همزمان با روز جهانی کودک، دومین نشست ویژه کتابخوان کودک در کشور و جشن بزرگ کودک با حضور جمعی از مسئولین و کودکان عضو کتابخانه‌های عمومی استان  گیلان و خانواده های آنان در سالن اجتماعات مجتمع فرهنگی و هنری سردار جنگل رشت برگزار شد.

 

به گزارش نداي گيلان: به نقل از روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان، در صدو پنجاهمین نشست ملی کتابخوان ویژه کودکان، شش عنوان کتاب در حوزه کودک معرفی شد:

«آواز بچه کبوترها» نوشته علی رئوف/ ارائه توسط: آیلار محمدی (عضو کودک کتابخانه های عمومی  شهرستان رشت و دانش آموز مقطع ابتدایی)

“در داستان حاضر، پسری با نام “داوود” مراقبت از دو کبوتر نر و ماده با نام‌های “دم دراز” و “بال بلند” را بر عهده می‌گیرد. این کبوترها پس از چندی صاحب دو جوجه می‌شوند که یکی “طوق طلا” و دیگری “سپیدبال” نام دارد. روزی داوود در حال بازگشت از مدرسه به خانه، صدای تیری می‌شنود و پس از رسیدن به خانه با مشاهده‌ی دو کبوتر خونین متوجه می‌شود که پدر، دم دراز و بال بلند را شکار کرده است. پس از این ماجرا “طوق طلا” و “سپیدبال” دیگر آواز نمی‌خوانند و …”

 

«گنجشک و پنبه دانه » نوشته محمدرضا سرشار / ارائه توسط: سودا پیله ور (عضو کودک کتابخانه های عمومی  شهرستان رشت و دانش آموز مقطع ابتدایی)

كتاب كودك گنجشك و پنبه دانه نوشتهي محمد رضا سرشار به زبان كودكانه و آهنگين نوشته شده است در اين كتاب ضمن خواندن داستان كودك با برخي از شغل ها نيز آشنا مي شود.

 

«سرگذشت حضرت نوح » نوشته مجید ملا محمدی / ارائه توسط: محمد زاهدی تاش (عضو کودک کتابخانه های عمومی  شهرستان رشت و دانش آموز مقطع ابتدایی)

در این کتاب می خوانیم:حضرت نوح نخستین پیامبر اوالوالعزم است. او با هشت یا ده واسطه از پدرانش به حضرت آدم می‌رسد. حضرت نوح 950 سال پیامبری كرد. اولین پیامبری بود كه با بت‌پرستان مبارزه كرد. بعد از او فرزندش سام پیامبر شد. در این كتاب مصور و رنگی كه برای گروه سنی كودك نوشته شده‌است با زندگی حضرت نوح (ع) از آغاز مبارزه وی با بت‌پرستی تا زمان فرود كشتی‌اش بر بالای كوه جدولی و زندگی دوباره او یارانش آشنا می‌شوید.”

 

«شگفت خلقت جانوران » نوشته هارون یحیی / ارائه توسط: نرگس صادقی (عضو کودک کتابخانه های عمومی  شهرستان رشت و دانش آموز مقطع ابتدایی)

درباره انواع برخی از جانوران ماقبل تاریخ به صورت پرسش و پاسخ بحث و با زبانی ساده در خصوص پیدایش و تکامل این جانوران توضیح می دهد.

 

«فاطمه برترین بانو » نوشته سیدمحسن قدوسی پور / ارائه توسط: فاطمه رحمتی (عضو کودک کتابخانه های عمومی  شهرستان رشت و دانش آموز مقطع ابتدایی)

در این کتاب می خوانیم: به یقین ما به تو کوثر (و خیر و برکت فراوان) عطا کردیم* پس برای پروردگارت نماز بخوان و قربانی کن*(و بدان) دشمن تو به یقین ابتر و بریده نسل است.حضرت فاطمه زهرا(س)، تنها بانویی است که سروری زنان عالم از اول تا آخر دنیا به آن بزرگوار تعلق دارد، خود، پدر، همسر و فرزندانش معصوم و از جانب خداوند امامت جهان اسلام و هدایت مردم جهان را به عهده دارند.

حضرت فاطمه زهرا(س) تنها زنی است که نه تنها الگوی زنان و مردان جهان است، که الگوی امامان معصوم نیز است و آن بزرگواران به این الگو و حجت خدا افتخار می کنند. حضرت محمد(ص) در مورد حضرت فاطمه زهرا(س) فرمودند: فاطمه پاره تن من است. کسی که او را بیازارد من را آزرده است و کسی که با او دشمنی کند با من دشمنی کرده است و می فرمود: دخترم بانوی بانوان اهل بهشت است.

 

 

 

«یک راه بهتر » نوشته نورا حق پرست / ارائه توسط: سمیه رنجبر (فعال فرهنگی و عضو کتابخانه های عمومی  شهرستان رشت)

این کتاب داستان بچه خرگوشی است به نام پشمکی که استعداد زیادی در حفر گودال دارد و از این استعداد برای آزار و اذیت حیوانات جنگل استفاده می کند . لذا چند حیوان که در چاله افتاده اند تصمیم می گیرند تلافی کنند . اما پشمکی به خواب زمستانی می رود. زنبور دانا به دوستانش توصیه می کند که با نگاهی بهتر به گودال ها هم پشمکی را متوجه اشتباهش کنند و هم از این مشکل یک فرصت زیبا بسازند و درون گودال ها را بذر گل می کارند. بهار که از راه میر سد همگی باهم به در خانه پشمکی رفته تا او را از جریان با خبر کنند . او که از خرابکاری خود خبر دارد پا به فرار می گذارد اما راضی نمی شود که دوستانش دوباره در گودال ها بیفتند و دوستانش جریان را برایش تعریف می کنند و همه با هم به تماشای گل های زیبای بهاری که از گودال ها روییده می روند.

 

 

بدن آرا: بسترسازی حضور کودکان در کتابخانه های عمومی از سیاستهای اصلی نهاد است

معاون اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان در حاشیه این مراسم که همزمان با هفته جهانی کودک برگزار شد، ضمن بیان اینکه ترویج فرهنگ کتابخوانی و بالابردن فرهنگ عمومی در جامعه از زیرساختهایی است که باید از دوران کودکی به آن توجه کرد، بر ضرورت ایجاد بسترهای مناسب برای حضور کودکان از سنین اندک در کتابخانه های عمومی تاکید و آن را یکی از سیاستهای اصلی نهاد کتابخانه های عمومی در دوره جدید برشمرد.

زهرا بدن آرا با بیان اینکه پر کردن اوقات فراغت جوانان از بروز بسیاری از انحرافات اجتماعی جلوگیری می‌کند، افزود: کتابخانه‌های استان برای علاقه‌مند کردن خردسالان و کودکان به محیط کتابخانه و به تبع آن به کتاب و کتابخوانی اقدامات موثری را انجام می‌دهد.

وی تصریح کرد: با ترغیب همه جانبه کودکان به فضای کتابخانه و مطالعه، شاهد جامعه‌ای پویاتر و غنی‌تر خواهیم بود.

معاون اداره کل کتابخانه های عمومی استان با اشاره به اینکه نخستین کتابخانه مستقل کودک و خانواده گيلان در هفته کتاب به بهره برداری خواهد رسید اظهار داشت: این کتابخانه عمومی نخستين کتابخانه کودک در استان و دومین کتابخانه کودک در کشور است و صرفا جهت استفاده و بهره برداری کودکان و نوجوانان راه اندازی خواهد شد.

پور حسن: پدرها و مادرها بهترین الگوی رفتاری برای فرزندان در مطالعه هستند

علی پورحسن، مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان نیز در حاشیه این مراسم گفت: هر چقدر سرانه کتابخوانی برای کودکان‌مان بالاتر برود به نفع جامعه است.

وی اظهار کرد: باید با برگزاری چنین نشست هایی این عرصه را که مدت‌ها خالی مانده است، پر کنیم.

پورحسن با اشاره به منویات مقام معظم رهبری مبنی بر مطالعه کتاب و معرفی بهترین کتاب ها به یکدیگر، افزود: هر چقدر تعداد کتابخوان افزایش یابد به مراتب آگاهی جامعه و سطح علمی و معرفتی آن نیز افزایش می‌یابد.

وی در ادامه پدرها و مادرها را بهترین الگوی رفتاری برای فرزندان دانست و تصریح کرد: این روزها با آمدن تکنولوژی همچون موبایل و تبلت و…. فضای مجازی سردی بر خانواده ها حاکم شده که باید در اصلاح الگوی رفتاری خویش بیشتر دقت کنیم چرا که کودکان را از فرصت بهره گیری مطالب گرم و صمیمی کتاب دور می کنیم.

پورحسن با بیان اینکه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در رده سنی شش تا 17 سال عضو می پذیرد و در چهار رشته علمی، فرهنگی، هنری و ادبی فعالیت می‌کند، گفت: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گیلان به مناست روز کودک برگزاری جشن کودک در مرکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، افتتاح نمایشگاه آثار اعضای کانون و برگزاری مسابقات رباتیک استانی، برگزاری شب شعر و… را به اجرا در خواهد آورد.

گفتنی است، اهدای جوایز به برگزیدگان مسابقه نقاشی«همبستگی و همدردی با کودکان و نوجوانان فلسطینی»، اجرای برنامه موزیکال، قصه گویی، مسابقه زنده، برش کیک روز کودک و.. از دیگر برنامه های این نشست بود.

 

گفتنی است نخستین نشست کتاب خوان ویژه کودکان پیش از این توسط نهاد کتابخانه های عمومی کشور و با حضور دبیرکل نهاد برگزار شده بود.