مدیرکل اوقاف و امور خیریه گیلان گفت: همزمان با ماه محرم، طرح بصیرت عاشورایی در بقاع متبرکه استان به اجرا گذاشته می شود.

به گزارش نداي گيلان: حجت الاسلام ولی عادلی امروز در نشست با خبرنگاران با تسلیت فاجعه منا، اظهار داشت: متاسفانه دو تن از چهره های ارزشمند جامعه قرآنی کشور در این حادثه اسفناک به شهادت رسیدند.

وی در ادامه با اشاره به نزدیک شدن به ایام ماه محرم، افزود: همزمان با این ایام طرح  “بصیرت عاشورایی و تربیت حافظان قران  کریم” در سطح  497 بقعه متبرکه استان اجرا می شود.

عادلی هدف از اجرای این برنامه را تبیین فرهنگ عاشورا و اهداف قیام امام حسین(ع) عنوان کرد و بیان داشت: همه ساله در ایام محرم شاهد برگزاری مراسمات مذهبی در تکیه ها و حسینیه ها هستیم و امسال با اجرای این طرح قصد داریم که مراسمات را نظام مند و هدفمند کنیم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه گیلان با بیان اینکه تعداد کثیری از واقفین برای زنده نگه داشتن عزاداری های حسینی اقدام به برگزاری مراسم در مساجد و حسینیه ها می کنند، گفت: روایت صحیح واقعه عاشورا به دور از خرافه بینی از جمله اهدافی می باشد که ما به دنبال آن هستیم.

وی ادامه داد: تعدادی از روحانیون نیز که دوره های آموزشی ویژه را گذرانده اند، بعنوان مبلغ مذهبی در ایام ماه محرم به مساجد اعزام می شوند.

عادلی از حرکت کاروان رهروان زینبی در روز دوازدهم ماه محرم خبر داد و گفت: این طرح در سطح شهرستان ها اجرا خواهد شد.

وی از همکاری اوقاف و صدا و سیما برای تهیه و پخش تیزرهای مذهبی خبر داد و افزود: در ماه صفر نیز برگزاری « همایش بیداری» که شامل روایت و تفسیر خطبه های حضرت زینب(س) و امام سجاد(ع) است، در دستور کار قرار دارد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه گیلان در خصوص سوالاتی که در رابطه با درآمد و هزینه های اوقاف می شود، تصریح کرد: حاضر به پاسخگویی در رابطه با ریال به ریال هزینه ها هستم.

وی با بیان اینکه اوقاف و امور خیریه زیر نظر رهبری فعالیت می کند، گفت: جوسازی ها راه به جایی نمی برد و با این شیوه ها نمی توان برای اوقاف حاشیه سیاسی درست کرد.

قاسم پور معاون فرهنگی و اجتماعی اوقاف گیلان نیز در این نشست ، وقف را یک فرهنگ انسانی خواند و افزود: با کمک اصحاب رسانه، این اقدام فرهنگی در  جامعه گسترش خوبی پیدا کرده است.

وی در ادامه با بیان اینکه اوقاف تلاش می کند تا عزاداری ها به انحراف کشیده نشوند، یادآور شد: خرافه گرایی از آفت های بزرگی است که باید در مقابل آن هشیار بود.

قاسم پور با بیان اینکه منابع مالی اجرای مراسمات مذهبی از طریق واقفان تامین می شود، اظهار کرد: متاسفانه در برخی مواقع عدم پرداخت اجاره موقوفات موجب خلل در اموری از جمله ساخت و مرمت اماکن مذهبی می شود.