شهردار لاهیجان قرار داد واگذاری جزیره استخر این شهر را خیانت به اعتماد مردم دانست و گفت: در این خصوص چندین بار طرح دعوا صورت گرفت که خوشبختانه پیشرفت خوبی داشته است.

به گزارش نداي گيلان: مهندس سعید آگشته در جمع خبرنگاران ضمن اشاره به اینکه مدیریت لاهیجان متفاوت از شهرهای دیگر است گفت: ما با شهری مواجه هستیم که ابعاد و اندازه‌های یک شهر صد هزار نفری را دارد اما نیاز‌ها و مسائل یک کلانشهر را در خودش جای داده است.

وی ادامه داد: هرچند امکانات، تامین نیرو، خدمات و سرویس در لاهیجان در حد یک شهر صدهزار نفری ست اما در ایام تعطیلات جمعیت این شهر به یکباره چندین برابر می‌شود و ما باید بتوانیم‌‌ همان خدمات را با‌‌ همان کیفیت به مردم ارائه دهیم.

آگشته تصریح کرد: طبیعی ست که مدیریت صحیح، علمی و قائل بر برنامه ریزی باید بتواند برای زمان‌ها و ایام خاص برنامه ریزی کند تا ارائه و نوع خدمات دچار کمی و کاستی نشود.

شهردار لاهیجان با تاکید بر مفهوم «مدیریت شهری» در اداره شهری مثل لاهیجان، اذعان نمود: ما قائل به این هستیم که اداره شهر توسط یک شخص، یک مجموعه و یک سازمان امکان پذیر نیست واگر هم اتفاق بیفتد به صورت ناصحیح است.

وی ادامه داد: از این جهت که ما تمام دستگاه‌ها در حوزه مدیریت اجرائی را ذی مدخل در مدیریت شهری می‌دانیم و تیم مدیریت شهری که می‌گوئیم منظورمان تمام دستگاه‌های ذی ربط در حوزه مدیریت شهری ست که البته این توسط یک سیستم و دستگاه نظام تصمیم گیری و تصمیم سازی به نام شورای اسلامی و شهرداری در حال اداره شدن است، مجموعه مدیریت شهری فعالیت خود را بر این اساس آغاز کرده است که خارج ازهیاهو نسبت به خدمتگزاری اقدام کنیم، فارغ از اینکه چه کاری توسط عموم دیده می‌شود و یا دیده نمی‌شود، در واقع بر اساس نیاز‌ها برنامه ریزی بنیادی کنیم و عمل نمائیم.

آگشته با اشاره به رکود اقتصادی که گریبان گیر کشور شده و شهر لاهیجان هم از این قاعده مستثنی نیست اظهار کرد: اداره شهر‌ها در سال ۹۴ با سالهای گذشته متفاوت است چون میزان ورودی و دخل شهرداری‌ها به شدت کاهش پیدا کرده است.

وی یادآور شد: شهرداری‌ها به عنوان یک سازمام و نهاد خودگردان در سالهای اخیر منابع درآمدی محدود و مشخصی دارند که عبارتند از ارزش افزوده، عوارض ساخت و ساز و همچنین عوارض نوسازی.

شهردار لاهیجان با اشاره به اینکه پرداخت عوارض نیاز به یک فرهنگ سازی جدی دارد، گفت: این عوارض در شهری مثل لاهیجان باید حدود ۲۰ میلیارد تومان باشد ولی فقط ۱، ۵میلیارد تومان است و کل دریافت ارزش افزوده هم در سال زیر ۳میلیارد است.

آگشته در ادامه تاکید کرد: با همه مشکلات موجود ۲۵ پروژه شاخص و ۳۱ پروژه دیگر که جزئیاتش اعلام خواهد شد در حوزه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی، زیبا سازی و مبلمان شهری و… در حوزه سرمایه گزاری تعریف شده، اجرا شده و یا اینکه در وضعیت تشریفات قانونی ست که این نشان می‌دهد که شهرداری و شورای شهرستان با تمام فراز و نشیب، امروز با اقتدار در مسیر ارتقاء سطح کیفی زندگی مردم پیش می‌روند.

شهردار لاهیجان در این نشست در پاسخ به پرسشی مبنی بر چگونگی حل مسئله پسماند اظهار داشت: پسماند یکی از موضوعاتی ست که در حوزه توسعه پایدار در شهر‌ها مهم است، مخصوصا «در گیلان و لاهیجان که در دامن طبیعت هستند.

وی بر لزوم تفکیک زباله از مبدا، مکانیزه کردن مسیر و برنامه ریزی صحیح در خصوص محل دفن زباله تاکید کرد.

آگشته با اشاره به اهمیت برنامه ریزی در خصوص جلوگیری از ورود فاضلاب به روخانه‌ها را عنوان کرد: با شرکت آب و فاضلاب طرحی به نام طرح نجات» لاهیجان رود «در حال تدوین است که انشاء الله در ۲۰ روز آینده به امضاء خواهد رسید.

وی در پاسخ به سوالی در ارتباط با» جزیره «گفت: قراداد جزیره، خیانتی ست بر اصل اعتماد شهروندی. تمام وظیفه شورا بر اساس قانون است. در این خصوص چندین بار طرح دعوایی صورت گرفت که خوشبختانه خوب پیشرفته و انشاء الله پیش از پایان دوره خدمت ۴ساله بتوانیم جشن باز پس گیری جزیره را اعلام کنیم.

شهردار لاهیجان در خصوص زیپ لاین عنوان کرد: شایعه مربوط به خرابی زیپ لاین صحیح نیست، و عمل نکردن صحیح زیپ لاین به عملکرد اشتباه خود شخص بر می‌گردد. پروژه تمام شده و ما فقط منتظر اخذ مجوز از شرکت استاندارد وسایل بازی هستیم.

آگشته از درنظر گرفتن هفته‌ای به نام» لاهیجان «خبر داد و آن را فرصتی برای جذب سرمایه گذاری بر اساس تعمق و تحقیق دانست.

وی با بیان اینکه ایجاد یک پکیج توریستی در دستور کار شهرداری لاهیجان قرار دارد، افزود: پژوهشی در این زمینه در دانشکده تربیت مدرس صورت می‌گیرد که فرصتهای سرمایه گذاری را شناسایی و ادبیات را به ادبیات اجرایی تبدیل کند.

همچنین در این نشست از وضعیت» آرامستان «لاهیجان سوال شد که آگشته در این خصوص از خرید زمین برای این منظور خبر داد و گفت: آرامستان یکی از عناصر هویتی شهر است.

همچنین شهرداری لاهیجان در پایان در خصوص پل مالک اش‌تر اظهار امیدواری کرد که این پروژه تا پایان مهرماه به اتمام برسد.

سخنگوی شورای شهر لاهیجان نیز در این نشست ضمن اظهار نارضایتی از برخی شایعات، آن‌ها را به دور از انصاف و بی‌پایه خواند و در خصوص اجرای تئا‌تر خیابانی گفت: به جز عده معدود که انتقادات مغرضانه و غیر کار‌شناسانه داشتند، این برنامه از سوی دیگران مورد تایید و تشویق قرار گرفت.

ابراهیم مهربان، کل بودجه هزینه شده از طرف شهرداری برای این منظور را ۳۵میلیون تومان اعلام کرد.

وی از برخی سنگ اندازی‌ها گلایه کرد و گفت: ما انتظار داریم وقتی کاری انجام می‌دهیم که دیده می‌شود، از طرف استان مورد حمایت قرار گیریم.

مهربان همچنین ضمن اظهار تاسف از اینکه گیلانیان بسیار کم در پستهای رده بالای کشوری حضور دارند، گفت: دلیل این مسئله این است که ما عادت کرده‌ایم زیر پای یکدیگر را خالی کنیم و بنابراین به جایی نمی‌رسیم.