پنجره واحد تجاری گمرک مرزی آستارا طی آیینی به مناسبت دهه فجر و با حضور استاندار گیلان افتتاح شد و فعالیت خود را به صورت رسمی آغاز کرد.

به گزارش ندای گیلان ، استاندار گیلان روز یکشنبه در آیین بهره برداری از این طرح که به سامانه جامع امور گمرکی نیز موسوم است ، گفت: الکترونیکی شدن گمرکات حرکت جدی و مهمی است که توسط گمرک آستارا آغاز شده و خوشبختانه گمرک آستارا در این زمینه جلوتر از برنامه گمرکات کشور حرکت می کند.





وی با اشاره به کاهش مدت زمان ترخیص کالاهای صادراتی و وارداتی بیان کرد: سیمای خوبی در بخش پایانه ها ، گمرک و بندر در شهرستان آستارا شکل می گیرد که امیدواریم به اهداف ترسیم شده برای رشد صادرات برسیم.





وی گفت: کشور روسیه بازار بزرگی با بیش از 50 میلیارد دلار است و ما به عنوان استان همسایه باید سهم خوبی از این بازار داشته باشیم.





نجفی میزان کنونی صادرات از گیلان به روسیه را پایین دانست و اظهار کرد: صادرات میوه ، سبزیجات و کیوی که محصول این منطقه به شمار می رود ، با ایجاد صنایع تبدیلی و سردخانه فرصت های خوبی محسوب می شود که باید از این فرصت به نحو احسن استفاده شود.





مدیرکل گمرک شهرستان مرزی بندر آستارا نیز در این آیین گفت: پنجره واحد گمرکی آستارا شامل خدمات در بخش مدل فیزیکی ، الکترونیکی و تجارت فرامرزی دایر شده و در آن عملیات مربوط به تجارت مرزی انجام خواهد شد.





حمیدرضا محمدی افزود: ایجاد پنجره واحد گمرکی که جزو مصوبات دولت تدبیر و امید بوده و همه واحدهای گمرکی کشور موظف به ایجاد آن در مدت یک سال هستند ، از چهار ماه پیش در دستور کار اداره کل گمرک آستارا قرار گرفت.





وی ادامه داد: ایجاد پنجره واحد گمرکی در گمرک آستارا خوشبختانه به عنوان نخستین واحد گمرکی کشور در کمتر از چهار ماه عملیاتی شد.





وی با اشاره به اختصاص ساختمان قدیمی گمرک آستارا به پنجره واحد تجاری بیان کرد: با صرف یک میلیارد و 500 میلیون ریال هم اکنون 14 دستگاه اداری و خدماتی در این ساختمان و پنجره واحد مستقر شده اند و در حال خدمات رسانی به صادر کنندگان و واردکنندگان هستند.





محمدی اظهار کرد: در پنجره واحد تجاری آستارا تسهیلات و خدمات سازمان های دولتی به فعالان اقتصادی ، تجار ، فعالان حوزه حمل و نقل و صاحبان کالاها از طریق پنجره واحد گردش کار مربوط به اسناد تجارت ارائه می شود.





وی سرعت ، دقت ، امنیت ، مدیریت مرکزی اطلاعات و صرفه جویی اقتصادی را از مزایای ایجاد پنجره واحد تجاری در آستارا ذکر کرد و افزود: ایجاد پنجره واحد تجاری جلوی فساد اداری را گرفته و موجب بهبود فضای کسب و کار و کاهش هزینه صادرات و واردات کالا می شود.





وی ادامه داد: گمرک مرزی آستارا در حال تبدیل شدن به یک واحد گمرکی تمام الکترونیک است و به همین علت زمان ترخیص کالای صادراتی در این گمرک از یک روز، به سه ساعت و زمان ترخیص کالای وارداتی نیز از 25 روز به یک روز کاهش یافته است.