تا زمانی که گزارش ارزیابی زیست محیطی سد شفارود مورد موافقت قرار نگیرد، احداث آن متوقف است و در غیر این صورت مجری متخلف خواهد بود…

سدشفارود ۰۶۸

 

ندای گیلان: معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: تا زمانی که گزارش ارزیابی زیست محیطی سد شفارود مورد موافقت قرار نگیرد، احداث آن متوقف است و در غیر این صورت مجری متخلف خواهد بود.

 سعید متصدی گفت: از وزارت نیرو درخواست کرده ایم در کمترین زمان ممکن گزارش ارزیابی سد شفارود را به سازمان محیط زیست ارسال کند.

وی ادامه داد: سد شفارود در سال ۸۲ از وزیر جهاد کشاورزی، وزیر نیرو و رییس سازمان حفاظت محیط زیست وقت مجوز ساخت دریافت کرد. براین اساس تفاهمنامه ای بین این سه نهاد به امضاء رسید و بعد از آن، ساخت سد از سوی طرف چینی آغاز شد و تا سال ۹۲ صد و چهل میلیارد تومان برای آن هزینه شد.
متصدی ادامه داد: بعد از روی کار آمدن دولت یازدهم اولین کاری که سازمان محیط زیست انجام داد، دستور توقف سد شفارود بود، با احداث این سد حدود ۳۵۰ هکتار از جنگل های هیرکانی از بین می رفت که بعد از درخواست اصلاح پروژه از طرف سازمان محیط زیست این رقم به ۲۰۰ هکتار رسید، اما سازمان همچنان با آن مخالفت کرد. در این راستا، دکتر جهانگیری فردی را برای بررسی موضوع مشخص کرد.
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: بعد از بررسی انجام شده میزان تخریب احداث سد شفا رود به ۹۳ هکتار کاهش یافت که مصوب شورای عالی آب نیز است.
متصدی گفت:نظر سازمان محیط زیست نیز براحداث سد شفا رود این است که اگر بخواهد اجرا شود صرفا باید برای تامین نیاز آب شرب باشد. در تمام دنیا از جمله ایران مهمترین بحث در تامین آب، ابتدا آب شرب و دوم حقابه محیط زیستی است.
وی تاکید کرد: تامین آب شرب موضوع بسیارحساس و مهمی است و به همین خاطر، به این میزان ضرر( ۹۳ هکتار) تن دادیم .
وی با بیان این که اکنون مبنای قانونی ارزیابی نداریم، گفت: لایحه ارزیابی زیست محیطی را به مجلس ارسال کرده ایم که امیدواریم هرچه زودتر به تصویب برسد. زمانی که این مساله قانونی شود قدرت اجرا بیشتر خواهد شد.
متصدی گفت:قرار است سد شفا رود، آب شرب رضوانشهر، تالش و پره سر دراستان گیلان را تامین کند و از این رو نتوانسته ایم این پروژه را از چرخه خارج کنیم.

**مجوز انتقال آب رود زاب به دریاچه ارومیه صادر نشده است
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: طرح انتقال آب رود زاب به دریاچه ارومیه مورد بررسی قرار گرفته است و اکنون به کمیته ماده ۲ برای تصویت نهایی آمده است.
وی ادامه داد: برای اینکه بدانیم نظر ستاد احیای دریاچه ارومیه در مورد این انتقال چیست پیشنهاد دادیم تا این ستاد نتیجه را اعلام کند.
وی ادامه داد: هنوز مراحل ارزیابی محیط زیستی این طرح به پایان نرسیده و کمیته ماده ۲ آن را تایید نکرده است.

** امسال ۱۱ روز هوای سالم تر نسبت سال گذشته داشتیم
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در سال ۹۳ راهکارهای کاهش آلودگی هوا در دولت مصوب شد و تا امروز کمیته های آلودگی هوا جلسات متعددی را در کلانشهرها به ویژه در تهران برگزار کردند.
وی تاکید کرد: توزیع سوخت استاندارد یورو ۴ و ۵ در کلانشهرها یکی از این راهکارها است که اکنون در ۶ کلانشهر این کار انجام می شود.
وی با بیان اینکه حذف بنزین پتروشیمی نیز یکی از اقدامات مهم سازمان محیط زیست بوده است، گفت: با اجرای راه کارهای کاهش آلودگی هوا از ابتدای سال جاری تاکنون نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۱ روز هوای سالم تری درتهران داشته ایم.
متصدی گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۰ روز هوا پاک داشته ایم که در مدت مشابه آن در سال گذشته هفت روز بوده است.
وی ادامه داد: بدترین شرایط هوا از پایان شهریور و اوایل مهرماه آغاز می شود که تا به امروز شرایط سالمی را پشت سر گذاشته ایم، همچنین هوای کلانشهرهایی مانند کرج، اصفهان، اراک، شیراز و تبریز نیز با توجه به افزایش توفان های گرد و غبار نسبت به سال گذشته بهتر بوده است.
وی درباره مصرف گاز در نیروگاه ها گفت: سال ۹۲ میزان مصرف گاز در نیروگاه ها ۸۰ میلیون متر مکعب در روز و در سال ۹۳، ۱۱۰ میلیون متر مکعب بوده است که این مساله نشان دهنده کاهش مصرف سوخت مازوت است.
وی با تاکید بر اینکه مازوت یکی از عوامل اصلی آلوده کننده هوا است گفت: امیدواریم امسال میزان مصرف مازوت به زیر ۱۰ درصد برسد، البته اکنون بخش مازوت نیروگاه های منتظر قائم، تبریز و اصفهان پلمپ شده است که امیدواریم امسال نیروگاه ها در فصول سرد آلودگی ایجاد نکنند.
وی گفت: در سال های گذشته شاهد بروز مشکلات تنفسی برای مردم اهواز بودیم که با متوقف کردن ۳۰ میلیون لیتر روزانه نفت ترش موفق به کاهش آلودگی هوا و رفع مشکل تنفسی اهالی اهواز شدیم.
وی درباره فعالیت کمیته ملی مقابله با گرد و غبار گفت: در دولت مصوب شد ۲۷ هزار هکتار در استان خوزستان درختکاری شود که بودجه آن برای سال های ۹۳ و ۹۴ تخصیص یافته است.
متصدی افزود: همچنین ۶۰ تا ۷۰ نوع مالچ به سازمان محیط زیست پیشنهاد شده است که در حال بررسی اثرات این مالچ ها بر روی محیط زیست هستیم.
وی همچنین درباره معاینه فنی خودروها گفت:اکنون تمام مراکز معاینه فنی خودروها به دوربین پلاک خوان مجهز شده اند و اطلاعات این دوربین ها به سیستم نیروی انتظامی متصل است و بعد از اینکه خودرو از تمام زوایا مورد بررسی قرار گرفت در مسیر معاینه فنی قرار می گیرد.
متصدی افزود: از مجلس خواسته ایم تا زمان معاینه فنی را از پنج سال به دو سال کاهش دهد که همچنان منتظر تصمیم مجلس هستیم.

*** شکل گیری شبکه پایش پارازیت ها در کشور
وی درباره پارازیت ها در کشور گفت: انتشار امواج به هر شکلی برای سلامت انسان مضر است و سازمان سرطان شناسی اعلام کرد امواج در گروه ۲B قرار دارند یعنی احتمال دارد سرطانزا باشند، سازمان محیط زیست نیز همواره اعلام کرده است که پارازیت ها برای سلامت مضر هستند.
متصدی افزود: تاکید سازمان محیط زیست بر حذف پارازیت ها است از این رو تاکنون جلسات متعددی با وزارت ارتباطات و فناوری و انرژی اتمی داشته ایم تا به ایجاد شبکه پایش پارازیت ها در کشور کمک کنند.
وی با بیان اینکه اکنون شبکه پایش پارازیت در کشور نداریم گفت: اما قابلیت اندازه گیری امواج را داریم و زمانی که این شبکه ایجاد شود می توانیم میزان امواج رسیده به افراد را به دست آوریم.
متصدی تاکید کرد: اکنون منتظر تصویب لایحه هوا در مجلس شورای اسلامی هستیم که با تصویب آن ایجاد شبکه پایش پارازیت ها با سرعت بیشتری انجام خواهد شد.

*** سد لاسک مجوز احداث ندارد
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در طول سال هزاران پیشنهاد مختلف از جمله احداث سد به سازمان محیط زیست ارسال می شود اما مساله مهم بررسی و جوابی است که سازمان محیط زیست به این درخواست ها می دهد.
وی افزود: احداث سد لاسک در انزلی هم در حد پیشنهاد به سازمان محیط زیست است ، باید پروسه برای ارزیابی محیط زیستی آن طی شود و بعد از آن تصمیم گیری صورت گیرد./شمال ما