معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار گیلان گفت: اولین و مهم‌ترین اولویت استانداری گیلان کاهش نرخ بیکاری و پیامدهای سوء آن است.

به گزارش نداي گيلان: در گرمای تابستانِ گیلان علاوه بر تمام آن‌هایی که هم اکنون به نحوی سرگرم کار و امرار معاش روزمره، از هر دری به دری می‌زنند تا اندک نان حلال بر سر سفره ببرند، هستند افرادی هم که به دلایل گوناگون اجتماعی یا فردی از معضلی به نام بیکاری آزرده خاطرند و هر روز به نوعی بیماری اجتماعی، که هیچ کشور یا جامعه‌ای راه فرار از آن را ندارد، مشغول هستند.
طبق آخرین اخبار گیلان که مدتی است فضای اکثر رسانه‌های محلی را از بیکاری نجات داده، بررسی و تحلیل کارشناسی شده و یا اغلب بدون کارشناسی درباره نرخ بیکاری گیلان است، در این میان نکته جالب اینجاست که همگام با برخی از این رسانه‌ها، افرادی با مسئولیت‌های گوناگون به اعتراض با این ارقام آماری برخاسته‌اند.
برای مثال آمده است، که آمار ارائه شده با فضای حقیقی جامعه استانی مطابق نیست و این سوال و ابهامِ امروزِ این مطلب است.
بد نیست به این مهم اشاره شود که یکی از شاخص‌ترین آمارهای بیکاری در پنچ سال گذشته گیلان مربوط به پاییز سال 92 می‌شود که با استناد به آن گیلان مقام دوم در بیکارترین استان‌های کشور را به خود اختصاص داده بود که این امر موجب مخالفت عده کثیری از افراد بیکار، شاغل و یا اکثر مسئولان دولتی شد.
حال با ارائه آمار امسال توسط مرکز آمار ایران که زیر نظر همان مسئول و طبق همان مدل آماری چند سال پیش بوده است، در فصل بهار گیلان با صعود به رتبه 18 بیکاری در کشور نسبت به مدت مشابه سال گذشته جایگاهی نه تنها مطلوب، بلکه پیشرفت شایسته و مناسب در کاهش نرخ بیکاری داشته است.
با این حال افرادی که از این امر راضی یا ناراضی هستند از هر راه ممکن دیدگاه و نگرش خود را اغلب بدون کارشناسی‌های به‌عمل آمده با عموم به اشتراک می‌گذارند.
در این گفت‌وگو اوضاع کنونی گیلان در آمارها و مدل‌های تهیه آمار، اوضاع بیکاری و تدابیر استانداری گیلان، تعامل میان دستگاه‌های استانی برای مقابله با این بیماری اجتماعی و دیدگاه افراد متخصص و مسئولان درباره کاهش نرخ بیکاری و سیاست‌های استانی در چهار بخش هم‌تراز و مختلف از زبان محمدحسین اصغریان، معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار گیلان بررسی می‌شود.

قبل از هر چیز درباره مدل محاسبه آمار بیکاری و ارائه آن در کشور توضیح دهید.
اصغریان: محاسبه آمار و تعیین نرخ بیکاری توسط مرکز آمار ایران بر اساس استانداردهای بین‌المللی مختص به افرادی است که در بازه سنی 10 تا 65 سال به‌دنبال کار هستند، که بر حسب همین مدل محاسباتی، میزان نرخ مشارکت اقتصادی جامعه مشخص می‌شود، برای مثال 40 درصد از افرادی که در گیلان در بازه زمانی 10 تا 65 سال زندگی می‌کنند و درخواست کار دارند میزان و نرخ مشارکت اقتصادی استان را نشان می‌دهد، به عبارت دیگر در حال حاضر 40 درصد از افراد در بازه سنی یاد شده تمایل به کارکردن دارند که هم اکنون بخشی از آنان شاغل و برخی نیز بیکارند.
مرکز آمار ایران هر ساله و یا در هر فصل از سال در استان‌های مختلف کشور توسط آمارگیران رسمی حاضر در محل، با مراجعه به منازل تعیین شده در سطح استان و تهیه فرم‌های خاص خود و پردازش آن توسط مرکز آمار ایران، میزان آمارهای مختلف اعم از نرخ بیکاری، مشارکت اقتصادی و غیره را مشخص می‌کند.
لازم به ذکر است که مرکز آمار ایران در تعیین اعداد و ارقام ارائه شده کاملا مستقل عمل کرده و تنها نتیجه نهایی را برای اطلاع مسئولان استانی در اختیار قرار می‌دهد، از این رو مدیران و دستگاه‌های استانی هیچ‌گونه نقش در آمارگیری یا پردازش آمار ندارند.
در این میان تعیین و ارائه نرخ بیکاری یکی از مهم‌ترین آمارهایی است که توسط مرکز آمار ایران در دو قالب سالانه یا فصلی بر اساس سرشماری‌های عمومی نفوس و مسکن (هر5 سال یک بار) و طرح‌های آمارگیری نیروی کار (در هر فصل) از طریق سایت www.amar.org.ir تهیه و منتشر می‌شود که نقش بسیار مهم و تأثیرگذار در تدوین سیاست‌های شاخص هر استان دارد.
با توجه به تعاریف فوق، گیلان همواره در نرخ مشارکت اقتصادی جزء چهار استان برتر کشور بوده است، این یعنی گیلان میزان افراد جویای کار بیشتری نسبت به دیگر استان‌ها دارد و در این زمینه باید گفت که درصد قابل توجهی از نرخ مشارکت اقتصادی در گیلان توسط بانوان جویای کار رقم می‌خورد.
وضعیت گیلان در نرخ بیکاری را چطور ارزیابی می‌کنید و مهم‌تر از آن استانداری گیلان چه تدابیری برای کاهش این نرخ اندیشیده است؟
اصغریان: متأسفانه باید گفت کشور ایران از معضل بیکاری و پیامدهای آن در دنیا مستثنی نیست و بدون تردید این معضل نوعی بیماری اجتماعی برای کشور محسوب می‌شود و در این میان هیچ دولت یا کشوری از این مشکل و پیامدهای منفی آن راه فراری ندارد و در عین حال مسلماً هیچ کشور یا دولتی نمی‌خواهد شهروند بیکار داشته باشد.
بدون تردید می‌توان گفت که اولین و مهم‌ترین اولویت استانداری گیلان کاهش نرخ بیکاری و پیامدهای سوء آن است، برای رفع این مشکل و دستیابی به اوضاع مطلوب و ایجاد زمینه امن و آسان برای سرمایه‌گذاری توسط جذب سرمایه‌گذارهای خصوصی در گیلان، باید علاوه بر ایجاد فضای کسب و کار مناسب برای فعالان اقتصادی، با تغییر نگرش در پروسه‌های اداری و کاهش مراحل اداری ایجاد اشتغال با ترغیب هرچه بیشتر افراد سرمایه‌دار، در جهت کاهش نرخ بیکاری کوشید.
در حال حاضر استانداری گیلان با این نگرش و دیدگاه از سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی برای رونق اقتصادی گیلان و استقبال می‌کند و تکمیل زیرساخت‌های استانی در زمینه‌های مختلف عامل بسیار مهم برای جذب و احیای سرمایه‌گذاران خصوصی در گیلان است.
یکی از کارهای مهم و شاخص استانداری گیلان به غیر از جذب سرمایه‌گذار، حمایت و نگه‌داری سرمایه‌گذارانی است که در حال حاضر در چرخه اقتصادی گیلان نقش داشته و مشغول به کار هستنند.
ایجاد امنیت شغلی و اقتصادی برای کارخانه‌دارها و فعالان اقتصادی علاوه بر تأمین آسایش کاری آن‌ها، اشخاص را برای سرمایه‌گذاری و به‌کارگیری افراد بیشتر ترغیب می‌کند و در این میان دولت باید از راه‌ها و مسیرهای گوناگون در گره‌گشایی از کارهای این دست افراد مؤثر عمل کند.
علی‌رغم این کار، دولت می‌تواند با تعامل و سرمایه‌گذاری در نهادهایی دولتی یعنی دستگاه‌های مختلف فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی مانند سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، سازمان صنعت، معدن و تجارت، سازمان فنی حرفه‌ای و غیره در جهت ایجاد مشاغل، موقعیت‌های جدید و کاربردی را در اختیار افراد جویای کار قرار دهد.

برای هرگونه اقدام برای کاهش نرخ بیکاری و اعمال سیاست‌های مختلف استانداری گیلان نیازمند ایجاد تعامل و یکپارچگی میان دستگاه‌های مختلف در سطح گیلان است، با این تعریف تعامل نهاد‌های مختلف برای کاهش نرخ بیکاری در گیلان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
اصغریان: خوشبختانه تعامل بین استانداری و دیگر دستگاه‌های اجرایی و مدیریتی تعامل بسیار خوب، مطلوب و مثال‌زدنی است.
استانداری گیلان همچنان با مدیریت و سیاست‌گذاری‌های مناسب توسط تیم منسجم، با ریاست استاندار و با توجه به تجربیات و دانش آقای نجفی در این راستا و ارتباط و تعامل هرچه بیشتر، گام‌های خوب و مؤثری را برداشته است.
اما با این حال این میزان هماهنگی برای رفع تمام مشکلات رایج در گیلان، به ویژه کاهش نرخ بیکاری کافی و مطلوب نیست و انتظار می‌رود با تعامل هرچه بیشتر میان بدنه دستگاه‌های مختلف اجرایی گیلان، به جایگاه ایده آل و مطلوب برسیم.
در یک کلام تعامل دستگاه‌های مختلف با استانداری بسیار خوب و هماهنگ است، اما انتظار می‌رود با سیاست‌های استانداری و اعمال آن از راه‌های مختلف، بیش از پیش به تعامل و یکپارچگی میان این نهادها برسیم.
برای مثال متأسفانه در حال حاضر گیلان در جذب سرمایه‌گذار و نگهداری آن به حداکثرهای موجود نرسیده است، از این رو کارگزاران دولت باید با هماهنگی تمام و سیاست‌گذاری‌های متنوع و جدید در استقبال از سرمایه‌گذاران و جذب آن‌ها ذره‌ای دریغ نکرده و با ایجاد فضای مطلوب و مناسب در همه زمینه‌ها در جهت رضایت‌مندی و آسایش فعلان اقتصادی تلاش کند.
اما در چشم‌انداز کلی، گیلان در طول چند سال اخیر در بهبود شرایط کسب و کار رشد رو به بالا داشته و خوب عمل کرده است که این توفیق نتیجه تلاش و تعامل دستگاه‌ها با یکدیگر و با بخش خصوصی است.
برخی از افراد به ویژه آن‌هایی که مسئولیت‌های مختلفی در نظام و دولت دارند، آمارهای ارائه شده را صحیح نمی‌دانند که به نظر من این افراد به قدری آگاهی و اطلاعات در این زمینه دارند که متوجه اشتباهات آماری نباشند و اوضاع کنونی را بر اساس شرایط دقیق بسنجند.

توضیح شما به‌عنوان معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار گیلان در این رابطه چیست؟
اصغریان: گیلان همچنان در شاخص آمار بیکاری دربازه زمانی یک ساله جزء 10 استان بیکار کشور قرار دارد، اما با توجه به این که اشتغال در گیلان بیشتر به صورت فصلی و محدود به ماه‌های بهار و تابستان است، دور از انتظار نیست که آمارهای ارائه شده توسط مرکز آمار ایران در این فصول بسیار مطلوب و مناسب باشد.
در این میان باید تأکید کرد همان گیلانی که در بهار سال گذشته در رتبه هشتم جدول بیکاری ایستاده بود و هم اکنون با تلاش‌های بسیار از جانب استانداری و سایر دستگاه‌ها در مدت مشابه موفق به نزول آمار بیکاری به رتبه 18 شد.
بدون شک تا حد بسیار زیاد دیدگاه و نگرش برخی از افراد درباره میزان افراد بیکار در گیلان برخاسته از احساس و برخوردهای میدانی از سطح جامعه است، و متأسفانه افراد با مسئولیت‌های مختلف در سیستم‌های دولتی آشنایی کامل و کافی با مدل‌های آمارگیری و تعیین نرخ بیکاری ندارند و اعتراض آن‌ها از روی دغدغه‌های شخصی و اجتماعی و دلسوزی برای بهبود اوضاع مردم است.
باید گفت که سیاست‌های استانی همیشه بر اساس آمار ارائه شده از مرکز آمار ایران تدوین می‌شود و این آمار و مدل آماری تنها با صلاحدید مرکز آمار ایران تهیه می‌شود و هیچ مسئول استانی در تهیه آن نقش ندارد.
بر اساس اعلام مرکز آمار و شواهد موجود قطعا درصد افراد بیکار تحصیل کرده و در سنین 20 تا 40 سال بسیار بالا است و استاندار از این موضوع آگاه است، تنها کاری که می‌توان انجام داد این است که با اخذ آمارهای تخصصی و کاربردی از مرکز آمار ایران با سیاست‌گذاری‌های خاص در صدد رفع این بیماری اجتماعی کوشید، به نظر من اگر اعتراضی از جانب نمایندگان به آمار ارائه شده است بیشتر برای بهبود اوضاع این قشر از جامعه گفته شده و هدف بازی با ارقام آماری نبود است.
پیشنهاد من برای رفع این سوء تعبیر و چالش‌های منفی این است که به‌جای ارائه اعداد و ارقام در فضای عمومی و تحلیل سطحی آن می‌توان در محافل تخصصی، آمارهای ارائه شده را مورد تحقیق و بررسی قرار داد.