سرپرست فرمانداری رشت گفت: امیکرون کودکان زیر ۱۲ سال را بیشتر درگیر می‌کند و متاسفانه ۳۰ درصد مبتلایان امیکرون شهرستان رشت را کودکان تشکیل می‌دهد و بیمارستان تخصصی اطفال ما در شهرستان در حال پر شدن است و این ورودی بستری‌های کودکان در طول چند سال اخیر بی سابقه است.

به گزارش ندای گیلان از رشت، حمیدرضا امام‌پناهی امروز در جلسه ستاد کرونا شهرستان با اشاره به شهادت مرضیه فلاحی، بهیار بیمارستان حضرت رسول اکرم(ص) رشت بر اثر ابتلا به کرونا، اظهار کرد: خسارت‌های مالی قابل جبران است اما خسارت‌های جانی غیر قابل جبران است زیرا خانواده‌های زیادی دچار آسیب اجتماعی می‌شوند.

سرپرست فرمانداری رشت افزود: همه ما باید در جهت بهبود فضای فعلی و شیوع امیکرون تلاش کنیم، نگرانی‌هایی از فضای عادی جامعه مبنی بر اینکه سویه جدید کشت و کشتار ندارد، ایجاد شده که همین عامل باعث شده اکنون بیمارستان‌های ما مجدد مملو از بیمار شود.

رئیس ستاد کرونا شهرستان رشت گفت: همه وظیفه داریم که سلامت و ایمنی جامعه را تامین کنیم. همه دستگاه‌ها باید مثل زمانی که سویه دلتا شیوع پیدا کرده بود، پای کار باشند، در حال حاضر هم کمبودی نه در واردات واکسن و نه تولید آن داریم. واکسن‌های تولید داخل هم مورد پذیرش عموم جامعه قرار گرفته و ایمنی بالاتری هم دارد.

وی ادامه داد: باید با کمک رسانه افراد جامعه را ترغیب کنیم تا هرچه سریع‌تر واکسن بزنند؛ باید آمار سلامت افراد واکسن‌زده به طور رسمی اعلام شود تا مردم اطمینان حاصل کنند. الان بیشترین آسیب‌های سویه جدید شامل کودکان می‌شود به دلیل اینکه والدین و بزرگسالانی که با آنها در ارتباطند ناقل هستند.

امام‌پناهی بیان کرد: طبق آمارها اکنون سرعت تزریق واکسن دز سوم بیشتر شده ولی تبلیغات منفی وجود دارد در حالیکه با هر تزریق واکسن بدن ایمنی پیدا می‌کند و از همه‌گیری پیشگیری می‌شود.

سرپرست فرمانداری شهرستان رشت با بیان اینکه صنوف باید نسبت به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، زدن ماسک و عدم ازدحام توجه داشته باشند، تصریح کرد: در بازدید‌های مشترکی که از اصناف داریم با صنوفی که عادی‌انگاری می‌کنند برخورد قانونی می‌شود.

رئیس ستاد کرونای شهرستان رشت تاکبد کرد: با صنوفی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند خصوصا رستوران‌ها، کافی‌شاپ‌ها، فست‌فودها و… برخورد قاطع می‌شود و در صورت بی توجهی پلمب می‌شوند، سیاست کلی ستاد ملی کرونا اعلام تعطیلی همگانی نیست.

وی اضافه کرد: حداکثر تلاش‌ها بر این است که مانع تعطیلی مراکز آموزشی و غیرحضوری شدن آموزش شویم؛ مدارس ما در شهرستان رشت استثناء هستند به دلیل اینکه تراکم بالای جمعیت دانش‌آموزی ما قابل مقایسه با روستاها و شهرستان‌های دیگر نیست.

امام‌پناهی بیان کرد: در بحث پذیرش افراد در ناوگان حمل و نتقل عمومی، اطلاعیه “از پذیرش افراد واکسینه نشده معذوریم”؛ این اطلاع رسانی باعث می‌شود که مردم نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی حساس باشند. همچنین تاکسی‌ها باید نسبت به سوار کردن ۳ مسافر توجه ویژه داشته باشند.

وی ادامه داد: هتل‌ها و مراکز اقامتی و مهمان پذیرها باید از پذیرش افرادی که واکسینه نشده‌اند، خودداری کنند. مهدکودک‌ها هم باید نسبت به رعایت پروتکل‌ها توجه ویژه‌داشته باشند. نانوایی‌ها هم باید نسبت به ورودی نظارت داشته باشند تا فاصله اجتماعی رعایت شود.

وی با بیان اینکه عادی انگاری‌ها در سطح شهرستان اصلا قابل پذیرش نیست و اگر با این شرایط پیش بریم، عید خوبی در پیش نداریم، تصریح کرد: امیکرون کودکان زیر ۱۲ سال را بیشتر درگیر می‌کند و متاسفانه ۳۰ درصد مبتلایان امیکرون شهرستان رشت را کودکان تشکیل می‌دهد و بیمارستان تخصصی اطفال ما در شهرستان در حال پر شدن است و این ورودی بستری‌های کودکان در طول چند سال اخیر بی سابقه ست.

امام‌پناهی بیان کرد: با توجه به دستور ستاد ملی کرونا، بازدید از باشگاه‌های ورزشی تشدید شده و تمامی برنامه‌های فرهنگی و ورزشی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و دریافت مجوزهای لازم از ستاد کرونا صورت خواهد پذیرفت.

وی با اشاره به این که افرادی که واکسن نزد‌ اند منبع اشاعه بیماری هستند، گفت: اطلاع رسانی و تبلیغات در خصوص عواقب شیوع انفجاری ویروس امیکرون و اهمیت واکسیناسیون جهت مقابله با این ویروس بسیار حائز اهمیت است.

سرپرست فرمانداری شهرستان رشت تصریح کرد: آمار بستری‌ها ما در سطح شهرستان تعداد ۴۲ نفر می‌باشد که شاهد افزایش ۹۲ نفری ( ۸۱/۴ درصدی) نسبت به هفته گذشته هستیم و این خود با توجه شیوع ویروس امیکرون، مسیر را به سمت قرمز شدن وضعیت کرونایی شهرستان می‌برد.

رئیس ستاد کرونای شهرستان رشت گفت: با توجه به آمار جدید اعلامی وزارت بهداشت، شاهد افزایش آماری جمعیت بالای ۹ سال شهرستان مطابق آمار جدید که تعداد ۷۸۵ هزار نفر می‌باشد، در تزریق دز یک آمار (۸۷ درصدی) در تزریق دز دو (۸۳ درصد) و در تزریق دز سوم (۳۳درصد) در سطح شهرستان واکسینه شده‌اند‌.

وی با بیان اینکه امروز در سطح شهرستان رشت ۲۱۹ واکسیناسیون فعال می‌باشد، از این تعداد ۱۷۱ پایگاه مربوط به خانه‌های بهداشت است، افزود: آمار مربوط به واکسیناسیون نوجوانان بین ۹ تا ۱۸ سال ( به آمار قبلی با توجه به اضافه شدن ۹ سال تا ۱۲ تعداد ۳۰ هزار نفر افزوده شده است) در تزریق دز اول ( پوشش ۶۲ درصدی) و در تزریق دز دوم ( پوشش ۵۵ درصدی) در سطح شهرستان می باشد.

امام‌پناهی با بیان اینکه میزان ابتلا به سویه امیکرون هر سه روز در حال دو برابر شدن است، خاطرنشان کرد: طی روزهای آینده اجرای سراسری تحت پوشش قراردادن عموم مردم شهرستان در طرح بیمه سلامت را خواهیم داشت. هفته گذشته از تعداد ۲۶۱۵ واحد صنفی بازدید به عمل آمده که از این تعداد ۱۲۲ واحد اخطار و تعداد ۶ واحد صنفی نیز به دلیل عدم رعایت پروتکل‌ها پلمب شده‌اند‌.