باران امیدخواه گفت:زن بودن نه تنها مانعی برای پیشرفت من نبوده و نیست ، بلکه در خیلی از مواقع ، برتری و ویژگی من بوده . "مانع " که جنسیت نمی شناسد ! مانع وجود دارد چه برای مردان چه برای بانوان . مهم چگونگی رفع موانع است نه فی نفسه خود مانع.

ندای گیلان-نوشین میربلوک: در بحبوحه روزمرگی و فراز و نشیب های زندگی و زمانی که ناامیدی و بی‌انگیزگی بر انسان مستولی می شود، دیدن پشتکار و تلاش خستگی ناپذیر افرادی که به رغم همه سختی ها و مشکلات سد های بزرگ جلوی روی خود را کنار زده اند و بر قله موفقیت ایستاده اند، حالتان را خوب می کند! حالا اگر این فرد موفق یک زن باشد که سختی های دوچندان را تحمل کرده تا بهترین خودش باشد موضوع کمی متفاوت تر است.

زنان موفق در جامعه ما کم نیستند که با وجود نگاه های بعضاً خوشایند راه خود را در پیش گرفته اند و حالا پرآوازه شده اند. در ندای گیلان قصد داریم هر هفته سراغ یکی از این زنان موفق برویم و به گفتگو با آنان بپردازیم.

میهمان این هفته ندای گیلان یک هنرمند است.

 

۱ . خودتان را معرفی کنید و بفرمایید در چه حوزه ای فعالیت میکنید؟

باران امیدخواه هستم و در گیلان زمین زندگی می گذرانم . مدرک کارشناسی حقوق دارم اما نه وکیلم نه قاضی و نه دادستان ، الان شف هستم ( به قول فرنگی ها) اما به قول همزبان و هم کیشانمان من آشپز و شیرنی پز هستم اما با دو تفاوت . نخست اینکه حوزه ی فعالیت من با نام تهیه و فروش انواع غذاها و شیرینی های خانگی ، عجین شده و دوم اینکه تمام فعالیت من در این فعالیت ، سلامت محور است. اغلب مواد اولیه ی پخت و پز را ارگانیک و محلی تهیه می کنم و از استفاده مواد فرآوری شده که مضر به سلامت افراد هستند ، پرهیز می کنم. هم اینک در این حرفه ی خانگی خود ، ده سال است که مشغول پژوهش ، مطالعه ، فراگیری علوم مرتبط به سلامت در تغذیه ی صحیح مانند طبع شناسی و … ، آموزش آشپزی و شیرینی پزی و قبول سفارشات مردم نازنین هستم.

۲.در دوران کودکی چه آرزویی داشتین و آیا جایگاه امروزت جایگاهی هست که از کودکی به ان فکر میکردید؟

خاطرات و مشاهدات من ، زحمات بیشمار اهالی روستا بود در بستر زراعت .
رفاقت با حیواناتی که آزادانه می چریدند ، می پریدند و آواز می خواندند.
پدرانی که به پای زمین ها و باغها و مزارع خود پیر می شدند و مادرانی که نه در آسیاب که پای تنور ، موهایشان سپید می شد .
شاید همان خاطرات و همان زیستن در چنین آب و خاک و محصولاتی باعث شد که سالها بعد استفاده بهینه از چنین نعماتی در خوراک و تغذیه فکر کنم.

 

۳. آیا بعنوان یک زن در مسیر و هدفتان با مشکل ویاچالش خاصی مواجهه بودید؟

زن بودن نه تنها مانعی برای پیشرفت من نبوده و نیست ، بلکه در خیلی از مواقع ، برتری و ویژگی من بوده . “مانع ” که جنسیت نمی شناسد ! مانع وجود دارد چه برای مردان چه برای بانوان . مهم چگونگی رفع موانع است نه فی نفسه خود مانع. عمده ترین چالشی را که به یکی از پردغدغه ترین ، دل ناگرانی های من تبدیل شده ، فروش بی رویه ی باغات و شالیزارها و مزارع استانم به غیر بومی ها و اهالی دیگر استانهاست که هیچ شناخت و دوستی و قرابتی با این بومگاه ِ دلپذیر ندارند . هر روز به شکل فزاینده ای ناظر و شاهد قطع درختان و خشک کردن باغات و شالیزارها هستیم و تبدیل آنها به شهرکهای سیمانی و آپارتمانها و ویلاهایی که بوی زندگی نمی دهند و فقط بوی خوش بودنهای چند ساعته از آنها به مشام می رسد. نه عزمی از مردم برای نگاهداشت و پاسداشت از حریم مزارع و طبیعت می بینم و نه احساس مسئولیتی از مسئولین ذیربط و ذیصلاح که بایستی برای حفظ نعمات و امانات خداوند کوشا باشند و دلسوز که مع الاسف نیستند.

 

۴. در دوران پاندمی کرونا باچه موانعی روبرو شدید وچقدر بر روند فعالیت شما تاثیر گذار بود؟

پاندمی کرونا ویروس ، تهاجمی بود تمام عیار ، هم، به ریه های آدمیان و هم ،به ریه های اقتصاد ممالک. هم ، نفس آدمیزاده را به شماره انداخت و هم ، نفس اقتصاد و معیشت مردم را. من هم به همانند مردم این کره خاکی از این تهاجم بی نصیب نماندم. اما به لطف خدا و سیلی هایی که به خود می زدم صورت خود را سرخ نگه داشتم تا از برای لقمه ای ، محتاج جز خدا نشوم.

۵.مختصری از فعالیت هایتان بفرمایید.

همانگونه که  اشارات مختصری داشتم ، فعالیتهای من در زمینه آشپزی ، شیرینی پزی خانگی با رعایت همه جانبه و اولویت دادن در حوزه سلامت است ، به نحوی که در تهیه و پخت سفارشات غذای و دسرها و شیرینی های مردم دوست داشتنی ، مطلقا از مواد شیمیایی و یا روغنهای موجود و یا شکر سفید و … استفاده نمی کنم و جایگزین مواد ناسالم از محصولات ارگانیک و گاه حتی محصولاتی که جنبه درمانی آنها اثبات شده استفاده می نمایم. بعنوان مثال استفاده از گوجی بری ( میوه ی ضد سرطان) در برخی از شیرینی ها . و یا استفاده از شکر قهوه ای و یا عسل و شیره انگور به جای شکر سفید. نکته حائز اهمیت اینکه لذیذ بودن غذاها و شیرینی ها به گونه ای که استفاده از آنها لذت بخش باشد ، بسیار مورد توجهم است ولی در عین حال سلامت آنها نیز به همان اندازه مهم. بعبارت دیگر مزه ی خوش آیند را فدای سلامت و سلامت را فدای مزه نمی کنم. همچنین نحوه ی سرو و دیزاین حتی المقدور مورد توجه و دقت است که سخت بر این باورم ، چشم ، پیش از معده بایستی سیراب شود. برای تحت پوشش قرار دادن انواع سلایق ِ غذایی مردم ، پخت و پزها در غذا و شیرینی ها در سه حوزه ی ” ملل ، ملی و محلی” انجام می پذیرد.

۶.شعار شما درزندگی چیست؟والبته مهمترین هدف

 

عرض شد ، آرزو و هدف من لااقل در حوزه ی فعالیتم ، سلامتی مردمم است که باورم براین اصل مبتنی است که ، سلامتی امانتی نهاده شده بر گردنمان که بایستی از آن محافظت کنیم. البته در دو سیطره ی فراگیر سلامت تن و سلامت روح. سلامت تن را در تغذیه و ورزش می شود یافت و سلامت روح را در فرآیند چگونگی تفکر و فرهنگ. به همین جهت است که در پیج اختصاصی ام در فضای مجازی گه گاهی ، نسبت به معرفی کتابهای خوب ، مبادرت می ورزم. البته در حد فهم و بضاعت خویش.

 

۷.توصیه شما بعنوان یک بانوی موفق به زنان و دختر گیلانی چیست؟

توکل به خدا و دل بریدن از هرآنکس که غیر خدا باشد. اندیشه را وسعت بخشیدن . حسد را پایمال کردن و طلب خیر کردن برای همه بخصوص رقبا. حضور فاخر در مجامع فرهنگی و علمی . شادی را بیافرینند ، منتظر کسی یا کسانی نمانند که از در بیایند و باعث شادی آنها شوند . زنان از یکدیگر حمایت کنند.

۸.حرف آخر

حرف آخری ندارم ، هیچ حرفی اگر درست باشد آخری ندارد. حرف خوب نه آخر دارد نه انتها. حرف خوب ته ندارد ، تکرار دارد و تکرار و چه خوش است بسط حرفهای خوب ِ بی انتها.