رئیس جمهور سوریه گفت: غرب با یک چشم برای مهاجران اشک می ریزد و با چشم دیگر با سلاح اتوماتیک آنها را هدف قرار می دهد.

به گزارش نداي گيلان:  بشار اسد در گفتگو با تلویزیون روسیه تاکید کرد، ما از شروع بحران در سوریه بر لزوم رویکرد گفتگو برای حل بحران تاکید کرده ایم و گفتگوهای بسیاری میان سوری ها برای حل بحران این کشور انجام شده است، که مهم ترین آنها گفتگوهای سوری ها در مسکو و ژنو بود.

اما تنها در مذاکرات مسکو دو ما به دستاوردهای قابل توجهی دست یافتیم. اکنون هم در انتظار برگزاری دور سوم مذاکرات در مسکو هستیم. ما به  ادامه گفتگوها نیاز داریم.

 

سرنوشت توافق در سوریه
بشار اسد در پاسخ به این سئوال شما که آیا امکان دارد با توجه به سیطره گسترده تروریسم در سوریه و منطقه بتوانیم به توافقی دست بیابیم یا خیر؟ گفت: ما برای دستیابی به توافق به گفتگوها ادامه می دهیم. اگر می خواهیم یک توافق واقعی را اجرایی کنیم و از کشتار مردم و ریخته شدن خون مردم جلوگیری شود و مردم احساس کنند که امنیت دارند؛ باید گروه های سیاسی سوریه با هم کنار یک میز بنشینیم و به توافقی درباره مسائل سیاسی، اقتصادی، آموزش، بهداشت و همه مسائل دست بیابیم.

وی افزود: ما می توانیم به توافق دست بیابیم، اما نمی توانیم آن را اجرایی کنیم مگر آن که تروریسم را در سوریه شکست دهیم.

ما باید تروریسم را شکست دهیم و منظور من از تروریسم تنها داعش نیست، بلکه تروریسم به شکل کلی آن است، زیرا گروه ها و سازمان های تروریستی زیادی علاوه بر داعش و النصره در سوریه هستند که از سوی شورای امنیت سازمان ملل هم به عنوان سازمان های تروریستی معرفی شده اند.

اسد ادامه داد: درباره قدرت هم باید گفت، ما قبلا قدرت را با برخی از گروه های سوریه که تقسیم قدرت را با ما می پذیرفتند، تقسیم کرده ایم. چند سال قبل این گروه ها به حکومت سوریه پیوستند.

اما به علت تداوم بحران، اعلام کرده ایم؛ با وجود آن که همه شرایط مهیا نیست، اما اجازه دهید تقسیم قدرت انجام شود.

 

واکنش بشار به  تبلیغات رسانه ای غرب در بحران مهاجران
بشار اسد در ادامه گفت، در بحران مهاجران، شاهد هستیم که برخورد غربی ها و به ویژه تبلیغات رسانه ای آنها در هفته های اخیر به گونه ای بوده که تلاش کردند چنان القا کنند که این مهاجران از حکومت سوریه، یا آن گونه که خود آنها می گویند از رژیم سوریه می گریزند.

اما واقعیت این است که وضع کنونی مشابه آن است که غرب با یک چشم برای مهاجران اشک می ریزد و با چشم دیگر با سلاح اتوماتیک آنها را هدف قرار می دهد.

رئیس جمهور سوریه با اشاره به موضوع آوارگان گفت: موضوع این نیست که اروپا آوارگان را بپذیرد یا نپذیرد؛ بلکه مسئله این است که علت این مشکل، یعنی تروریسم از بین برود.

اسد گفت: اگر اروپایی ها درباره آوارگان نگرانند، باید حمایت از تروریست ها را متوقف کنند.

 

موضع سوریه  برابر ایران برای حل بحران سوریه
وی در پاسخ به سئوالی درباره موضع دولت سوریه در برابر طرح ایران برای حل بحران سوریه گفت: هم اکنون چیزی به عنوان طرح ایران وجود ندارد.

ایران ایده ها یا اصولی را برای طرح خود مطرح کرده است، که به طور اساسی مبتنی بر مسئله حاکمیت ملی سوریه، خواست ملت سوریه و مسئله مبارزه با تروریسم است. روابط بین ما و ایران تاریخی است و در بیش از 35سال گذشته ائتلاف و اعتماد زیادی در این روابط وجود داشته است.

به همین علت ما معتقدیم ایران نقش مهمی دارد. ایران از ملت و حکومت سوریه از نظر سیاسی، اقتصادی و نظامی حمایت می کند. البته منظور از کمک نظامی ایران کمکی نیست که عده ای تلاش می کنند در رسانه های غربی ترویج کنند که ایران ارتش یا نیرو به سوریه اعزام کرده است.

این مسئله درست نیست. ایران تجهیزات و ادوات نظامی به سوریه ارسال می کند و بین دو کشور تبادل کارشناسان نظامی وجود دارد و طبیعی است در شرایط جنگی این همکاری ها بین دو کشور افزایش یابد.

حمایت ایران برای کمک به سوریه و پایداری آن در این جنگ دشوار اساسی بوده است.

روابط سوریه با کشورهای منطقه
رئیس جمهور سوریه درباره روابط این کشور با مصر و امکان همکاری امنیتی دو کشور در مبارزه با تروریسم گفت: روابط سوریه و مصر حتی در چند سال گذشته و زمانی که محمد مرسی رئیس جمهور مصر بود هم قطع نشد. با وجود آنکه مرسی عضو گروه تروریستی اخوان المسلمین بود.

روابط دمشق و قاهره فقط در سطح امنیتی است. ما فشارهایی را که ممکن است بر مصر و سوریه برای جلوگیری از قوی شدن روابط دو کشور اعمال شود، در نظر می گیریم. ما از بهبود روابط مسکو و قاهره خرسند هستیم. مسکو و دمشق روابط قوی و تاریخی دارند و طبیعی است روسیه از گسترش روابط سوریه و مصر استقبال کند.

 
بشار اسد در پاسخ به سوالی درباره روابط سوریه و ترکیه افزود: این موضع آنکارا که نباید تروریست ها در مرزهای ترکیه، حضور داشته باشند؛ به معنای آن است که تروریست ها می توانند در دیگر مناطق فعالیت کنند.

این سخن قابل قبول نیست. تروریسم باید در همه جا از بین برود. ما بیش از 3 دهه است که خواهان تشکیل ائتلاف بین المللی برای مبارزه با تروریسم هستیم.

ترکیه حامی تمام عیار داعش

غرب با جبهه النصره همکاری می کند. همه ما می دانیم که حامی جبهه النصره و حامی تسلیحاتی، مالی و انسانی داعش ترکیه است. ترکیه هم روابط نزدیک با غرب دارد. رجب طیب اردوغان و احمد داود اوغلو نمی توانند بدون هماهنگی با آمریکا و دیگر کشورهای غربی یک گام هم بردارند.

حضور جبهه النصره و حضور داعش با این قدرت در منطقه، با پوشش کشورهای غربی است. زیرا این کشورها همواره تروریسم را برگ برنده ای می دانند که می توانند در جیب خود بگذارند و هر از گاهی از آن استفاده کنند.

اکنون آنها می خواهند از جبهه النصره علیه داعش استفاده کنند، زیرا شاید به این علت که داعش تا حدودی از کنترل آنها خارج شده است. البته این مسئله به معنای آن نیست که آنها می خواهند داعش را از بین ببرند. اگر غربیها می خواستند می توانستند این کار را انجام دهند.

از نظر ما داعش، جبهه النصره و همه گروه های مشابه تندرو که سلاح در دست می گیرند و غیرنظامیان را می کشند، گروه های تروریستی هستند.

سوریه با چه گروه هایی مذاکره می کند؟
اسد درباره اینکه دولت سوریه با چه گروه هایی حاضر است گفتگو کند؟ افزود: ما از همان ابتدا گفتیم گفتگوها با همه کسانی است که ممکن است گفتگو با آنان به عقب نشستن تروریسم و برقراری ثبات منجر شود.

البته این مسئله به طور طبیعی شامل گروه های سیاسی است، اما افراد مسلحی هم هستند که ما با آنها گفتگو کردیم و با آنها به توافق هایی دست پیدا کردیم و مناطق ناآرام آرام شد.

 

ائتلاف آمریکایی باعث افزایش قدرت داعش شد
وی خاطر نشان کرد: روسیه و ایران در صدر کشورهای دوست سوریه قرار دارند و ما با عراق هم همکاری داریم، زیرا این کشور هم با تهدید تروریسم روبه روست.

ما روابط با هیچ کشوری را وتو نمی کنیم، به شرط آنکه خواهان مبارزه با تروریسم باشد. از زمان تشکیل ائتلافی که ائتلاف بین المللی مبارزه با تروریسم به فرماندهی آمریکا خوانده می شود، شاهد گسترش قدرت داعش بوده ایم. این ائتلاف شکست خورده است و تاثیر واقعی میدانی ندارد.

کشورهایی مانند ترکیه، قطر، عربستان سعودی و نیز کشورهای غربی مانند آمریکا و فرانسه هم که از تروریسم حمایت می کنند، نمی توانند مدعی مبارزه با تروریسم باشند. تروریسم مانند عقرب است و اگر آن را در جیب خود قرار دهند، خودشان را هم نیش خواهد زد.