رئیس مجلس شورای اسلامی که برای شرکت در چهارمین اجلاس جهانی روسای مجالس جهان در نیویورک بسر می برد در سخنرانی خود در این اجلاس بر ایجاد زمینه های لازم برای استفاده از دموکراسی در جهت گسترش صلح و توسعه پایدار تاکید کرد.

به گزارش نداي گيلان: رئیس مجلس شورای اسلامی که برای شرکت در چهارمین اجلاس جهانی روسای مجالس جهان در نیویورک بسر می برد در سخنرانی خود در این اجلاس بر ایجاد زمینه های لازم برای استفاده از دموکراسی در جهت گسترش صلح و توسعه پایدار تاکید کرد.
متن کامل سخنان اقای لاریجانی به این شرح است:
لا لا

خانم رئیس ، عالیجنابان ، خانم ها و اقایان
نخست لازم می دانم از اقدامات شایسته جناب اقای چودری قدردانی کنم و از اینکه این کنفرانس با عنوان زیبای « دموکراسی در خدمت صلح و توسعه پایدار و ایجاد جهانی که مردم طالب آنند» تشکیل یافته تشکر کنم.
سوال اصلی این کنفرانس وزین که شمار زیادی از روسای محترم مجالس کشورها و نمایندگان محترم پارلمانها در ان حاضرند این است که ایا واقعا امروز دموکراسی در خدمت صلح و توسعه پایدار است. بی تردید توسعه پایدار با سه عنصر ثبات سیاسی ، مردم سالاری و رشد اقتصادی متوازن قرین است. اما با کمال تاسف منطق حاکم در میدان عمل سیاست با وجود همه بحث های نظری صحیح و زیبا ، منطق زور است و تا زمانی که این تباین وجود داشته باشد همچنان شاهد خشونت ، جنگ و اوارگی در بین مردم جهان خواهیم بود.
در این بین دو نکته تعجب اور وجود دارد. نخست اینکه برخی دولتهائی که برای مردم خود دموکراسی می خواهند در ورای مرزهای خود از دیکتاتوری و رژیم های خشن و مستبد حمایت می کنند. دوم انکه در صحنه بین المللی ، تئوری جنگ طلبی به بهانه گسترش دموکراسی رفتار نامناسبی را شکل داده است. برخی دولتها با استفاده از بمب و مسلسل به دنبال ایجاد دموکراسی در دیگر کشورها هستند. این واقعیت موجب شده است تا نمونه های زیاد جنگ طلبی در فضای امروزی رخ دهد که از جمله انها می توان به غصه های پر درد مردم مظلوم فلسطین و جنگ طلبی رژیم اسرائیل ، جنگ و اشغال در عراق و افغانستان ، جنگ در یمن و جنگ طلبی در سوریه اشاره کرد.

خانم رئیس همکاران ارجمند
در مسئله هسته ای ایران نیز یکبار دیگر نشان داده شد که مسیر زورگوئی نتیجه نمی دهد. برخی قدرتهای بزرگ با سلاح تحریم پیش امدند اما ملت ما مسیر پایداری را برگزید و در نهایت نیز ایستادگی ملت بزرگ ایران در برابر زور و تهدید و تحریم پیروز شد و مذاکرات سخت و فشرده به نتیجه رسید که مورد پشتیبانی ما است.

خانم رئیس عالیجنابان
مبتنی بر انچه که گفته شد ما اعضای پارلمانها با هدف قرار گرفتن دموکراسی در خدمت صلح و توسعه پایدار باید تلاش کنیم دولت ها به شکل واقعی تابع این هدف بزرگ عمل کنند نه اینکه به بهانه منافع ملی همه مفاهیم باارزش عصر ما یعنی دموکراسی صلح و توسعه پایدار را تضییع کنند.

همکاران ارجمند
بدون شک در اینگونه کنفرانس ها باید دو اقدام مهم و نتیجه بخش را مد نظر قرار دهیم. یکی شناسائی اسیب ها و دوم ارائه راهکارها.
پارلمانها باید نقش قوی تر در اصلاح صحنه سیاست بر عهده گیرند. پارلمان ها می توانند مانع جدی در مقابل اشغالگری باشند. پارلمانها می توانند بودجه هائی را که صرف اشغال و تجاوز می شوند به سوی توسعه و پیشرفت همان کشورها سوق دهند. اگر یک دهم بودجه ای که صرف اشغال عراق و افغانستان شد صرف توسعه و ابادنی این کشورها می شد قطعا امروز با ناامنی و تروریسم در این کشورها مواجه نبودیم. باید اگاه باشیم که مردم جهان مخصوصا جوانان بیدار شده ند و بیش از هر زمان دیگری با تزویرهای سیاسی و در عین حال با حقوق خود اشنا هستند و در مقابل بی عدالتی و سرکوب و اشغال راه مقابله و مبارزه را پیش می گیرند و در این مسیر ای بسا در دام جریانهای تروریستی قرار گیرند. اگر کشورهای قدرتمند می خواهند اتش تروریسم فروکش کند باید دست از زورگوئی، ماجراجوئی و اشغالگری بردارند.

عالیجنابان
ما در این کنفرانس دموکراسی را پایه صلح می دانیم ایا بهتر نیست برای مردم مظلوم فلسطین نیز همین اصل را قائل شویم تا با برگزاری یک رفراندوم ، حکومت خود را انتخاب کنند. در پایان امیدوارم این کنفرانس در جهت تحقق شعار ارزشمند انتخاب شده دستاورد ملموسی برای کشورها داشته باشد.