دكتراسماعیل ملک اخلاق گفت: توجه به اقتصاد در هر کشوری از مهم‌ترین مسائل است و تا اقتصاد وجود نداشته باشد مدیریت صحیح نیز وجود نخواهد داشت.

به گزارش نداي گيلان:

دكتر ملک اخلاق با اشاره به سیاست‌های برخی کشور‌ها از جمله امارات، مالزی و حتی تمدن اسلامی بغداد، افزود: این کشور‌ها روی فرود سرمایه و استعداد که به لحاظ علمی مدیریت سرمایه گذاری و مدیریت استعداد‌ها نامیده می‌شود کار کردند و به موفقیت رسیدند.

وی با تاکید بر اینکه در مدیریت سرمایه باید به گزاره‌ها نگاه کنیم، عنوان کرد: ۴۰ درصد میلیاردرهای جهان برای توسعه سرمایه گذاری به آمریکا رفته‌اند، چون در آنجا شما اصلاً نمی‌توانید پول نگه دارید و پول را باید ببرید در پروژه‌ها هزینه کنید تا تحرک اقتصادی به وجود آید و نگه داشتن پول ضد ارزش است.

وی با بیان اینکه از ۵۰۰ شرکت بر‌تر جهان ۱۴۰ شرکت در آمریکا قرار دارد، خاطرنشان کرد: از ۱۰ شرکت بر‌تر سال ۲۰۱۴، ۸ شرکت متعلق به این کشوربوده و از ۱۰ دانشگاه بر‌تر دنیا نیز ۸ دانشگاه در این کشور قرار دارد.

ملک اخلاق گفت: آمریکا توانسته است ۲۵ درصد اقتصاد دنیا را در درون خود متمرکز کند و این‌ها باید برای ما الگو باشد و ما باید بتوانیم سرمایه و استعداد را جذب کرده و تحرک اقتصادی ایجاد نماییم.

وی اظهار داشت: در ایران کار انجام دادن یعنی اصطلاحاً کلنگ زدن، اما آن‌ها می‌گویند آنچه که مهم هست تعریف پروژه‌ها و سرعت کارهای عمرانی است.

ملک اخلاق با بیان اینکه مقامات آمریکایی نگران کسری بودجه نیستند، افزود: آن‌ها می‌گویند ما همیشه بودجه را با کسر تعیین می‌کنیم چراکه از سراسر جهان داوطلبانی هستند که برای ورود به این پروژه‌ها اعلام آمادگی می‌کنند.

رئیس مرکز آموزش مدیریت دولتی کشور با اشاره به درخواست سالانه بیش از یک میلیون نفر برای دریافت اقامت آمریکا، بیان داشت: این متقاضیان ۴۰۰ هزار دلار را به حساب این کشور واریز می‌کنند که این رقم به مدت ۵ سال غیر قابل برداشت و بدون سود است اما با این وجود برای گرفتن اقامت در سفارت خانه‌ها صف می‌کشند.

وی با اشاره به اینکه هر ۴۰۰ هزار دلار قدرت ایجاد ۲۰ فرصت شغلی در آن کشور را دارد، یادآور شد: در کشور ما ایران میزبان دو میلیون افغانی هستیم بدون اینکه حتی ۱۰ دلار از آن‌ها بگیریم.

ملک اخلاق به ثروت اندوزی برخی کشورهای همسایه از جمله عربستان و امارات اشاره کرد و افزود: در کشوری همچون امارات که سرمایه گذاری‌های خارجی بسیاری جذب کرده، قانوناً هیچ سرمایه گذاری نمی‌تواند بیش از ۴۹ درصد سهام داشته باشد چراکه از سرمایه گذاران خارجی برای تقویت اقتصاد داخلی و معیشت افراد بومی استفاده می‌کنند.

وی در پایان با تاکید بر اینکه پیشرفت و رونق اقتصادی کشور بدون یک برنامه جامع و علمی و جدیت در اجرای آن می‌سر نمی‌شود، تصریح کرد: باید از تجارب کشورهای دیگر استفاده کرد.