این روز‌ها شهروندان رشتی که از منظریه می‌گذرند خانه چوبی با دیوار کاهگلی را مشاهده می‌کنند که موسیقی فولکلور در آن همه را به گیلان قدیم می‌برد؛قرار است این مکان در آینده‌ای نزدیک به محلی برای برگزاری جشنواره‌های بومی و محلی تبدیل شود.

به گزارش نداي گيلان:

همه جای ایران رشت را با غذاهای خوش آب و رنگ و طعم‌های بی‌نظیر می‌شناسند. شهرت رشت به سبب تنوع غذایی آنقدری بوده که در آستانه ثبت نامش به عنوان شهر خلاق غذا در یونسکو باشد.

در کنار آن نیاز شهر به جان گرفتن گردشگری و همچنین تبلیغ برای غذای‌های سالم همه عواملی است که سبب می‌شود وجود محلی دائمی برای جشنواره‌های بومی و محلی بیبش از پیش احساس شود.

حالا با وجود سرمایه گذار خصوصی، حمایت و مشارکت شهرداری منطقه ۴ و همچنین سازمان میراث فرهنگی مکان این جشنواره دائمی پیش بینی شده و برای اولین بار «جشنواره گردشگری، مصرف سبز، میان وعده‌های سالم گیلان» از ۱۲ تا ۲۰ مهر در محل دایمی جشنواره‌ها در منظریه (روبروی پارک بانوان) در حال برگزاری است.

این جشنواره با مشارکت شهرداری منطقه ۴، شرکت آب و فاضلاب استان گیلان، موسسه سبزکاران، موسسه گیلان س‌ها سیر، سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری و مجمع متخصصین ایران در حال برگزاری است.

جشنواره غذای سالم رشت (1)

سید رضا کسایی سرمایه گذار بخش خصوصی این پروژه در این باره به فرهیختگان می‌گوید: هدف از برگزاری این جشنواره شناسایی و استفاده از ظرفیت‌های گردشگری و فرهنگی استان گیلان است.

وی با بیان اینکه در سال‌های گذشته جشنواره‌های مختلفی در سطح شهر برگزار شده است می‌گوید: همه آن‌ها به سختی و در مکان‌هایی که برای برگزاری جشنواره تعریف نشده بود برگزار شد.

کسایی فکر ایجاد این طرح را از یک و نیم سال پیش می‌داند و اضافه می‌کند: برای ایجاد چنین مکانی با شهرداری وارد مذاکره شدیم و تصیم گرفته شد تا در منطقه ۴ شهرداری وارد کار شویم.

وی ادامه می‌دهد: این جشنواره با توجه به هفته گردشگری (۵-۱۲) در روز ۱۲ مهر افتتاح شد. کسایی گفت: در این جشنواره گردشگری، مصرف سبز و میان وعده‌های سالم گیلان مورد توجه قرار گرفت.

جشنواره غذای سالم رشت (3)

این مدیر پروژه با بیان اینکه ۲۳ غرفه در جشنواره شروع به کار کرده‌اند می‌گوید: تاکید این جشنواره بر نان و شیرینی محلی، مربا، ترشیجات و میان وعده‌های سالم است.

کسایی با اشاره به نمای بیرونی و محل ورودی نمایشگاه به سبک خانه‌های سنتی گیلان ساخته شده است اظهار می‌کند: بعد از پایان جشنواره عملیات عمرانی فاز اول طرح برای ساخت محل دائمی مرکز صنایع دستی ایران و جشنواره‌های بومی و محلی آغاز خواهد شد.

وی با بیان اینکه سرمایه گذاران این مجتمع منطقه ۴ شهرداری و میراث فرهنگی و بخش خصوصی خواهند بود خبر از افتتاح فاز اول کار تا نوروز ۹۵ داد.

کسایی این طرح را یکی از اولین طرح‌های به سرانجام رسیده ساماندهی حاشیه‌های رودخانه‌های رشت می‌داند و می‌گوید: در طرح ساماندهی ۱۲ بخش اقتصادی تعریف شده است که در مجموع شامل خرید ۹۸۰ واحد توسط شهرداری است.

این سرمایه گذار با اشاره به اینکه کل محوطه مورد نظر ۹ هزار متر مربع است بیان می‌کند: در فاز اول سالن دو طبقه چوبی به متراز ۶۰۰ متر مربع ساخته خواهد شد که در آن صنایع دستی ۳۰ استان کشور در طول سال مستقر خواهند بود.

جشنواره غذای سالم رشت (2)

وی بخش دیگر فاز اول را مربوط به ۲۵ سازه سنتی برگرفته از روستاهای گیلان می‌داند و می‌گوید: همچنین در طول این مسیر نیز ۳ چادر خیمه‌ای بدون پایه مرکزی با متراز ۱۵ تا ۲۵ مترمربع نیز بنا می‌شود.

وی بیان می‌کند: در هر ماه در این محل جشواره‌ای شامل غذا و صنایع دستی یکی از استان‌های کشور برگزار می‌شود.

کسایی همچنین درباره فاز دوم این مجتمع گفت: در فاز دوم که در دست مطالعه است ورودی مجموعه از روی رودخانه و توسط پل معلق پیش بینی شده و به اجرا درخواهد آمد. وی ادامه داد: همچنین با آزادسازی ضلع شرقی رودخانه مشکل پارکینگ این مجتمع نیز مرتفع خواهد شد و پیش بینی رستوران و سفره خانه‌های سنتی نیز در این کار فاز قرار دارد.

 

در نمایشگاه چه گذشته؟

در طول این جشنواره با توجه به مناسبت‌های مختلفی برنامه‌های نشست‌های تخصصی پیش بینی شده است.

نسیم طواف‌زاده مدیرعامل موسسه سبزکاران بالان و مدیر اجرایی این جشنواره در این باره به ما می‌گوید: در هر روز جشنواره با توجه به مناسبت‌های فرهنگی موضوعات مختلفی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

جشنواره غذای سالم رشت (6)

طواف‌زاده می‌گوید: در ۱۴ مهر که روز دامپزشکی نام دارد شعارگردشگری حلال و سلامت مواد غذایی از مزرعه تا سفره در نظر گرفته شد و این موضوع با حضور اساتید، مسئولان وشهروندان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وی در مورد برنامه جشنواره در روز ۱۵ مهر بیان کرد: روز سوم جشنواره با توجه به اینکه با روز روستا مقارن شده بود بحث توانمندسازی روستائیان و گردشگری پایدار و حفظ محیط زیست مورد توجه قرار گرفت.

طواف‌زاده ادامه داد: در این روز همچنین بحث بهره برداری از جنگل با حضور دکتر نکوئیان بررسی شد.

جشنواره غذای سالم رشت (4)

مدیر اجرایی جشنواره می‌گوید: در روز ۱۶ مهر که روز جهانی کودک نام دارد نیز برنامه‌هایی با محوریت کودک و حفظ محیط زیست و تغذیه سالم اجرا شد. وی ادامه داد: کودکان در این روز از جشنواره بازدید و به اجرای موسیقی کودکانه و سرود پرداختند.

طواف‌زاده همچنین با اشاره به روز بازنشستگان بیان کرد: در روز ۱۷ مهر نیز با نگاه ویژه به موضوع خانواده از کانون بازنشستگان مهر دعوت بعمل آمده است. در این روز در مورد خانواده سالم و خوراک سالم با شهروندان صحبت خواهد شد.

مدیر اجرایی این جشنواره با بیان اینکه همزمان با روز استاندارد این موضوع نیز در جشنواره مورد توجه خواهد بود بیان می‌کند: آشنایی با استاندارد و نقش آن در سلامت گردشگری و توسعه پایدار یکی از موارد برنامه ریزی شده برای جشنواره است.

جشنواره غذای سالم رشت (7)

طواف‌زاده می‌گوید: در ۱۹ مهر نیز هم اندیشی همه جانبه خواهیم داشت و در بیانیه‌ای خواسته‌های خود را بیان خواهیم کرد.

وی همچنین در مورد برنامه‌های آخرین روز جشنواره نیز توضیح می‌دهد: در ۲۰ مهر همزمان با بزرگداشت حافظ با توجه به بحث نقش هنر در گردشگری شب شعر گیلکی برگزار خواهد شد.

در کنار آن از ۵ شنبه موسیقی زنده سنتی محلی نیز در این مکان اجرا شده است.