در راستای توسعه پایدار و بنادر سبز، نشست روش‌های دفع عوامل آلودگی در مجتمع بندر انزلی بررسی شد.

به گزارش ندای گیلان از رشت،نشست بررسی روش‌های دفع عوامل آلودگی در مجتمع بندر انزلی برگزار شد.

با توجه به مطالعات صورت گرفته تحت نظارت دفتر مطالعات و تحقیقات و همچنین مرکز HSE، آتش نشانی، مدیریت بحران و پدافند غیرعامل اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان؛ این اداره کل در نظر دارد تا از روش مدیریت جامع IPM به منظور کنترل حشرات و جانوران موذی استفاده نماید که یک روش مبارزه با آفات، منطبق با خصوصیات اکولوژیکی منطقه و با رویکرد اقتصادی می باشد.
در این روش از مواد شیمیایی که دارای عوارض سوء برای محیط زیست منطقه محسوب می گردد، استفاده نمی شود و با کمترین هزینه و متناسـب بـا نـوع آفت و شـرایط محیطی صورت می پذیرد.
مطالعات صورت گرفته صرفه نظر از جنبه اقتصادی با اهداف جلوگیری از تهدیدات جدی ورود آفات و عوامل بیماری ‏زا به منظور ایمنی و امنیت غذایی و بهداشتی کشور انجام شده است.
 ضرورت مدیریت کنترل و دفع آفات بعنوان بخشی از الزامات بهداشتی و جلوگیری از ایجاد بیماری‌ها در این روش مد نظر قرار گرفته است و  مدیریت دفع آفات با بکارگیری روش‌های پیشگیری از ورود آفـات مخـرب و زیان بار نظیر آفات انباری، آفات چوب و جانوران موذی بـه داخـل مجموعـه بندر پرداخته و علائـم و نشانه‏ های حضـور و وجـود آن‏ها را مشخص می‏ نماید.
گفتنی است، در این روش پس از مواجـه شـدن بـا آفات و علائم آن، راه‏ های ورود، مخفیگاه، نوع، جمعیت و پراکنش آنها تعیین و تشخیص داده شده و در نهایت روش‌های کنترل جمعیت حشرات و جانوران موذی ارائه گردیده تا از حضور دوباره آن‏ها جلوگیری شود.