ارتش چین امروز پنجشنبه در مراسم رژه نظامی در پکن به مناسبت هفتادمین سالگرد پایان جنگ جهانی دوم، ۱۰ موشک جدید بالستیک ضد ناو موسوم به « دونگ فنگ ۲۱» (باد شرق) نمایش داد.

به گزارش نداي گيلان: براساس تصاویر تلویزیونی ، این موشک جدید که امروز در میدان تیان آنمن (Tiananmen) پکن به نمایش درامد، طی سال های اخیر گمانه زنی ها را در محافل نظامی درباره توانایی های چین در تغییر توازن قدرت در منطقه اقیانوس آرام که به طور سنتی حوزه ناوگان هفتم آمریکا تلقی می شود، افزایش داده است.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از پکن، موشک های « دی.اف-21دی » DF-21 D (دونگ فنگ در زبان چینی به معنی باد شرق است) که روی کامیون های بزرگ 12 چرخ سوار شده بود، حدود 10 متر طول و حدود یک متر قطر دارد.
مطبوعات رسمی چین اعلام کردند این نخستین بار است که این موشک ها برای عموم به نمایش گذاشته می شود.
برد دقیق این موشک ها هنوز مشخص نیست، اما کارشناسان نظامی غربی برد آن را بین 900 تا هزار کیلومتر برآورد کرده اند.
این موشک های بالستیک هنگام پرتاب با سرعت تقریبی سه هزار و 500 کیلومتر در ساعت، از جو خارج شده و سپس دوباره وارد آن می شود. این سرعت بالا، این موشک ها را در برابر دفاع ضد هوایی کلاسیک تقریبا آسیب ناپذیر می سازد.
موشک « دی.اف-21دی.» یک موشک بالستیک ضد کشتی است که ویژگی های الکترونیکی پیچیده آن این امکان را فراهم می کند که پس از بازگشت به اتمسفر به سمت هدف خود حرکت کند. قدرت انفجاری این موشک به اندازه ای است که می تواند خسارات قابل توجهی به یک ناو هواپیمابر وارد کند.
به گفته کارشناسان نظامی، ساخت این موشک توسط چین یکی از نگرانی های بزرگ ارتش آمریکا و به ویژه ناوگان دریایی این کشور در اقیانوس آرام به شمار می رود.
چین آشکارا قدرت دریایی خود را به ویژه در دریای چین جنوبی نمایش می دهد. دریای چین جنوبی صحنه رقابت های سرزمینی چین با همسایگانش است که غالبا متحد واشنگتن هستند