احداث و بهسازی راه روستایی نقش ارزنده ای در ماندگاری روستانشینان در محل سکونتشان دارد و همچنین باعث محرومیت زدایی و افزایش وضعیت اقتصادی خواهد شد.

به گزارش نداي گيلان: روستا، یکی از منابع در آمد اقتصادی در کشور است. تولید برنج و گندم و انواع تولیدات باغی که در بازار عرضه می شوند ماحصل دست رنج روستا نشینان است.

متاسفانه اگر برخی از روستاها را بنگریم از نداشتن راه مناسب و رفاه در روستا در رنج هستند که این خود باعث افزایش مهاجرت روستا نشینان به شهر شده است.

راه و شهرسازی گیلان طرح های متنوعی‌ در چند سال اخیر جهت ارتقاء راه روستایی انجام داده است‌ که علاقمندی روستا نشینان و ماندگاریشان را در محل سکونت شان را افزایش داده است.

روستاهای گردشگری گیلان علاوه بر تولیدات سالانه شاهد پذیرایی مسافران بسیاری از نقاط مختلف کشور و حتی جهان هستند.

15 تا 24 مهر دهه روستا نام گذاری شده است و شعار امروز دهه روستا، روستا محیط زیست و رونق گردشگری است که در این زمینه گفتگویی با مدیر کل راه و شهر سازی گیلان و معاون گردشگری استان صورت گرفته که باهم می خوانیم :

 بهرمندی بیش از 16 هزار خانوار روستایی از نعمت راه مناسب

شعبان علی خاوری، مدیر کل راه و شهر سازی گیلان در این زمینه اظهار کرد: راه و شهرسازی گیلان جهت کاهش تصادفات جاده‌ای و افزایش رفاه جاده ای‌برای هموطنان در استان اقداماتی منحصر به فردی انجام داده است.

وی با بیان اینکه روستا از دیر باز تا کنون منشاء انواع تولیدات است، گفت: جهت رفاه حال روستا نشینان گیلان و همچنین جلوگیری از مهاجرت بی رویه روستاییان به شهر راه‌های روستایی گیلان آسفالته شده است.

این مقام مسئول اذعان کرد: طول راه‌های استان قبل از انقلاب یک هزار و 400 کیلومتر بود که اکنون به بیش از 11 هزار و 200کیلومتر رسیده است.

خاوری به عملکرد آسفالت راه روستایی از ابتدای امسال تا کنون پرداخت و تصریح کرد: از ابتدای امسال تا کنون 296 کیلومتر با اعتباری بالغ بر 461 هزار و 392 میلیون ریال از راه روستایی گیلان آسفالته شده است.

وی در ادامه افزود: در این مدت یکصدو 57 پروژه که شامل زیر سازی، بهسازی و آسفالت راه روستایی است‌که با اجرای‌ این پروژه‌ها در این مدت 16 هزار و 231 خانوار از نعمت راه ایمن و مناسب برخوردار شدند.

خاوری خاطر نشان کرد: از ابتدا امسال تاکنون همچنین 2 راه روستایی ییلاقی به طول ۲/۹ با صرف اعتباری بالغ بر 3 هزار و 240 میلیون ریال احداث شده است.

مدیر کل راه و شهر سازی گیلان، افزود: ایجاد زیر ساخت‌های روستایی نقش مهمی در توسعه روستاها دارد و احداث و بهسازی راه‌های روستایی می ‌واند نقش مهم و تاثیر گذاری در ماندگاری روستاییان در محل سکونت خود و در نتیجه ارتقاء وضعیت اقتصادی و محرومیت زدایی آن مناطق ایفا کند.

وی به روکش آسفالت راه‌های شریانی اصلی و فرعی اشاره کرد و گفت: در این مدت نیز بیش از یکصدو ۱۱ کیلومتر و احداث بزرگراه منجیل به طول 900 متر، احداث باند دوم شهرک صنعتی رودبار– منجیل به طول 7 کیلومتر، احداث تقاطع هم سطح و غیر هم سطح (دور برگردان آستانه و سروان ) احداث 6 دستگاه پل ارتباطی، احداث یک دستگاه پل عابر پیاده، احداث دیوار حفاظتی و ایمنی 4 مورد، عملیات  احداث سیستم روشنایی نقطه ای محور امام زاده هاشم – پاچنار، اجرای زهکشی و هدایت آب‌های سطحی محور رشت – فومن، نصب علائم و تابلوهای ایمنی، نصب چراغ های چشمک زن، لکه گیری، آشکار سازیی نقاط پر حادثه با نصب علائم فسفرزی، پاکسازی و زیبا سازی حریم راه‌ها، جلوگیری از ساخت و سازهای غیر مجاز و غیره از جمله مهمترین اقدامات و فعالیت‌های ایمنی راه و شهرسازی گیلان در محورهای ارتباطی است.

توسعه گردشگری نیازمند راه مناسب است

حمیدرضا آذرپور، معاون گردشگری گیلان با اشاره به اینکه روستاهای استان گیلان پایگاه پذیرش گردشگر هستند، اظهار کرد: پیشرفت گردشگری نیازمند راه مناسب در روستاهای استان است.

این مقام مسئول با بیان اینکه توسعه راه های فرعی، اصلی و روستایی زمینه افزایش گردشگر و ایمنی مناطق گردشگری را افزایش داده است، گفت: یکی از دلایل افزایش توریست به گیلان توسعه راه های استان است که خوشبختانه راه و شهر سازی گیلان در چند سال اخیر زحمات فراوانی در این زمینه متحمل شده است.

آذرپور اذعان کرد: گیلان قطب گردشگری کشور است و هر ساله در فصول گردشگری شاهد سیل عظیم گردشگر به استان هستیم.

معاون گردشگری گیلان تصریح کرد: گیلان دارای جاذبه های گردشگری طبیعی، تاریخی و زیارتی است که به همین علت شاهد گردشگران بسیاری از داخل و خارج از کشور هستیم.

وی افزود: نظارت ویژه در همه فصول سال در مناطق گردشگری و واحدهای مهمانپذیر استان توسط ارگان‌های ذی ربط و با همکاری این اداره کل صورت می‌گیرید که متاسفانه در روستاهای استان باز شاهد انباشت زباله توسط گردشگران هستیم.

آذرپور خاطر نشان کرد: گیلان دارای ظرفیت‌های بالای گردشگری در بخش‌های مختلف صنایع دستی، زیارتی و سیاحتی است که با همکاری، برنامه ریزی و مدیریت می توان زمینه اشتغال بسیاری از جوانان فراهم شود.

معاون گردشگری گیلان  اظهار کرد: گیلان دارای 71 منطقه نمونه گردشگری است و نیز بیش از 2 هزار آثار تاریخی شناسایی شده دارد.

آذرپور به برنامه‌های بومی و محلی گیلان پرداخت و اضافه کرد: اجرای برنامه‌های بومی و محلی و برپایی نمایشگاه‌های صنایع دستی در پیک سفر یکی دیگر از برنامه‌های این اداره کل جهت ایجاد شادی، تفریح و شناساندن آداب و رسوم و فرهنگ کهن گیلان برای گردشگرانی است که گیلان را مقصد سفر خود قرار داده اند.

گفتنی است: توسعه راه روستایی در گیلان زمینه افزایش گردشگر را نسبت به سال‌های گذشته فراهم کرده است ولی متاسفانه با ورود گردشگر به استان شاهد انباشتی از زباله در مناطق توریستی استان هستیم که لازم است جهت حفظ محیط زیست روستا نشینان تدابیری اندیشده شود.