مدیر کل راه و شهرسازی گیلان گفت: پروژه راه‌آهن مسیر قزوین‌ ـ‌ رشت در سال 95 به بهره‌برداری می‌رسد.

نداي گيلان: شعبانعلی خاوری در لاهیجان با اشاره به افتتاح پروژه‌های افتتاح شده حوزه راه و شهرسازی در گیلان اظهار کرد: از دهه فجر سال 93 تا هفته دولت 94 بالغ بر 197 طرح و پروژه افتتاح شده است.

وی با بیان اینکه در مدت مذکور 8 هزار و 11 واحد پروژه مسکن مهر در سه مفهوم تعاونی، سه‌جانبه و خودمالک آماده شده و تقدیم مردم شده است، افزود: مراسم افتتاح این تعداد پروژه مسکن مهر هفته آینده برگزار می‌شود.

مدیر کل راه و شهرسازی گیلان، 157 پروژه راه روستایی به طول 296 کیلومتر، 14 طرح روکش راه‌های اصلی و فرعی به طول 112 کیلومتر، ساختمان‌های اداری و راهداری و… را از دیگر پروژه‌های این اداره کل عنوان کرد.

وی مجموع اعتبار هزینه شده برای پروژه‌های مذکور به جز مسکن مهر را 125 میلیارد تومان با احتساب تسهیلات مسکن مهر ذکر کرد و گفت: در مجموع 345 میلیارد تومان پروژه برای هفته دولت امسال به بهره‌برداری رسیده است.

خاوری با اشاره به اینکه 28 هزار و 798 خانوار از پروژه‌های مذکور استفاده می‌کنند، تصریح کرد: پروژه‌های مهم و تاثیرگذاری نیز در حوزه حمل و نقل داریم که ماهیت ملی و منطقه‌ای دارند مانند راه‌آهن قزوین‌ ـ رشت که بحث برخورداری یک استان از یک راه نیست بلکه جنبه ملی دارد.

وی با بیان اینکه راه آهن قزوین‌ ـ‌ رشت باید در یک زمان مشخص به بهره‌برداری برسد، خاطرنشان کرد: این پروژه با شتاب خوبی در حال کار است و امسال و سال آینده بالغ بر 630 میلیارد تومان از محل اعتبارات سفر هیئت دولت به گیلان اعتبار دارد.

این مسئول گفت: در صورت تحقق کامل مجموع اعتبارات، در سال 95 راه‌آهن قزوین‌ ـ‌ رشت به بهره‌برداری می‌رسد و این موضوع مورد تاکید وزیر راه و شهرسازی است.

وی درباره وضعیت پروژه راه‌آهن قزوین‌ ـ‌ رشت‌ ـ‌ انزلی افزود: استارت این مسیر زده شده و در حال فعالیت بوده و دیگر فازها برای انتخاب پیمانکار در دست مناقصه است.

خاوری با اشاره به 11 کیلومتر باقی‌مانده آزاد راه رشت‌ ـ‌ قزوین خاطرنشان کرد: اکنون 3.3 کیلومتر از این آزادراه در دست اجرا است و در سال مالی 95 تحویل داده می‌شود و برای هشت کیلومتر باقی‌مانده نیز با مشارکت بخش‌خصوصی قرارداد تنظیم شده است.

به گفته وی، برای آزادراه رشت‌ ـ‌ قزوین دولت، بانک تجارت و سازمان راهداری هر کدام یک‌سوم اعتبار را برای مشارکت در پروژه تقبل کرده و موضوع انتخاب پیمانکار در دست اجرا است.

مدیر کل راه و شهرسازی گیلان افزود: برای نخستین بار سه پروژه در کشور که به عنوان پروژه ماده 56 فراخوان شده قرار است حجم سرمایه‌گذاری این سه پروژه از محل بخش‌خصوصی تامین منابع شود.

وی با بیان اینکه اعتبار سه پروژه‌ مذکور حدود 400 میلیارد تومان است، خاطرنشان کرد: یکی از پروژه‌ها در شهرستان مشترک بین سیاهکل و لاهیجان یعنی مسیر بازکیاگوراب‌ ـ‌ سیاهکل است.

خاوری با اشاره به اینکه طبق تفاهمنامه با بخش‌خصوصی باید بالغ بر یک‌هزار و 500 کیلومتر راه روستایی در گیلان آسفالت شود، خاطرنشان کرد: آسفالت 296 کیلومتر از راه روستایی به بهره‌برداری رسیده است.

وی یادآور شد: صدها پروژه متعدد در حوزه‌های ساخت و نگهداری راه در گیلان در دست اجرا و اقدام است.