علی لاریجانی که برای شرکت در اجلاس روسای مجالس جهان در نیویورک بسر می برد، در دیدار با همتایان اندونزی و مالزیای خود بر گسترش روابط بین کشورهای مسلمان و حل مشکلات آنها تاکید کرد

به گزارش نداي گيلان: رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: ایران آماده گسترش همکاری با اندونزی در همه زمینه هاست.
آقای لاریجانی در پاسخ به پرسش رئیس مجلس اندونزی در مورد موضع مجلس ایران در زمینه توافق هسته‌ای گفت: مذاکرات سخت با 1 + 5 در مجموع مثبت بود و برای دانستن موضع مجلس ایران در مورد توافق هسته‌ای، باید منتظر تصمیم نمایندگان مجلس بود.
وی با بیان تاریخچه ای از پرونده هسته ای ایران تاکید کرد: ایران از ابتدا راه مذاکره را تنها راه حل مشکل می دانست و این غربی ها بودند که با تهدید و تحریم سعی داشتند ملت ایران را تحت فشار قرار دهند؛ اما در نهایت با ایستادگی مردم مجبور به قبول حقوق هسته ای ایران شدند.
رئیس مجلس شورای اسلامی با استقبال از پیشنهاد رئیس مجلس اندونزی در مورد توسعه روابط اقتصادی و فناوری روابط دو کشور دوست و اسلامی را بسیار لازم و ضروری عنوان و از آقای ستیانو وان تو رئیس مجلس اندونزی برای سفر به ایران دعوت کرد.
رئیس مجلس اندونزی هم در این دیدار با ابراز خرسندی از توافق ایران و «1 + 5» حل موضوع هسته ای ایران را بسیار مثبت و امیدوار کننده عنوان کرد و گفت: معتقدم ایران و اندونزی به عنوان دو کشور اسلامی و عضو مهم اتحادیه بین المجالس جهانی باید تلاش خود را برای توسعه روابط اقتصادی و سیاسی افزایش دهند.
وی ضمن اعلام آمادگی اندونزی برای توسعه روابط فناوری، اقتصادی و سیاسی با جمهوری اسلامی ایران روابط دو ملت را عمیق و رو به گسترش عنوان کرد.
رئیس مجلس اندونزی ضمن تجلیل از نقش و فعالیت مثبت و موثر ایران در اجلاس بین المجالس جهانی و اتحادیه بین المجالس اسلامی خواستار روابط گسترده تر پارلمانی و فعال تر شدن گروه دوستی پارلمانی دو کشور شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی خواستار آزادی و استرداد زندانیان ایرانی در مالزی شد.

آقای علی لاریجانی همچنین با رئیس مجلس مالزی هم دیدار و گفتگو کرد. آقای «تان سری پاندیکار امین» هم در این دیدار نسبت به حل مشکل زندانیان ایرانی در آینده نزدیک اظهار امیدواری کرد.
همچنین دراین دیدار رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اصول مشترک بین ملت های مسلمان از تفرقه بین امت اسلام و ظهور فرقه های افراطی و تروریستی در جهان اسلام اظهار تاسف کرد و خواستار مقابله همه کشورهای اسلامی برای مبارزه با گروه های تروریستی در منطقه شد.
آقای لاریجانی حمایت برخی کشورهای منطقه غرب و آمریکا از گروه های تروریستی و تکفیری را سبب نا امنی در خاورمیانه عنوان و تاکید کرد: این موضوع برای کل منطقه و حتی برای بوجود آورندگان تروریست ها و حامیان آنها مشکل ساز خواهد بود.
در این دیدار روسای مجالس ایران و مالزی بر توسعه روابط سیاسی و اقتصادی تاکید کردند.