و کارگران رنج دیده ی چوکا با پلاکاردهایی با شعار “مرگ بر ضد ولایت فقیه” و “ما منتظر حضور نماینده شهرستان هستیم” همچنان با چهره هایی آفتاب سوخته و رنجور به در دفتر نماینده ی خود خیره شده اند و سر خم کردن در مقابل فلش دوربین عکاس ها و رهگذران را به خم کردن سر شرمندگی در مقابل فرزندان خود بخاطر دست های خالی از نان ترجیح می دهند.

به گزارش ندای گیلان،کارگران کارخانه ی چوکا چند شبانه روز است در اعتراض به پرداخت نشدن حقوق و مزایای خود در 5 ماه گذشته با در دست گرفتن پلاکاردها و پارچه نوشته هایی در تلاش هستند صدای خود را به گوش مسئولین گیلان برسانند.

این کارگران که اغلب از اقشار آسیب پذیر جامعه هستند،در چند روز گذشته  خود را به آب و آتش زدند تا در نهایت متانت و ادب حقوق پایمال شده ی خود را احیا کنند؛اما جز وعده و وعید چیزی عایدشان نشد.

حالا این زحمتکشان رنج دیده پس از چند روز تجمع مقابل کارخانه ی چوکا خود را به مقابل دفتر محمود شکری،نماینده ی تالش،رضوانشهر و ماسال رساندند تا احقاق حقوق خود را از وی خواستار شوند.

این در حالی است که شکری نه تنها تا کنون اقدام مسمر ثمری در جهت پیگیری مشکلات کارگران این کارخانه صورت نداده است بلکه حتی حاضر به پاسخگویی سوال خبرنگاران در این خصوص نیست.

سکوت این نماینده ی مجلس درحالی است که حجت الاسلام والمسلمین هادی حبیبی،امام جمعه ی محترم شهرستان رضوانشهر در بین کارگران این کارخانه حاظر شد و به دلجویی از آن ها پرداخت.

امام جمعه ی رضوانشهر پس از حضور در بین کارگران این کارخانه با اشاره به این دیدار  اظهار کرد: کارگران این کارخانه واقعا از اقشار محروم اند، آنها فقط می خواهند که حقوقشان استیفا شود و استیفای حقوق این کارگران وابسته به این است که مسئولین فارغ از منافع سیاسی و باندی به حل مشکل این کارخانه بپردازند. متن کامل خبر را اینجا (plus +)بخوانید

عسکر حسنی پور فرماندار رضوانشهر هم در گفتگو یی با اشاره به وضعیت کارخانه چوکا و اعتراضات شبانه روزی کارگران این کارخانه، اظهار کرد: چوکا طی یک سال اخیر فراز و نشیب های زیادی را پشت سر گذاشت.

وی افزود چوکا با تغییرات مدیریت زیادی مواجه شد و با این تحولات نتوانست تأمین نقدینگی را در زمان مورد نیاز انجام دهد.متن کامل خبر را اینجا (plus +)بخوانید

اما این اعتراضات چند روزه همه ماجرا نیست،تیر ماه سال جاری هم چند صد نفر از کارگران چوکا با امضاء طوماری خطاب به مدرعامل تاپکو از وی خواستند هرچه سریعتر کارگران این کارخانه بزرگ تولیدی را سامان دهی کنند.

دربخشی از این طومار آمده است:مدیرعامل محترم شرکت چوکا، در اولین سخنرانی خود در بدو ورود به چوکا در سالن آمفی تئأتر شرکت خطاب به پرسنل و مسئولین فرمودند: «هریک از مدیران شرکت و همینطور مسئولین شهرستان و استان اگر با ایده ها و مدیریت من در چوکا مخالفت کنند پا روی خون شهدا گذاشته اند»!!! به این ترتیب ایشان با این ادبیات بهت برانگیز در یک بنگاه اقتصادی تکلیف همه منتقدین را همان روز اول مشخص  کردند.متن کامل خبر را اینجا (plus +)بخوانید

به گزارش ندای گیلان، علی منتظری رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گیلان ،در گفتگویی به تشریح مشکلات چوکا پرداخته بود.

وی گفته بود:

مشکل اصلی کارخانه ی بزرگ چوکا، به خاطر سیاستهای نادرست شرکت شستا می باشد و همچنین این کارخانه مشکل مدیریتی نیز دارد. بنده تاکید دارم که عامل ایجاد مشکل برای چوکا، شستا می باشد.

راه اندازی و فعالیت چوکا کار خاصی ندارد و آن را می توان دوباره راه انداخت. یکی از دلایل مشکل چوکا  این است که مدیر بومی ندارد و ما با مدیر پروازی نمی توانیم چوکا را اداره کنیم.

چوکا در اختیار ما نیست بلکه در اختیار شستا و متعلق به سازمان تامین اجتماعی است.

شما از آقای وزوایی مدیر چوکا بپرسید که چندبار پیش بنده برای مشورت در مورد حل مشکل چوکا آمده اند؟ و با این شرایط ما هم نمی توانیم دنبال مدیر چوکا بدوویم و ایشان را پیدا کنیم تا در مورد مشکل چوکا صحبت کنیم.

همه ی این مسایل را اگر کنار کنار بگذاریم، امروز یک جو اجتماعی علیه این کارخانه ایجاد شده است و این فضا را نمی توان نادیده گرفت.متن کامل خبر را اینجا (plus +)بخوانید

خبرگزاری ایلنای گیلان هم در گزارشی به مشکلات کارگران این کارخانه پرداخت،در این گزارش می خوانیم:

بلاتکلیفی کارگران و عدم دریافت حقوق چندماهه و اخراج کارگران مستضعف به دلیل سوء مدیریت و اعتصابات و  اعتراضات کارگری این کارخانه بسیار بزرگ تولیدی در ایران از جمله مواردی است که چوکای معروف را به خود درگیر کرده است.

قطعاً عدم توانمندی مدیریت فعلی کارخانه چوکا و اصرار برخی افراد مبنی بر حضور وزوایی ۷۰ و چند ساله بر منصب مدیریت عامل این کارخانه تولیدی بزرگ از دلایل جدی نابودی مطلق چوکا به شمار می رود.متن کامل خبر را اینجا (plus +)بخوانید

 

حال چیزی که مشخص است،با توجه به اینکه کارخانه چوکا یکی از مجموعه های شستای تامین اجتماعی محسوب میشود، مدیران این مجموعه سرمایه گذاری هیچگونه همکاری مبنی بر نجات این کارخانه انجام نداده و شانه خود را از بار مسئولیت خالی میکنند.

و از طرفی مدیران مسئول در این زمینه و به خصوص محمود شکری نماینده ی تالش،رضوانشهر و ماسال ترجیح داده اند سکوت کنند تا مجبور به تشریح عملکرد خود در خصوص وظایفی که فراموش کرده اند نباشند.

و کارگران رنج دیده ی چوکا با پلاکاردهایی با شعار “مرگ بر ضد ولایت فقیه” و “ما منتظر حضور نماینده شهرستان هستیم” همچنان با چهره هایی آفتاب سوخته و رنجور به در دفتر نماینده ی خود خیره شده اند و سر خم کردن در مقابل فلاش دوربین عکاس ها و رهگذران را به خم کردن سر شرمندگی در مقابل فرزندان خود بخاطر دست های خالی از نان ترجیح می دهند.

آقای نماینده صدای کودکان و خانواده ی کارگران مظلوم چوکا به کنار،صدای مظلومیت کارگران را مقابل دفتر خود می شنوید؟

درپایان فقط اینکه:

امام سجاد(ع) در رساله ی حقوق خود می فرماید:

حق کسی که کارهای تو را انجام می دهد، آن است که بدانی او را خدا خلق کرده و در حقیقت از پدر و مادر تو است (آدم و حوا). تو مالک و خالق او نیستی و رزق او نیز در دست تو نیست. پس به او نیکی کن و آزارش مده.