اگر هفت میلیون خودرو در یک روز خاموش بماند مقدار 35 میلیون لیتر بنزین در کشور صرفه‌جویی می‌شود و 28 میلیارد تومان صرفه‌جویی از این محل تحقق پیدا می‌کند.

به گزارش نداي گيلان: انتخاب روز جهانی بدون خودرو این امکان را می‌دهد که یک روز شهروندان بدون واهمه از ترافیک و هرگونه حوادث از خیابان عبور کنیم و به فعالیت‌های اجتماعی بپردازند.

طبق آخرین آمار و اطلاعات، تقریباً به ازای هر پنج نفر یک دستگاه خودرو در ایران وجود دارد که بر اساس اعلام پلیس راهور تعداد خودروهای موجود در کشور از مرز 15 میلیون دستگاه گذشته است.

ایران در بین 138 کشور جهان از نظر شاخص سرانه خودرو که تعداد خودرو به ازای هر یک‌هزار نفر است، با 175 دستگاه خودرو در رده 61 قرار دارد.

 امروز به مناسبت روز جهانی خودرو کارکنان شرکت آب و فاضلاب شهری گیلان برای پای‌بندی به این روز، از آوردن خودرو به محل کار خودداری کردند.

مدیر عامل موسسه سبزکاران گیلان امروز در محل پارکینگ شرکت آب و فاضلاب شهری گیلان، اظهار کرد: 17 میلیون خودرو در کشور وجود دارد و هر کدام از خودروها به طور متوسط روزانه پنج لیتر بنزین مصرف می‌کنند.

نسیم طواف‌زاده، افزود: اگر هفت میلیون خودرو در یک روز خاموش بماند مقدار 35 میلیون لیتر بنزین در کشور صرفه‌جویی می‌شود و 28 میلیارد تومان صرفه‌جویی از این محل تحقق پیدا می‌کند.

وی به ایجاد 100 ایستگاه دوچرخه‌سواری شهری با صرفه‌جویی مذکور در کشور اشاره کرد و گفت: با صرفه‌جویی مصرف بنزین می‌توان 10 فضای سبز شهری هر کدام به مساحت یک‌هزار متر مربع ایجاد کرد.

مدیر عامل موسسه سبزکاران گیلان کاشت و داشت 2 هزار و 800 نهال و پنج مدرسه سبز استاندارد و ایجاد هشت تصفیه‌خانه روستایی از محل صرفه‌جویی بنزین در کشور را امکانپذیر دانست.

وی به تعهدنامه اخلاقی کارکنان آب و فاضلاب شهری گیلان اشاره کرد و یادآور شد: کارکنان شرکت مذکور با امضای تعهدنامه متعهد شدند که دسته‌جمعی و با یک وسیله نقلیه که نوبتی می‌آوریم به دانشگاه یا محل کار برویم.

طواف‌زاده یکی از بندهای تعهدنامه مذکور را «در موقعی که امکانش وجود دارد از وسایل نقلیه استفاده کنیم» ذکر کرد و افزود: «باد لاستیک‌های خودرو را تنظیم و برای مسیرهای کوتاه پیاده‌روی کنیم» و … از دیگر بندهای تعهدنامه است.

 جشنواره روز جهانی بدون خودرو همراه با کارگاه آموزشی مسابقه و بازی در شرکت آب و فاضلاب شهری گیلان برگزار شد.