رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان از رشد 17 درصدی سرمایه‌گذاری در صنعت استان خبر داد و گفت: امسال 700 میلیارد تومان در صنعت گیلان سرمایه‌گذاری شده است.

به گزارش ندای گیلان به نقل از فارس شاخص فعالیت‌های صنعتی، معدن و بازرگانی گیلان در سال 94 و مقایسه آن با سال گذشته امشب در جمع مدیران دستگاه‌های اجرایی استان اعلام شد.

علی منتظری با اشاره به سرمایه‌گذاری 16 هزار میلیارد ریالی در حوزه پروانه تاسیس واحدهای تولیدی گیلان در سال 93، اظهار کرد: از ابتدای امسال تاکنون 18 هزار و 400 میلیارد ریال سرمایه‌گذاری در حوزه پروانه تاسیس در استان داشتیم و 15 درصد رشد نسبت به سال گذشته را نشان می‌دهد.

وی، سرمایه‌گذاری صدور پروانه تاسیس واحدهای تولیدی گیلان در سال آینده را 25 تا 35 هزار میلیارد ریال پیش‌بینی کرد و افزود: سال گذشته تعداد 376 پروانه تاسیس و طرح توسعه‌ای در سازمان صنعت، معدن و تجارت استان به ثبت رسیده ضمن اینکه تعداد ثبت پروانه تاسیس در سال جاری 407 مورد است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان از رشد هشت درصدی صدور پروانه تاسیس واحدهای تولیدی و طرح توسعه‌ای در استان خبر داد و بیان کرد: سال آینده پیش‌بینی می‌شود 420 تا 450 پروانه تاسیس واحدهای تولیدی در گیلان صادر شود.

منتظری، سرمایه‌گذاری را از شاخص‌های مهم در صنعت خواند و تصریح کرد: سال گذشته 440 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در حوزه صنعت گیلان داشتیم و این مبلغ در 11 ماهه سال جاری به 520 میلیارد تومان رسیده است.

*سرمایه‌گذاری 700 میلیارد تومانی در صنعت گیلان

وی به 620 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در حوزه صنعت گیلان از ابتدای امسال تاکنون اشاره کرد و گفت: تا پایان سال پیش‌بینی می‌شود سرمایه‌گذاری مذکور به 700 میلیارد تومان افزایش پیدا کند و این موضوع نشان‌دهنده رشد 17 درصدی سرمایه‌گذاری در صنعت گیلان است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان با پیش‌بینی سرمایه‌گذاری یک‌هزار و 400 میلیارد تومانی در صنعت استان در سال 95، خاطرنشان کرد: طرح‌های سرمایه‌گذاری واحدهای صنعتی در گیلان آماده است و به‌نظر می‌رسد جهش خوبی در این زمینه داشته باشیم.

منتظری به صدور 173 مورد پروانه تاسیس در سال 93 در گیلان اشاره کرد و یادآور شد: در 11 ماه امسال تعداد 151 مورد پروانه تاسیس در استان صادر شده که به لحاظ آماری کمتر از سال گذشته بوده اما میزان سرمایه‌گذاری‌های بیشتر از سال 93 است.

وی با بیان اینکه یک پروانه تحقیق و توسعه شاخص‌های صنعتی در سال 93 در گیلان داشتیم، اظهار کرد: از ابتدای امسال تاکنون 10 پروانه تحقیق و توسعه صنعتی در استان صادر شده ضمن اینکه تعداد 15 گواهی تحقیق و توسعه در سال 95 در گیلان صادر می‌شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان، صدور گواهی تحقیق و توسعه را سبب تشویق واحدهای تولیدی برای اجرای طرح‌های جدید در حوزه فناوری عنوان کرد و افزود: سال 91 تعداد یک مورد و در سال 92 تعداد سه مورد صدور گواهی تحقیق و توسعه واحدهای صنعتی در استان داشتیم.

منتظری با اشاره به اینکه پروانه تحقیق و توسعه واحدهای صنعتی امسال در گیلان صادر نشده است، بیان کرد: سال 95 پیش‌بینی می‌شود هفت مورد گواهی تحقیق و توسعه واحدهای صنعتی در استان صادر شود.

وی تعداد صدور پروانه خدمات مهندسی در سال جاری را مانند سال گذشته در گیلان خواند و تصریح کرد: سال 95 پیش‌بینی می‌شود تعداد 10 تا 12 پروانه خدمات مهندسی در استان صادر شود.

*وجود 1200 طرح صنعتی دارای پیشرفت فیزیکی در گیلان

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان به وجود 2 هزار و 570 پروانه واحدهای تولیدی دارای اعتبار در استان اشاره کرد و گفت: تعداد یک‌هزار و 200 پروانه تاسیس واحدهای تولیدی گیلان دارای پیشرفت فیزیکی هستند.

منتظری با بیان اینکه نیمی از طرح‌های نیمه‌تمام صنعتی گیلان دارای بیش از 40 درصد پیشرفت فیزیکی هستند، خاطرنشان کرد: واحدهای مذکور را با کمی حمایت مسئولان می‌توانیم به بهره‌برداری برسانیم.

وی در ادامه به فعالیت 93 هزار و 900 واحد صنفی در سال 93 در گیلان اشاره کرد و یادآور شد: امسال تعداد واحدهای صنفی استان به 103 واحد افزایش پیدا کرده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان از رشد 10 درصدی واحدهای صنفی در استان خبر داد و اظهار کرد: سال 95 پیش‌بینی می‌شود تعداد واحدهای صنفی گیلان به 108 هزار واحد برسد.

منتظری با اشاره به اشتغالزایی 10 هزار و 400 نفر در واحدهای تولیدی گیلان در سال 93، بیان کرد: سال گذشته تعداد هفت هزار نفر تعهد ایجاد اشتغال داشتیم و سه هزار نفر اشتغالزایی بیشتر تحقق پیدا کرده است.

وی به اشتغالزایی هشت هزار نفر در واحدهای صنعتی گیلان از ابتدای امسال تاکنون اشاره کرد و گفت: یک‌هزار نفر اشتغال جدید در حال ثبت در سامانه رصد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است و پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان سال جاری 10 هزار نفر اشتغالزایی در استان داشته باشیم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان تصریح کرد: سال 95 تعداد 12 هزار نفر اشتغالزایی در واحدهای تولیدی استان هدف‌گذاری شده است.

منتظری با بیان اینکه 32 فروشگاه بزرگ در سال 93 در گیلان داشتیم، خاطرنشان کرد: از ابتدای امسال تاکنون تعداد فروشگاه‌های بزرگ در استان به 55 فروشگاه افزایش پیدا کرده است.

وی از فعالیت 70 فروشگاه بزرگ تا پایان سال 95 در گیلان خبر داد و یادآور شد: سال 93 تعداد 56 شرکت پخش سراسری در استان فعالیت داشتند و تعداد این شرکت‌ها در سال جاری به 78 شرکت پخش افزایش پیدا کرده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان با اشاره به اینکه پیش‌بینی می‌شود تعداد شرکت‌های پخش سراسری در سال 95 به 84 شرکت افزایش پیدا کند، اظهار کرد: سال گذشته 30 شرکت پخش استانی در گیلان فعالیت داشتند و در سال جاری تعداد این شرکت‌ها به 45 مورد رسیده است.

به گفته منتظری، سال 95 پیش‌بینی می‌شود تعداد شرکت‌های پخش استانی کالا به 50 شرکت در نقاط مختلف گیلان افزایش پیدا کند.

منتظری با بیان اینکه 24 سردخانه در سال 93 در گیلان فعالیت داشتند، تصریح کرد: امسال تعداد سردخانه‌های استان به 27 سردخانه افزایش پیدا کرده است ضمن اینکه پیش‌بینی می‌شود تعداد سردخانه‌های گیلان تا پایان سال 95 به 30 سردخانه برسد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان به صدور 25 پروانه مشاغل خانگی در سال 93 در استان اشاره کرد و افزود: امسال تعداد پروانه‌های مشاغل خانگی گیلان به 260 مورد افزایش پیدا کرده و در سال آینده به 300 پروانه می‌رسد.

وی پروانه مشاغل خانگی را بیشتر در حوزه فرش خواند و بیان کرد: سال گذشته 41 کارگاه تولیدی فرش در گیلان داشتیم و این تعداد در سال جاری به 44 کارگاه افزایش پیدا کرده ضمن اینکه پیش‌بینی می‌شود تعداد کارگاه‌های فرشبافی گیلان در سال 95 به 52 کارگاه افزایش پیدا کند.

*تولید سالانه 44 هزار متر مربع فرش در گیلان

منتظری به تولیدی سالانه 44 هزار و 700 متر مربع فرش در گیلان اشاره کرد و گفت: سال گذشته فرش بافته شده از 12 هزار متر مربع به 44 هزار متر مربع رسید، امسال از مرز 46 هزار متر مربع عبور کردیم و پیش‌بینی می‌شود سال آینده 51 هزار متر مربع فرش در استان بافته شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان با بیان اینکه تعداد 31 نمایشگاه از ابتدای امسال تاکنون در استان دایر شده است، خاطرنشان کرد: سال گذشته یک نمایشگاه خارجی داشتیم و امسال نیز یک نمایشگاه خارجی دایر کردیم ضمن اینکه سال آینده برگزاری چهار نمایشگاه خارجی را در برنامه داریم.

وی به برنامه‌ریزی برای اعزام هیئت‌های بازرگانی به خارج از کشور اشاره کرد و یادآور شد: سال گذشته دو هیئت بازرگانی از استان به دیگر کشورها سفر کردند و امسال نیز دو هیئت اعزام شدند.

منتظری کشورهای هدف صادراتی گیلان را کشورهای حاشیه دریای خزر، خلیج فارس، عراق و افغانستان دانست و اظهار کرد: سال 95 اعزام سه هیئت بازرگانی از گیلان به کشورهای مذکور را برنامه‌ریزی کردیم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان به صدور دو پروانه جدید بهره‌برداری در حوزه معدنی استان در سال 93 اشاره کرد و افزود: امسال تعداد پروانه‌های بهره‌برداری از معادن جدید گیلان به پنج پروانه افزایش پیدا کرده ضمن اینکه 110 معدن فعال در استان داریم.

وی با اشاره به اینکه در مجموع 300 پروانه موقت بهره‌برداری از معادن در گیلان صادر شده است، بیان کرد: صدور پروانه بهره‌برداری از معادن گیلان دارای رشد 150 درصدی است.

منتظری از صدور مجوز استخراج 10 میلیون و 700 هزار تن مواد معدنی در سال 93 در گیلان خبر داد و تصریح کرد: از ابتدای امسال تاکنون 8 میلیون و 800 هزار تن پروانه بهره‌برداری از معادن در استان صادر شده است.

*سند راهبردی صنعت، معدن و تجارت گیلان تدوین شد

این مسئول، به دو برنامه راهبردی سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان اشاره کرد و یادآور شد: سند راهبردی صنعت، معدن و تجارت استان با همکاری دانشگاه گیلان تدوین شده و در تلاش هستیم این برنامه را به تدوین نهایی برسانیم.

وی معرفی 100 طرح اولویت‌دار برای سرمایه‌گذاری در گیلان را دومین راهبرد سازمان صنعت، معدن و تجارت استان برشمرد و اظهار کرد: کتاب 100 طرح برتر سرمایه‌گذاری گیلان منتشر شده و درصدد هستیم طرح‌های تکمیلی را به آن اضافه کنیم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان در پایان تکمیل پایانه صادراتی و ایجاد نمایشگاه بین‌المللی را از دیگر برنامه‌های این سازمان در سال 95 اعلام کرد.