاه های آموزشی و از محل بودجه آموزشی این موارد را تشریح نموده تا ایرادات موجود در نرم افزار مورد استفاده مرتفع گردیده و عدالت رعایت گردد. بنده کاندیدایی را سراغ دارم که ادعا مینمود مدتها کاری به ایشان ارجاع نمیگردید ولی پس از اعتراض و مراجعه به سازمان این مورد مرتفع گردید. اینکه چنین چیزی صحت دارد یا ندارد قضاوت به عهده خواننده گذاشته میشود.
چطور ممکن است فردی در دفتر یکی از شهرستانها عضو باشد ولی بتواند در شهرستان دیگری امضاء بزند؟ در این صورت تقسیم بندی ها بر مبنای شهرستان برای چیست؟ آیا بهتر نیست کارهای موجود در هر شهرستانی توسط مهندسین همان شهرستان که ترجیحا بومی میباشند امضاء و یا اجرا شود؟! البته این بند ممکن است به مذاق برخی که البته کاندیدا نیز میباشند خوش نیاید چرا که توانسته اند با اتکا به ارتباطات وسیع در خیلی از شهرها کارهای زیادی را جذب نمایند.
شهر رشت به تنهایی دارای ۷۰۰۰ تا ۸۰۰۰ عضو میباشد. چگونه است که دفتر نمایندگی شهر رشت نداریم؟ به نظر بنده بهتر است هیات مدیره جدید چنین دفتری را راه اندازی نماید و چندان به دنبال حفظ ارتباط و وابستگی اعضای رشت به دفتر استان نباشند!!
چرا تعرفه های موجود نازل و کم میباشد؟! اصلا چرا مهندس مجری واقعا و به معنای واقعی سازنده ساختمان نمیباشد؟ آیا کاندیدهای محترم پیش نویس مبحث دوم را خوانده اند؟! به طور کلی در کشور سیاست بر این است که کارفرما خود مجری ساختمان نباشد بلکه مهندس مجری پیمانکار ساختمان باشد. ظرفیت های مواد ۳۳ و ۳۴ قانون بایستی توسط اعضای محترم هیات مدیره نظام به طور کامل به نفع مهندسین عزیز استفاده گردد. در این راستا و علاوه بر این به عنوان یک مهندسی مجری علاقمند هستم بدانم هیات مدیره فعلی در خواستی را در ارتباط با افزایش سالانه تعرفه ها به هیات سه نفره (یا چهار نفره) فرستاده است؟! در این صورت بهتر است گزارشی ارایه گردد.
آیا اعضاء محترم هیات مدیره نظام مهندسی ساختمان مطلع هستند که بالغ بر ۹۰ درصد پروانه های صادره توسط شهرداری ها روانه کمیسیون ماده ۱۰۰ میگردند؟ در این صورت حتما مطلع هستند که فقط مهندسین ناظر به شورای انتظامی معرفی میشوند و ذیل تبصره ۷ ماده ۱۰۰ قانون اجرا نمیشود! این بدان مفهوم است که کسی کاری به شهرداری ندارد که چرا در زمان وقوع تخلف جدیت لازم در جلوگیری از تخلف نداشته است!
آیا اعتقادی وجود دارد که در حال حاضر” کار-قاپی” صورت میگیرد؟! شاید خوش نداشتم این واژه را استفاده کنم ولی واقعیت امر اینست که این معضل وجود دارد و بنده زمانی که عضو شورای شهر رشت بودم یکبار به طور جدی در نطق پیش از دستور خویش از این موضوع ابراز نگرانی نمودم و مطالبی را بیان نمودم که به مذاق برخی خوش نیامد! چگونه است که کارهای ارجاعی به مراجع صدور پروانه عمدتا سر از دفاتر خاصی در می آورند؟! آیا هیات مدیره نظام نباید دنبال راهکاری برای حل این معضل باشد؟!
چرا برون سپاری صدور پروانه های ساختمانی اجرایی نمیشود؟! باید کاری کرد ارتباط مستقیم متقاضی با مرجع صدور پروانه قطع گردد. به نظر میرسد دفاتر فنی میتوانند با رعایت برخی تشریفات عهده دار این مسئولیت گردند. در سال اول فعالیت شورای چهارم بنده پیگیر این طرح شدم و حتی در شورا آن را مصوب نمودیم ولی اجرایی نگردید.
آیا بهتر نیست هیات مدیره محترم به دنبال اجرایی نمودن طرح انطباق شهری باشند؟ چگونه است که در یک خیابان یک ساختمان ۹ طبقه و ساختمان دیگر ۶ طبقه اجرا میشود؟ آیا قانون نباید برای همه یکسان باشد؟! ممکن است برخی دوستان خرده بگیرند که سازنده ساختمان ۹ طبقه مرتکب تخلف گردیده است ولی بنده توضیح میدهم که این تخلف پس از صدور حکم در کمیسیون ماده ۱۰۰ تبدیل به قانون شده و قانونی میگردد و بر مبنای آن حکم و با پرداخت جریمه موفق به دریافت پایان کار میگردد! بنابراین بهتر است اداره کل راه و شهرسازی استان و مشاور محترم طرح تفصیلی در مطالعات خویش وضع موجود را لحاظ نموده و صرفا وقت خویش را صرف تهیه طرحی که قرار نیست اجرایی گردد ننماید.
آیا هیات مدیره محترم نظام مهندسی ساختمان هیچ نظارتی بر تهیه طرح تفضیلی شهری دارند؟ به عنوان مثال اصلا خبر دارند در طرح پیشنهادی منطقه ۱ برخی زمینها دارای کاربری تجاری (S) و برخی کاربری مسکونی   (R) و برخی دیگر کاربری مختلط (M) میباشند؟! در این صورت زمین برخی مسئولین و ادارات دارای کاربری با ارزشی به مراتب بالاتر از کاربری مسکونی پیشنهاد گردیده است! نظام مهندسی چه اقداماتی انجام داده است؟
آیا نباید هیات مدیره نظام مهندسی ساختمان ارتباط نزدیکی با شورای اسلامی شهر داشته باشد؟! آیا نباید لوایحی از طرف نظام مهندسی ساختمان به شورای شهر جهت تصویب ارایه گردد؟! چگونه است که در سیستم مدیریت غیر یکپارچه شهری فعلی که عملا کارآمدی چندانی ندارد نظام مهندسی با برخورداری از خواص و فرهیختگان مهندسی پیشقدم نشده و از ظرفیت شورای اسلامی شهر به نحو احسن استفاده نمی کند؟!
آیا هیات مدیره محترم میدانند که عملا مهندسین نقشی در اجرای طرح تفضیلی شهری ندارند؟! اصلا قوانین معماری و شهرسازی که مصوب شورای عالی معماری و شهرسازی میباشد به هیچ عنوان توسط شهروندان رعایت نمیگردد و هر کسی که بخواهد ساختمان بسازد خود تصمیم میگیرد که سطح اشغال چقدر باشد و چه تراکمی را لحاظ نماید؟!! نهایتا این موضوع در شعبات مختلف ماده ۱۰۰ که اعضای آن گاها اصلا مهندس عضو نظام مهندسی ساختمان نیستند و اصلا دارای تحصیلات مهندسی نیستند تصمیم میگیرند که با این نوع تخلفات برخورد کنند که در اکثر موارد با جرایم نقدی حل و فصل میشود. آیا کاندیداهای محترم به این مسئله وقوف دارند؟ آیا راهکاری برای حل این مشکل وجود دارد؟
آیا هیات مدیره نظام مهندسی ساختمان در شهرهای استان گیلان که عمدتا با مسئله آبگرفتگی مواجه میباشند به روشهای نوین مدیریت رواناب سطحی اشرافی دارند؟! آیا مصوبه شورای چهارم در این زمینه را مطالعه فرموده اند؟! آیا بهتر نیست به جای صرف هزینه های گزاف شهری با مشارکت مردم و با رعایت برخی اصول نوین جلوی این مشکل را به نحو احسن گرفت؟
آیا هیات مدیره نظام مهندسی ساختمان نگران مسائلی چون سرانه فضای سبز شهری میباشد؟! در این صورت همچون سایر کشورهای مدرن در هنگام اجرا و نظارت بر اجرا و قبل از آن هنگام تصویب طرح بایستی به این موضوع دقت کافی داشته باشد.
وجود و جایگاه رشته هایی چون برق، مکانیک، ترافیک، معماری و شهرسازی که علاوه بر مهندسی عمران میباشند کجا احساس میشود؟! اصولا در مهندسی ساختمان این رشته ها چقدر توجه میشوند و اهمیت واقعی آنها احساس میشود؟! اگر اینطور است چرا در طراحی و اجرای پروژه هایی چون BRT که بسیار چالشی هم بوده است هیات مدیره نظام نیز نبایستی سکوت اختیار میکرد!
آیا هیات مدیره جدید طرحی مبنی بر راه اندازی رشته ها و گرایش های جدید نظیر ژئوتکنیک و غیره دارد؟ آیا واقعا آزمایشات مکانیک خاک انجام و کنترل میگردند؟!
آیا هیات مدیره نظام مهندسی ساختمان استان قدرت کافی در پیگیری امور مرتبط در هیات ۳ نفره (یا ۴ نفره) دارد؟
نحوه انتخاب بازرس ها چگونه است؟ آیا ارتباط مالی بین هیات مدیره و بازرسین وجود دارد؟
آیا ظرفیت اشتغال نهفته در ماده ۴ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مصوب اسفند ماه ۱۳۷۴ به طور کامل استفاده میشود؟ این ماده به  روشنی اشاره می نماید اشتغال افراد حقیقی و یا حقوقی در کار ساختمان مستلزم داشتن صلاحیت حرفه ای میباشد! آیا کارفرماها که خود تصمیم گیرنده اصلی در این زمینه میباشند صلاحیت لازم را دارند؟!
آیا در طرح های غیر عمرانی (غیر از آنچه در بودجه عمومی کشور می آید) استفاده از ظرفیت اعضاء حقیقی و حقوقی نظام فراهم میباشد؟ به عنوان مثال آیا مجریان و یا ناظران حقوقی میتوانند در مناقصات مربوط به راه و شهرسازی مشارکت نمایند؟! مشکل کجاست؟
آیا از ظرفیت ماده ۲۷ قانون استفاده کافی انجام شده است؟! کارشناسان ماده ۲۷ که در ارتباط با مسائل مهندسی ساختمان و حوزه نظام مهندسی ساختمان جایگزین کارشناس رسمی دادگستری میگردند دارای زمینه شغلی مناسبی میباشند که لازم است توسط هیات مدیره محترم پیگیری گردد.
این موارد به همراه ده ها موارد دیگر که در این مقال نمی گنجد بهانه ای گردید تا تلنگری به کاندیداهای جدید و همچنین اعضای فعلی هیات مدیره نظام مهندسی ساختمان بزنیم و یادآور شویم که هیات مدیره جای کسانی است که به دنبال مطالبات صنفی اعضاء و ارتقاء جایگاه و منزلت و شان اعضاء محترم باشند نه افرادی که محافظه کار بوده و صرفا با تکیه بر این مسند به انجام کارهایی بپردازند که چند کارمند معمولی نیز قادر به انجام این نوع کارها باشد. البته لازم است عرض نمایم که پرداختن به بندهای فوق الذکر هیچ ارتباطی به ارتباط صمیمانه بنده با خیلی از اعضای فعلی هیات مدیره نظام ندارد و صرفا به نظرم رسید چه این اعضا محترم اگر بخواهند ادامه دهند و چه کاندیدهای جدید لازم است توجهی ویژه به اینگونه امور داشته باشند در غیر اینصورت در پیشگاه خداوند باریتعالی و همچنین اعضای محترم نظام مسئول خواهند بود و بایستی پاسخگو باشند.