ا گسترش روز افزون دستگاه های ارتباطی و ایجاد شبکه های اجتماعی و تسهیل در امر اطلاع رسانی بالطبع عده ای از این بستر برای انتشار محتوای شبهه افکنانه استفاده خواهند کرد.شبهاتی که گاه اذهان را به شدت درگیر خود کرده و مخاطب هم بناچار تحت جوی که ایجاد شده برخی مسائل را باور خواهد کرد.

به گزارش نداي گيلان: یکی از موضوعاتی که این روزها با توجه به نزدیکی ایام محرم نقل مجالس و محافل مختلف است، مسئله مربوط به ساخت ضریح، تعمیر و و خرج در راه ائمه طاهرین علیهم السلام است.

با گسترش روز افزون دستگاه های ارتباطی و ایجاد شبکه های اجتماعی و تسهیل در امر اطلاع رسانی بالطبع عده ای از این بستر برای انتشار محتوای شبهه افکنانه استفاده خواهند کرد.شبهاتی که گاه اذهان را به شدت درگیر خود کرده و مخاطب هم بناچار تحت جوی که ایجاد شده برخی مسائل را باور خواهد کرد.

چند سالی است که تصاویری با شبهه ای تحت این عنوان که چرا هزینه ساخت ضریح فلان امام را برای کمک به فقرا یا صرف مقاصد دیگر استفاده نمیکنید و … مطرح میشود ، طرح این مسئله بصورت گسترده باعث شد تا برخی علمای شیعه به این موضوع پاسخ دهند.آیت الله میلانی به این شبهه این چنین پاسخ میدهد :

اوّلاً: مردم از اموال شخصی خود می پردازند.
ثانیاً: همین مردم در هر مورد به کمک نیازمندان می شتابند.
ثالثاً: با عظمت بودن مراقد مقدّسه از شعائر است و عبادت می باشد.
رابعاً: در روایت آمده که در صدر اسلام پیشنهاد شد ستار کعبه را که قیمتی بوده بفروش برسد امیرالمؤمنین علیه السلام مانع شدند. و در زمان ما ستار خانه خدا خیلی قیمتی است که قابل وصف نیست، و با تشریفات خاصّی سالی یکبار بافته می شود.
خامساً: این سؤال هر چند به ظاهر بین شیعیان مطرح است ریشه وهّابی دارد.
سادساً: برای اداره امور زندگی فقرا در دین اسلام مسئله زکات ذکر شده است.
سابعاً: هر چیزی در جای خود لازم است، شما پارک ها را، میادین ورزش را، ساختمان های ادارات را، جادّه ها را، دانشگاه ها و مدارس را… ملاحظه کنید، که خرج ضریح سیدالشهدا علیه السلام نسبت به یکی از آن ها چیزی نیست.
ثامناً: ما در انتظار روزی هستیم که قبور ائمه بقیع علیهم السلام هم با عظمت هر چه تمامتر از اموال شخصی مردم در مقابل چشم و خشم دشمنان ساخته شود ان شاء الله.

 

حال ما قصد داریم تا از منظری دیگر به این شبهه که امروز عده ای از به اصطلاح روشنفکران در جامعه رواج میدهند پاسخ بدهیم.

آن عده ای که در طی این مدت نگران اصراف پول در این حوزه هستند بد نیست تا نگاهی به خرج هایی که فقط در حوزه لوازم ارایشی در کشورمان صورت میگیرد داشته باشند و البته اگر ادعا دارند از خرج پولشان در این موارد صرف نظر کنند و برای کمک به فقرا و یا ساخت مدرسه و بیمارستان کمر همت ببندند. برای نمونه به آمار زیر دقت کنید :

واردات یک میلیارد تومانی رژلب

آمارهای گمرکی نشان می‌دهد که در سه ماهه اول امسال تنها ۲۷ تن «لوازم آرایش لب» از کشورهای هلند، فرانسه، ترکیه،‌ ایتالیا، امارات، آلمان و چین به کشور وارد شده که ارزش آن مجموعا به بیش از ۳۲۷ هزار دلار یعنی کمتر از یک میلیارد تومان می‌رسد.

۴۱ تن لوازم آرایش چشم طی سه ماه

همچنین فهرست اقلام وارداتی گمرک در فصل بهار نشان می‌دهد که در این مدت نزدیک به ۴۱ تن «لوازم ارایشی تحت عنوان فراورده‌های آرایش چشم» از کشورهای چین، آلمان، امارات، ایتالیا، ترکیه، کره، فرانسه و هلند وارد ایران شده‌ است که مجموعا واردات این نوع کالای آرایشی برای کشور نزدیک به ۷۶۵ هزار دلار ارزبری داشته ‌است.

واردات ۶۱۵ تنی پودر آرایش

«انواع پودر آرایشی و بهداشتی پوست» محصول آرایشی دیگری است که بیشترین واردات آن به ایران از کشورهای امارات و پس از آن ترکیه و فرانسه بوده است.بر اساس آمارها، بیش از ۶۱۵ تن از انواع پودرهای آرایشی از کشورهای چین، آلمان، اسپانیا، امارات، امریکا، ایتالیا، بلغارستان،‌تایلند، ترکیه، کره، سوییس، فرانسه، لهستان، هلند و هند با ارزش کمتر از یک میلیون دلار و حدود ۳ میلیارد تومان به کشور وارد شده‌ است.

و صدها مورد و اصراف در حوزه های دیگر که اگر قرار باشد به آنها بپردازیم مطمئنا با پول های صرف شده در آن موارد میتوان به ازای هر یک نفر یک مدرسه و بیمارستان و … ساخت.

و صحبت پایانی اینکه آقایان روشنفکری که بفکر فقرا هستند چرا به این نوع خرج ها حساس نیستند این درحالیست که همان فقرا حقوق و درآمد اندک خودشان را برای مساجد و هیات و نذری و … خرج میکنند.