مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان گفت:دو بندر چمخاله و کیاشهر به زودی شاهد اجرای طرح توسعه و احداث یک بندر بزرگ گردشگری و مرکز بازی های دریایی خواهند بود.

به گزارش ندای گیلان،حسین چراغی متولد ۱۳۴۷ و دانش آموخته مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه صنعتی شریف در رشته بازاریابی بین الملل، قریب به دو سال است که سکان هدایت بنادر و دریانوردی گیلان را بر عهده دارد. وی در گفت و گویی  به تشریح اقدامات دولت تدبیر و امید در این حوزه در سطح استان پرداخته است.

قبل از اینکه بعنوان مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان مشغول فعالیت شوید در چه حوزه ای اشتغال داشتید؟

سوابق مدیریتی من شامل دو بخش می شود؛ یکی در بنادر جنوب و دیگری در بندر شهید رجایی که به عنوان بزرگترین بندر تجاری کشور مطرح است. مسئولیت‌های مختلفی را در این بنادر تجربه کردم که از بین آن ها می توان به مدیریت بخش کانتینری بندر شهید رجایی اشاره کرد.

از حضور من در استان گیلان نیز قریب به شش سال می گذرد. ابتدا به عنوان مشاور مدیرکل و بعد معاون دریایی و بندری اداره کل بنادر و دریانوردی استان اشتغال داشتم و در نهایت نیز دو سال پیش بعنوان مدیرکل منصوب شدم.

با توجه به سوابقی که در این حوزه داشتید، در لحظه ای که به عنوان مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان منصوب شدید دغدغه ذهنی شما برای ارائه خدمات بهتر چه بود؟

دو حوزه برای ما خیلی با اهمیت بود که می بایست به آن توجه ویژه می کردیم؛ یکی بخش تجاری بنادر به دلیل ظرفیت بالای تبادلات با کشورهای منطقه و دیگری مربوط به توسعه اقتصاد دریایی با رویکرد گردشگری دریایی بود.

بیشترین دغدغه ما این بود که بتوانیم فعالیت‌های تجاری را از منطقه‌ای به فرامنطقه‌ای تبدیل کنیم و  بیشتر به سمت ترانزیت کالا از طریق بنادر استان و توسعه صادرات غیرنفتی حرکت کنیم.

اقتصاد دریایی نیز از جمله موضوعاتی محسوب می شود که طی سال‌های گذشته مغفول مانده بود و در بخش گردشگری دریایی زیر ساخت‌های منسجم و مطلوبی را شاهد نبودیم از اینرو برنامه ریزی در این زمینه برای من دغدغه بود.

خوشبختانه این دغدغه ها مورد توجه دولت تدبیر و امید قرار دارد و استاندار گیلان نیز در این زمینه بسیار پیگیر هستند.

در راستای توسعه تجاری بنادر گیلان و توسعه روابط با بنادر حاشیه دریای خزر و کشورهای منطقه چه اقداماتی انجام دادید و در حال حاضر وضعیت را چطور ارزیابی می کنید؟

بالغ بر۵۰ درصد از حجم تبادلات تجاری ما با کشور روسیه است و کشور قزاقستان نیز تقریبا ۳۵ درصد را به خود اختصاص داده است. مابقی حجم مبادلات تجاری ما نیز مربوط به کشورهای ترکمنستان و آذربایجان می‌شود. در واقع از جمله اهداف اصلی ما این بود که بتوانیم حجم تبادلات را با کشور روسیه به عنوان اصلی ترین شریک تجاری و پس از آن قزاقستان افزایش دهیم.

در این راستا دیدارهای دوجانبه ای طی دوسال گذشته صورت گرفت و اخیراً نیز سفری به کشور قزاقستان داشتیم و ضمن بازدید از بندر آکتائو ، ظرفیت های بندر تازه تاسیس این کشور به نام کوریک را نیز مورد بررسی قرار دادیم. نشست های تخصصی متعددی برگزار شد و نسبت به شناسایی ظرفیت‌های تجاری دو کشور اقدام شد. بنادر استان گیلان می‌توانند نقش بی بدیلی در افزایش تعاملات تجاری ایران و قزاقستان ایفا کنند و امیدوار هستیم در ادامه با مذاکراتی که انجام خواهیم داد روابط بیش از پیش توسعه پیدا کند.

استان گیلان دارای چه تعداد بندر است و هر کدام از آن ها چه ظرفیت هایی برای ایجاد جهش در حوزه بنادر و دریانوردی گیلان دارند؟

در غرب استان گیلان بندر آستارا را داریم که به طور کامل به بخش خصوصی واگذار شده و با سرمایه گذاری بخش خصوصی در حال توسعه است. این بندر ظرفیت مناسبی برای استان محسوب می شود.

بندر انزلی به عنوان قدیمی ترین و بزرگترین بندر شمال کشور نیز زیرساخت‌های مناسبی هم به واسطه سرمایه گذاری بخش دولتی و هم سرمایه‌گذاری بخش خصوصی دارد.

ما در تلاش هستیم که بتوانیم از تمام ظرفیت‌های موجود در خزر استفاده بهینه کنیم . مدیرکل  البته از وجود بندر کاسپین نیز در استان گیلان بهره مند هستیم که تحت نظارت سازمان منطقه آزاد انزلی قرار دارد و از ظرفیت های عظیمی برخوردار است.

آمار واردات و صادرات از بنادر گیلان نسبت به گذشته چه تغییراتی داشته است ؟

ما در حوزه صادرات خوشبختانه با زیرساخت هایی که در بنادر استان ایجاد شد و همچنان در حال توسعه است، نسبت به گذشته روند رو به رشدی داریم اما این میزان نیز از نظر ما مطلوب نیست و به دنبال افزایش سهم خود از بازارهای هدف کشورهای CIS هستیم.

برای اینکه بتوانیم خودمان را به استانداردهای موردنظر برسانیم اخیراً ایجاد یک پایانه صادراتی که بزرگترین و اولین پایانه صادراتی بنادر شمال کشور است در دستور کار قرار گرفت تا از این طریق تمامی کالاهای صادراتی گیلان و استان های همجوار با استاندارد، قیمت و کیفیت مناسب در کمترین زمان به دست مصرف‌کننده برسد.

این پایانه در مرحله انعقاد قرارداد است و سرمایه گذاری آن به طور کامل توسط بخش خصوصی انجام می شود.

یکی از ظرفیت هایی که دولت با توجه به محدودیت منابع اعتباری بر استفاده از آن تأکید دارد، سرمایه‌گذاران بخش خصوصی هستند که به نظر می رسد بنادر و دریانوردی گیلان در ساخت اسکله ها و پست ها تعامل خوبی با این بخش دارد. چقدر تلاش کردید با سرمایه گذاران ارتباط برقرار کرده و زمینه را برای سرمایه گذاری بخش خصوصی فراهم کنید؟

بندر آستارا به طور کامل به بخش خصوصی واگذار شده و این به عنوان یک الگو در کل بنادر کشور قابل تامل است .

در بندر انزلی نیز این اتفاق در حال انجام است و بسیاری از زیرساخت‌های بندری و دریایی ما به واسطه حضور و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حال شکل‌گیری می باشد. ما هدفمان این بوده که بنادرمان را از تک محصولی به چند محصولی ارتقا بدهیم به طوری که بتوانیم تمام کالاهایی که در حوزه های مختلف اعم از واردات ، صادرات و ترانزیت وجود دارند را با ایجاد زیرساخت‌های مناسب به خوبی پوشش دهیم. در زمینه جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی  بویژه در۴ سال گذشته رشد بسیار قابل ملاحظه ای داشتیم.
ما در حوزه ساخت سیلو رشد ۴۰۰ درصدی را  شاهد بودیم و در حوزه ساخت انبارها به رشد ۵۰۰ درصدی نسبت به سال های گذشته رسیدیم. در حوزه ایجاد مخازن روغن خوراکی به عنوان یکی از مهم‌ترین کالاهایی که می‌تواند هم به شکل واردات و هم به شکل ترانزیت از طریق بنادر استان مبادله شود، ۱۰۰ درصد  رشد حاصل شد و همه اینها به واسطه سرمایه گذاری بخش خصوصی اتفاق افتاد.

در دولت تدبیر و امید در زمینه ساخت اسکله و پست در بنادر استان نسبت به سال های گذشته چه پیشرفت هایی صورت گرفته است؟

در بندر آستارا در زمینه ایجاد اسکله ها تقریباً رشد ۱۰۰ درصدی داشتیم و از ۱۰۰ متر اسکله به ۲۰۰ متر رسیدیم. با تدابیر صورت گرفته ، طول اسکله های بندر آستارا در بهمن ماه به ۲۵۰ متر افزایش پیدا خواهد کرد که ظرفیت بسیار خوبی برای بندر آستارا ایجاد می کند.

در بندر انزلی نیز طی چهار سال گذشته سه پست اسکله به بهره برداری رسید و به مجموع ۱۰ پست اسکله قبلی اضافه شد. انشاالله در پایان امسال دو پست اسکله نفتی و یک پست اسکله غلات به این مجموعه اضافه خواهد شد.

در راستای تاکیدات دولت تدبیر و امید مبنی بر ارائه خدمات به شکل الکترونیکی،  دستگاه های مختلفی تلاش کردند که خدمات رسانی خود را از این طریق بهبود ببخشند. مجموعه بنادر و دریانوردی گیلان در زمینه ارائه خدمات الکترونیکی چه وضعیتی دارد؟

به دلیل اینکه ما در یک فضای بین المللی فعالیت می کنیم باید مطابق با استانداردهای بین المللی به مشتری ها خدمات ارائه دهیم. لازمه اینکه بتوانیم خدمات به هنگامی را ارائه دهیم این است که تمام فرآیندهای کاری را مبتنی بر اطلاع‌رسانی به طریق الکترونیکی کنیم. باید بنادر ما به سمت بنادر هوشمند تغییر مسیر دهند و توسعه پیدا کنند.

در حال حاضر ما بسیاری از فرآیندها را بصورت الکترونیکی تعبیه کرده ایم اما برای ارائه خدمات بهتر به مشتریان قطعاً نیاز به هوشمند سازی کامل همه بخش ها داریم. این پروژه در سازمان بنادر کلید خورده و خوشبختانه در شمال ، بندر انزلی به صورت پایلوت برای هوشمند سازی بنادر انتخاب شده است و امیدواریم که به زودی بتوانیم تمام اجزای کاری در بنادر را هوشمند سازی کنیم و خدمات به هنگامی را به صاحبان کالا و خطوط کشتیرانی ارائه دهیم.

معمولا هر ساله در هفته دولت و دهه فجر پروژه هایی به همت دستگاه های مختلف به بهره برداری می رسند. آیا بنادر و دریانوردی استان گیلان در این ایام پروژه ای آماده افتتاح دارد؟

امسال چندین پروژه را در زمینه زیرساخت‌های بندری برای افتتاح داریم که همزمان با هفته دولت به مردم تقدیم می کنیم. بهره برداری از این پروژه ها می تواند برای افزایش تبادلات تجاری از طریق بنادر استان گیلان بسیار تاثیرگذار باشند.افتتاح این پروژه ها علاوه بر ایجاد فرصت های شغلی ، در حوزه افزایش درآمد و ثروت استان نیز سهم بسزایی خواهد داشت.

انبارهای مسقف برای نگهداری کالاهای مختلف، مخازن و چندین پروژه پشتیبانی از جمله پروژه هایی هستند که از سوی بنادر و دریانوردی گیلان اجرا شده و در این ایام مورد بهره برداری قرار می گیرند.

دکتر سالاری در بدو ورودشان به استان گیلان بخشنامه‌ای مبنی بر به کارگیری جوانان و بانوان در مناصب مدیریتی صادر کردند. اداره کل بنادر و دریانوردی گیلان در این خصوص چه اقداماتی انجام داده است؟

از دیدگاه خوبی که استاندار گیلان در این زمینه دارند تشکر می‌کنم. ما نیز در اداره کل بنادر و دریانوردی معتقد به استفاده از ظرفیت بانوان و جوانان برای حرکت در مسیر رشد و توسعه هستیم و راه را برای فعالیت این گروه ها در حوزه مدیریتی باز می گذاریم. از دو سال گذشته تا کنون چندین مورد واگذاری پست به بانوان و جوانان صورت گرفته و در ادامه نیز بنا داریم از ظرفیت آن ها در سطوح  مدیریتی بالاتری بهره بگیریم.

با شبکه های اجتماعی و مجازی چقدر ارتباط دارید؟ آیا تلاش کرده اید با بهره گیری از این فضا با مخاطبین خود ارتباط برقرار کنید؟

اعتقاد دارم که دانستن حق مردم ماست و بر این اساس همواره تلاش کردم اطلاع‌رسانی کامل و به موقعی از طریق رسانه های مختلف داشته باشم. خوشبختانه تاکنون توانسته ایم آنچه در حوزه صنعت دریایی و بنادر گیلان اتفاق افتاده است را از طریق رسانه ها به اطلاع مردم برسانیم و فکرمی کنم که ارتباط خوبی در این زمینه برقرار کردیم.

اگر انتقادی از شما و یا مجموعه تحت تصدی شما مطرح شود چه واکنشی خواهید داشت؟

اگر کسی نقدی را برای من بیاورد انگار به من هدیه داده است زیرا قطعا کسی که از بیرون نگاه می کند متوجه بسیاری از مواردی می شود که شاید از دید ما پنهان مانده باشند. من همواره از انتقادات استقبال می کنم.

و کلام آخر…

امیدوارم با همت جمعی و بهره گیری از ظرفیت های بی شمار استان بتوانیم آبادانی و رفاه را برای مردم به ارمغان آوریم.