ائتلاف دولت دهم با اصولگرايان يك موضوع سوخته است و نبايد بيش از اين به آن پرداخت

 به گزارش ندای گیلان،حميدرضا ترقي يكي از اعضاي شوراي مركزي حزب موتلفه در گفتگو با «روزان» گفت كه «هرگونه اظهارنظر درباره آينده اصولگرايان در انتخابات 96 پيش از تاييد جريان‌هاي اصلي اصولگرايي فاقد اعتبار بوده و صرفا بيان‌كننده اعتقادات شخصي آن فرد است». روي اين صحبت ترقي بيشتر متوجه اين فرضيه است كه برخي اصولگرايان حمايت از روحاني در انتخابات 96 را قريب‌الوقوع دانسته‌اند.

از آنجايي كه برخي جريانات سياسي حركت چراغ خاموش خود را براي انتخابات 96 آغاز كرده‌اند، حزب موتلفه چه برنامه‌اي براي اين موضوع دارد؟
هنوز جلسه‌اي در اين خصوص برگزار نشده و احزاب به يك موضع سياسي مشخص و واحد نرسيده‌اند كه بتوان در خصوص آن اظهار نظر كرد.

با اين وجود برخي چهره‌هاي اصولگرا مانند آقاي باهنر در خصوص انتخابات 96 صحبت‌هايي را مطرح كرده‌اند. آيا اين صحبت‌ها در چارچوب اصولگرايان براي انتخابات سال آينده تعبير نمي‌شود؟
البته يك سري از دوستان صحبت‌هايي را مطرح كرده‌اند ولي هنوز اين صحبت‌ها در قالب بحث و اجرا مورد بررسي و تحليل قرار نگرفته است و مي‌بايست تا برگزاري جلسات حزبي براي آن منتظر ماند.

برخي از چهره‌هاي اصولگرا اين احتمال را مطرح كردند كه گزينه نهايي آنان براي انتخابات 96 آقاي روحاني خواهد بود و به همين دليل از حالا موضوع انتخابات شوراهاي اسلامي شهرها را در دستور كار قرار داده‌اند. موضع حزب موتلفه در اين خصوص چيست؟
اجازه بدهيد كه حزب جلسات انتخاباتي خود را پيش ببرد تا بتوان به صورت دقيق در اين خصوص اظهار نظر كرد. البته اين چنين اظهار نظرها به صورت قطعي موضع نهايي اصولگرايان نيست. با اين حال هركسي حق اظهار نظر دارد ولي فراموش نكنيم كه اين اظهارات در حد اظهار نظر شخصي بوده و نبايد به كل جريان اصولگرايي بسط داد.

آقاي احمدي‌نژاد اخيرا در مشهد يك سخنراني داشتند. فكر مي‌كنيد ائتلاف دولت دهم با اصولگرايان چقدر محتمل است؟
به هيچ عنوان دوست ندارم در خصوص اين موضوع صحبت كنم. اين يك موضوع سوخته است و نبايد بيش از اين به آن پرداخت.

اصولگرايان تا چه اندازه توانستد در انتخابات هفتم اسفند موفق باشند؟
انتخابات هفتم اسفند در حد خودش آزموني بود كه اصولگرايان از آن موفق بيرون آمدند. البته نمي‌توان اين انتخابات را الگوي انتخابات 96 دانست چون تفاوت‌هاي عديده و برجسته‌اي وجود دارد. در انتخابات مجلس تمركز احزاب بر 300 كرسي است، ولي در انتخابات رياست جمهوري اين تمركزها در يك كرسي و يك نفر تجميع مي‌شود.

اين روزها انتقادات زيادي به جريان رهروان ولايت وارد است. اين جريان ابتدا در انتخابات مجلس دهم با ليست اميد ائتلاف كردند. سپس در انتخابات هيات رئيسه از آقاي لاريجاني حمايت كرده و وارد فراكسيون ولايت شدند و اكنون مترصد تشكيل فراكسيون جديدي تحت عنوان فراكسيون اعتدال هستند. با توجه به اين تغييرات، موضع حزب موتلفه نسبت به اين جريان چيست؟
مسلما اصولگرايي يك استراتژي مشخص است و اين چنين نيست كه بتوان آن را در يك خط زيگزاگ تعريف كرد. اينكه يك جريان از اين شاخه به آن شاخه مي‌پرد و يا در زمان‌هاي مختلف مواضع متفاوتي دارد نمي‌تواند در جريان اصولگرايي كه چارچوب‌هاي مشخص و خطوط قرمز ثابت و تعريف شده‌اي داد، معرفي شود. اصولگرايي خط مشي و تفكري نيست كه هركسي بتواند در آن باشد و همزمان با جريان مقابل آن نشست و برخاست كند. چنين افرادي كه هر روز در يك خطي حركت مي‌كنند يك ويژگي متفاوت سياسي است.

از نظر حزب موتلفه فراكسيون ولايت تاكنون چقدر در تصميمات صحن علني موفق عمل كرده است؟
براي ارزيابي فراكسيون ولايت هنوز زود است ولي در همين گام‌هاي اوليه مثل تعيين هيات رئيسه يا حضور در كميسيون‌هاي تخصصي اين فراكسيون موفق ظاهر شده است و از حالا به بعد بايد منتظر ماند و ديد كه اين فراكسيون در ساير تصميمات صحن علني چقدر منسجم و متحد عمل خواهد كرد.