در حادثه سقوط جرثقیل بیش از ۱۷۰ نفر از زائران خانه خدا جان خود را از دست داده اند و همچنان ۴۰ کیسه حاوی بدن های متلاشی شده حجاج در سردخانه های سعودی وجود دارد که تاکنون شناسایی نشده اند.

به گزارش نداي گيلان: محمود گلابچی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با بیان اینکه نقص فنی، رعایت نکردن ضوابط ایمنی و بازکردن بتن های مهار کننده جرثقیل دلایل سقوط این وسیله به مسجد الحرام بود افزود: بر اساس قوانین بین المللی این تجهیزات حریم دارند و نباید تا شعاع مشخصی از اطراف آنها جمعیت حضور داشته باشد.

چهره ماندگار مهندسی معماری و شهرسازی کشورمان درباره حادثه دلخراش سقوط جرثقیل به بیت الله الحرام گفت: جرثقیل های سعودی با توجه به حضور صدها هزار زائر در این مکان مقدس باید برچیده میشد.

 

وی اضافه کرد: بر این اساس وجود ده جرثقیل در اطراف مسجد الاحرام درایام حج پذیرفتنی نیست و باید برچیده می شدند. به گفته گلابچی جرثقیل های اطراف مسجد الحرام ساخت شرکتی سوئیسی هستند که شرکت ساختمانی بن لادن از آنها استفاده می کند. وی با بیان اینکه بر اساس قوانین بین المللی اگر در محلی بیش از سیصد نفر حضور داشته باشند به کار گیری این جرثقیل ها باید با بیشترین ضریب ایمنی باشد و در مقابل بادی با سرعت 150 کیلومتر در ساعت نیز مقاوم باشند افزود: بیشترین سرعتی که برای باد در مکه در آن زمان اعلام شده 95 کیلومتر در ساعت بوده است.

سعید اوحدی رئیس سازمان حج و زیارت نیز درارتباط تلفنی با این برنامه، آخرین آمار هموطنان جان باخته در این حادثه را 11 نفر و تعداد مجروجان را 32 نفر اعلام کرد و افزود: زائر مفقودی نیز در میان کاروان های کشورمان وجود ندارد. وی گفت : از مجروحان فقط سه نفر بستری هستند و بقیه به کاروان های خود بازگشته اند.

اوحدی اضافه کرد: اگر این سه نفر تا روزهای آینده بهبود نیابند برای هر یک‌ پزشک و آمبولانسی به منظور حضورشان در عرفات در نظر گرفته می شود.

معاون رئیس جمهور افزود: در حادثه سقوط جرثقیل بیش از 170 نفر از زائران خانه خدا جان خود را از دست داده اند و همچنان 40 کیسه حاوی بدن های متلاشی شده حجاج در سردخانه های سعودی وجود دارد که تاکنون شناسایی نشده اند.

اوحدی گفت: امسال یک میلیون و سیصد هزار زائر به مکه مشرف شده اند که جمهوری اسلامی ایران با 40 هزار زائر پس از اندونزی، هند و پاکستان رتبه چهارم را در تعداد زائر دارد. وی افزود: با هماهنگی سازمان حج و زیارت و سرکنسولگری کشورمان در عربستان وکیلی برای پیگیری حادثه مشخص شده است و پزشکان هلال احمر و سازمان حج و زیارت گزارش جامعی را برای ارائه به مراجع قضائی آماده کرده اند.

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: حکومت سعودی اعلام کرده است به همه مصدومان و خانواده های جان باختگان مبالغی به عنوان غرامت پرداخت می کند و سال آینده نیز دو نفر از خانواده های کشته شدگان می توانند به حج مشرف شوند. اوحدی اضافه کرد: رسیدگی به مجروحان ایرانی حادثه در بیمارستان های سعودی به دلیل حضور پزشکان هلال احمر کشورمان به خوبی انجام شد.

در پایان این برنامه نیز یکی از هموطنان اهل سنت که در این حادثه مجروح شده بود از کادر پزشکی و رسیدگی های مسئولان حج و زیارت قدردانی کرد.