معاون شیلات و آبزی‌پروری گیلان گفت: حیات ماهیان خاویاری به سفیدرود وابسته است.

 

به گزارش ندای گیلان، احمد قناعت‌پرست بعد از ظهر امروز در مراسم بهره‌برداری پروژه ماهیان سردابی این شهرستان بر فراهم شدن بستر تکثیر ماهیان خاویاری در رودخانه سفیدرود تاکید کرد.

وی اظهار کرد: تاریخ شیلات ایران با تاریخ سفیدرود گره‌ خورده و همواره به‌عنوان زایشگاه ماهیان استخوانی و خاویاری مطرح بوده است.
این مسئول با بیان اینکه روزگاری هزاران تن خاویار و صدها هزار تن ماهیان استخوانی در گیلان صید می‌شد، افزود: نخستین مرکز تکثیر ماهیان خاویاری و استخوانی در رودخانه سفید و «کیسم» آستانه‌اشرفیه راه‌اندازی شد و مراکز تکثیر ماهیان استان مرهون حیات سفیدرود است.
وی با اشاره به عدم چشم‌انداز گذشته در رودخانه سفیدرود برای تکثیر ماهیان، گفت: سالانه یک‌میلیارد رسوب وارد دریای خزر می‌شود که سهم سفیدرود کمتر از یک‌میلیون تن است.
قناعت‌پرست رتبه گیلان در تولید ماهیان سردابی اول و در پرورش ماهیان گرمابی با 40 هزار تن، دوم عنوان کرد و یادآور شد: گیلان در حوزه آبزی‌پروری شاهد شکوفایی است و تلاش داریم با بهره‌گیری از پرورش ماهیان در قفس و استفاده از سواحل بتوانیم در این راه در افزایش تولید خوب عمل کنیم.
معاون شیلات و آبزی‌پروری گیلان به واردات ماهیان زینتی اشاره کرد و گفت: از 2 میلیون و 700 هزار قطعه ماهیان زینتی تولیدی در گیلان بالغ بر 2 میلیون قطعه در آستانه‌اشرفیه تولید می‌شود.
وی با اشاره به اینکه در گیلان 226 مزرعه مشغول آبزی‌پروری در بخش ماهیان سردابی است، ادامه داد: در گیلان 20 مزرعه پرورش ماهیان خاویاری وجود دارد که سهم آستانه‌اشرفیه تنها یک مزرعه است.
رئیس شیلات آستانه‌اشرفیه نیز در مراسم مذکور با بیان اینکه 52 مزرعه ماهیان گرمابی با 172 هکتار در این شهرستان وجود دارد، گفت: میزان تولید ماهیان گرمابی در آستانه‌اشرفیه 790 تن در سال است.
حمید رضا سلیمانی، به 160 مزرعه گرمابی کشت توأم در 16 هکتار از مزارع این شهرستان اشاره کرد و افزود: علاوه بر 170 تن ماهی که از این طریق تولید می‌شود با 13 پهنه آب‌بندان به مساحت 105 هکتار توانستیم 140 تن ماهی تولید کنیم.
وی درباره مشخصات پروژه پرورش ماهیان سردابی قزل‌آلا، اظهار کرد: این پروژه با 18 حوضچه قادر است در مرحله نخست 15 تن ماهی قزل‌آلا را تولید کند که ظرفیت افزایش تولید و پرورش تا 30 تن ماهی قزل‌آلا را دارد.
این مسئول هزینه اجرایی پروژه مذکور را 7 میلیارد و 100 میلیون ریال ذکر کرد و یادآور شد: باید بسترهای لازم را برای سرمایه‌گذاری در بخش تولید ماهیان خاویاری با فراهم آوردن امکانات و تسهیلات فراهم‌ کنیم.
فرماندار آستانه‌اشرفیه نیز در مراسم مذکور رویکرد انسان را در تخریب طبیعت ناخوشایند توصیف کرد و افزود: وارد کردن خسارت به طبیعت ابتدا ضرر آن به انسان برمی‌گردد.
حسین اسماعیلیان، تصریح کرد: زمانی سفیدرود مرکز ماهیان استخوانی و خاویاری بود و امروز باید در سر دهنه سفیدرود با تلاش کوشش بتوانیم هرساله تعدادی ماهیان مولد را صید و به مرکز تکثیر و بازپروری برای بقای نسل ماهیان انتقال دهیم.
وی با تأکید بر ضرورت استفاده از نوار ساحلی آستانه‌اشرفیه برای پرورش ماهی در قفس، خاطرنشان کرد: امیدواریم در فضایی که برای سرمایه‌گذاری در گیلان به وجود آمده است در راه توسعه شیلات با ظرفیت‌هایی که در این شهرستان وجود دارد موفق عمل کنیم.