رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: تلاش دولت با اتکا به انتخاب مردم این بود که در مسیر تدبیر و تعامل حرکت کند.

نداي گيلان: دکتر محمد نهاوندیان در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه ديروز تهران افزود: امسال هفته دولت با میلاد ثامن الحجج حضرت امام رضا (ع) تقارن پیدا کرد که هم برکت افزا و هم درس آموز شد.

وی گفت : امام رضا (ع) یکی از بارزترین وجوه شخصیتی و آموزه های مکتب شان، رویکرد احتجاج منطقی است.

نهاوندیان افزود: خواجه نصرالدین طوسی در آن صلوات معروف وقتی که می خواهد به یکی از ویژگی های بارز در مورد امام رضا(ع) اشاره کند، حجج رضویه را مورد تاکید قرار می دهد.

وی گفت: مکتب و فرهنگ رضوی دو درس بزرگ به ما آموخته است که یکی توجه به عقل و آموزه عقلانیت دینی است و دیگری احتجاج منطقی و برهانی با مخالفان است.

رئیس دفتر رئیس جمهور افزود: از امام رضا (ع) آموخته ایم این روایت معروف ایشان که: دوست هر انسانی عقل اوست و دشمن او جهل اوست.

نهاوندیان گفت: بسیاری از کاستی ها و کمبودها را نباید به دیگری نسبت داد، گاهی عدم استفاده از این سرمایه خرد مایه بسیاری از نارسایی هاست.

وی افزود: امام رضا(ع) به ما آموخت زیادی نماز و روزه اگر بدون خرد و تعقل باشد، لزوماً ما را به هدف عبادت که تقرب به خداست نمی رساند.

نهاوندیان گفت: چه بسیار ما در تاریخ اسلام و تاریخ ادیان داشته ایم کسانی که با تظاهر به ظواهر دینی بر علیه دین و به ضرر دین اقدام کرده اند؛ در گذشته پدیده خوارج را داشته ایم و همین امروزه تظاهر به دین را در این حرکت های تکفیری مشاهده می کنیم.

رئیس دفتر رئیس جمهور تاکید کرد: مکتب ائمه ما مکتب دعوت به تعقل دینی بوده است.

نهاوندیان افزود: اگر کسی می خواهد پیرو امام رضا (ع) باشد باید آئین زندگی خود را بر عقلانیت، خردمندی و خردورزی بنا کند.

وی ادامه داد: یعنی تدبیر و اداره امور با تعقل و با ملاحظه همه جوانب و هدف، با انتخاب بهترین روش و بررسی گزینه های مختلف و مشورت کردن با اهل تخصص و تدبیر.

نهاوندیان با اشاره به درس دوم مکتب امام رضا (ع) یعنی درس تعامل گفت: امام رضا (ع) هیچ ابایی نداشتند که با مخالفان اسلام، با مخالفان امامت و ولایت در یک جمع منطقی بنشینند، شدیدترین جملات را تحمل کنند و بشنوند و بعد با یک قوت منطقی آن ها را به اقناع و اذعان در برابر قوت منطقی دین خدا برسانند.

رئیس دفتر رئیس جمهور افزود: داستان جلسات مناظره ای که مأمون تشکیل می داد که شاید با نیات دیگری بود، اما حاصلش درخشندگی قوت برهانی و قوت منطقی امام معصوم (ع) بود، به ما می آموزد که از گفتگو حتی با مخالفان، نه تنها نباید هراس داشته باشیم بلکه استقبال می کنیم.

وی گفت: این فرصتی است برای ما تاحقانیت این آیین و قوت این منطق را در چشم جهانیان آشکار کنیم.

نهاوندیان با تاکید بر تعامل با تمسک و التزام به اصول گفت: باید گفتگو کرد، ولی گفتگوی هدفمند و با پافشاری بر ارزش ها، حقوق، منافع ملی و مصالح.

وی گفت: خدا را بسیار شاکریم که در این دو سالی که بر این ملت گذشت برای نظام و این کشور در هر دو این محورها یعنی تدبیر و تعامل کارنامه درخشانی حاصل شد.
نهاوندیان افزود: تلاش دولت هم با اتکا به انتخاب مردم این بود که در مسیر تدبیر و تعامل حرکت کند.

گفتگوی مستدل و منطقی را از مکتب رضوی آموختیم
رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: پایداری بر اصول و حقوق و ارزش ها و در عین حال استقبال از مذاکره و گفتگو، گفتگوی منطقی و گفتگوی مستدل و برهانی حاصل تحقق درسی است که ما از مکتب رضوی آموختیم.

محمد نهاوندیان افزود: با تدبیر، این ملت توانست در همین شرایط تحریم شرایط اقتصادی را به وضعیتی برساند که پیامش به مخالفان پیام قوت، مقاومت و توانمندی بود.

وی گفت: هنوز شرایط تحریمی تغییر پیدا نکرده بود و ان شاء الله تغییر پیدا خواهد کرد، اما در همین شرایط تحریمی بود که این ملت با انسجام توانست از وضعیتی که تورم لجام گسیخته به بالای 40 درصد رسیده بود، این نرخ تورم به طور مرتب کاهش پیدا بکند تا به کمتر از 14 درصد برسد.

نهاوندیان افزود: هنوز البته این راه باید با قوت و متانت و تدبیر ادامه پیدا کند تا ما به شرایط مطلوب برسیم.

وی گفت: پیام این تدبیر به مخالفان این شد که باید بر سر میز مذاکره واقعی بنشینند.

رشد اقتصادی در شرایط تحریم و کاهش درآمدهای نفتی مثبت شد

رئیس دفتر رئیس جمهور افزود: رشد اقتصادی که دو سال پیاپی منفی بود و در سال 91 منفی شش و هشت دهم درصد و در سال 92 منفی یک و یک دهم درصد بود در سال 93 در همین شرایط تحریم و با وجود کاهش درآمدهای نفتی مثبت شد که این حاصل تدبیر بود.

نهاوندیان گفت: سرمایه گذاری در اقتصاد ما که متاسفانه منفی شده بود و در سال 92 منفی شش و نه دهم درصد بود در سال 93 مثبت شد، این هم نشانی و تجلی از آن امیدواری بود که در داخل و خارج این اقتصاد حاصل شده بود و هم تدبیر و هماهنگی امور به نحوی که سرمایه گذاران بالقوه و بالفعل به این نتیجه رسیدند که این اقتصاد، اقتصادی است که امیدوارانه می شود در آن سرمایه‌گذاری کرد.

وی افزود: ما برای ایجاد فرصت شغلی برای جوانانمان، حتما باید سرمایه گذاری های جدید و حمایت از سرمایه گذاری های موجود را در اولویت کار خودمان قرار می دادیم و دادیم.

ایران بنا به نص برجام، از این پس در تجارت جهانی هسته‌ای حضور رسمی قاعده مند دارد
رئیس دفتر رئیس جمهور با اشاره به اینکه آموزه دوم آموزه تعامل بود گفت: رویکرد عزتمند این ملت در مناسبات بین المللی چه با همسایگان و چه با قدرت بزرگ جهانی، رویکرد تعامل سازنده بود.

نهاوندیان افزود: در عین حال که نباید از ذره‌ای از حقوق این ملت کوتاه آمد، اما آمادگی با اطمینان به نفس داشتیم که حاضریم در مذاکره واقعی و جدی اثبات کنیم آنچه می گوییم عین واقع است.

وی درباره دستاوردهای این مذاکرات عزتمندانه گفت: دستاورد این شد که همان سخنی که ایران اسلامی از آغاز می گفت که برنامه هسته ای ایران برنامه ای صلح آمیز است و در متن برجام، همین مفهوم مورد اذعان و اقرار مخالفان ایران قرار گرفت.
نهاوندیان افزود: حاصل این شد که همان شورای امنیت سازمان ملل متحد که شش قطعنامه تحریمی علیه ایران تصویب کرده بود به این نقطه رسید که حتی قبل از اینکه ایران اقداماتی را که در توافق به آن رسیده است اجرایی کند قطعنامه بگذارند و همه آن قطعنامه‌های گذشته را لغو کند.

وی گفت: این عزت ایران اسلامی و این قوت منطق ایران اسلامی است.

رئیس دفتر رئیس جمهور افزود: هنوز ما وارد مرحله اجرای قطعنامه نشده ایم، اما اشتیاق کشورها و شرکت ها از همه گوشه های جهان برای همکاری، کار و تعامل با ایران اسلامی مشاهده می شود، این حاصل رویکرد تعامل سازنده است.

نهاوندیان گفت: در این توافق چیزی که به دست آمده است فقط حقوق هسته ای ایران و حفظ فناوری هسته ای ایران و حفظ غنی سازی ایران و حفظ همه تاسیسات هسته ای ایران نیست.

وی افزود: همه کسانی که ما را تحریم می کردند، هسته‌ای ما و اقتصاد ما را تحریم کردند، حاضر شدند و ابراز علاقه به همکاری هسته‌ای با ایران کردند.

نهاوندیان گفت: ایران اسلامی بنا به نص برجام، از این پس در تجارت جهانی هسته‌ای حضور رسمی قاعده مند دارد.

وی افزود: به رسمیت شناخته شده است که ایران در این چرخه تولید ارزش افزوده هسته‌ای از دنیا موادخام خرید کند، غنی سازی کند، این ارزش افزوده را تولید و به دنیا صادر کند.

رئیس دفتر رئیس جمهور با بیان اینکه تنها این ها نیست گفت: حاصل این تعامل سازنده و توافق برجام این شد که نه تنها همه تحریم های اقتصادی مربوط به هسته‌ای لغو می شود، بلکه برخی از تحریم هایی که قبل از بحث هسته‌ای به طور ظالمانه بر ایران تحمیل شده بود در حوزه های صادرات موادغذایی، ناوگان هوایی و کار شرکت های بین المللی با ایران هم برطرف می شود.

نهاوندیان افزود: این دستاوردهای عزت مندانه یعنی پایداری بر اصول و حقوق و ارزش ها و در عین حال استقبال از مذاکره و گفتگو، گفتگوی منطقی، گفتگوی مستدل و برهانی حاصل تحقق درسی است که ما از مکتب رضوی آموختیم.

ایران، اصلی‌ترین عامل مقاومت در برابر افراط‌گرایی

رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: اصلی ترین عامل مقاومت در برابر افراط و تروریسم در منطقه ایران اسلامی است.

دکتر محمد نهاوندیان افزود: دستاورد بزرگ توافق، بزرگتر از دستاورد هسته ای و حتی دستاورد اقتصادی، دستاورد فرهنگی این ملت بود و آن شکست همه تبلیغات دهه ها بر علیه ایران بود.

وی گفت:‌ این ایران هراسی که با این دستگاه های رسانه ای شان پراکنده بودند، معلوم شد که ایران، ایران صلح طلب است، برنامه هسته ای ایران برنامه ای صلح آمیز بوده است، ایران پرچمدار صلح و مبارزه با خشونت و افراطی گری است.

نهاوندیان افزود: آنکه سرافراز برآمد ایران اسلامی بود و آنکه رسوا شد این گروه های تکفیری بودند.

وی گفت: معلوم شد که اصلی ترین عامل مقاومت در برابر افراط و تروریسم در منطقه ایران اسلامی است.

رئیس دفتر رئیس جمهور افزود: موضع صلح خواهی و عدالت جویی ایران اسلامی یک بار دیگر در مقابل چشم جهانیان به نمایش درآمد.

نهاوندیان گفت: اما اینک در هفته دولت و پس از دو سال تلاش پیگیر به اتکا این انسجام ملی و با بهره گیری از هدایت های مقام معظم رهبری، این ماییم و فصل جدیدی از تدبیر و تعامل.

برنامه کار ما همچنان مسیر اقتصاد مقاومتی است

وی افزود: شرایط جدیدی از مناسبات بین المللی را پیش رو داریم و فضای جدیدی برای حرکت اقتصادی داریم.

رئیس دفتر رئیس جمهور با بیان این که می خواهیم چه کنیم گفت: درس ما همان تدبیر و تعامل است.

نهاوندیان افزود: برنامه کار ما باید همچنان که در سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی آمد، ادامه این مسیر اقتصاد مقاومتی باشد.

وی گفت: یکی از اصلی ترین نکاتی که در سیاست های اقتصاد مقاومتی آمده است کاهش آسیب پذیری اقتصاد است و این معنای اقتصاد مقاومتی است.
رئیس دفتر رئیس جمهور افزود: اقتصاد مقاومتی آن گونه اقتصادی است که عوامل بیرونی کمترین اثر را بتوانند بر او تحمیل کنند.
نهاوندیان گفت: اگر می خواهیم به اهداف اقتصاد مقاومتی برسیم باید به شرایطی برسیم که دیگر کسی اندیشه تحریم این اقتصاد را در مخیله خود خطور ندهد.
وی تاکید کرد: باید اقتصاد ایران را تحریم ناپذیر کنیم.
نهاوندیان با اشاره به گذشتن مسیر تحریم ناپذیر بودن از تدبیر و تعامل افزود: به جای این که اقتصاد ایران وابسته به این و آن شود باید مسیر مشارکت و سرمایه گذاری مشترک آنچنان پیموده شود که دیگران همانگونه که ما رشد اقتصادی ایران را می خواهیم، آن‌ها هم خواهان رشد اقتصاد ایران شوند.

اولویت ما سرمایه گذاری مشترک با رویکرد صادراتی است
رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: رمز موفقیت ما در استفاده از منابع بین المللی این سخن است که دسترسی ما به منابع خارجی نباید واردات گرایانه یا رانت جویانه تعریف شود، بلکه باید اولویت جدی ما سرمایه گذاری مشترک با رویکرد صادراتی باشد.

نهاوندیان افزود: آن منابع را باید برای ایجاد فرصت شغلی برای جوانان این جامعه بکار بگیریم و با حضور در بازارهای جهانی چنان کنیم که نفع آن ها هم ادامه مسیر تولید و صادرات باشد.

وی گفت:‌ خوشبختانه راهی که در این دو سال پیموده شده است راه اقتصاد مقاومتی بوده است.

نهاوندیان با اشاره به 24 بند سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی افزود: مفهوم اصلی اقتصاد مقاومتی، اقتصادی متکی بر دانش و فناوری، عدالت بنیان، درون زا، برون گرا، پویا و پیشرو است.

وی گفت: بند یک آن تاکید دارد بر این که باید شرایط را برای توسعه کارآفرینی و مشارکت آحاد جامعه تأمین کرد.

رئیس دفتر رئیس جمهور افزود: در طول این دو سال سیاست جدی دولت مقابله با انحصار بوده است.

نهاوندیان گفت: اگر ما مشارکت می خواهیم، باید همه ریشه های انحصار و رانت را بیابیم و ریشه کن کنیم.

وی افزود: همه باید بتوانند در شرایط برابر از فرصت ها استفاده کنند و لازمه این کار بهبود رقابت است.

رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: خوشبختانه این دولت از آغاز بنای خود را بر اجرای آن قانون مصوب بهبود مستمر محیط کسب و کار قرار داد که حاصلش هم در رتبه بندی های بین المللی نمایان شد.

نهاوندیان افزود: هم در سال گذشته ما بهبود رتبه ایران را داشتیم و هم امسال با گزارش های مقدماتی که اعلام قطعی آن را وزیر اقتصاد خواهند داشت، پیش بینی می کنیم که ارتقاء بسیار خوبی را در صحنه بین المللی شاهد باشیم.

وی گفت: بنای دولت بر این بوده است که فضا را برای رشد استعدادها به صورت رقابتی فراهم کند.

نهاوندیان با اشاره به این که بند 2 سیاست ها بر اقتصاد دانش بنیان تاکید می کند افزود: از روز نخست دولت تصمیم گرفت این شرکت ها را کمک کند، با این که قانونش مدت ها بود که تصویب شده بود اما تخصیص بودجه لازم صورت نگرفته بود.

وی گفت: با وجود محدودیت های در اعتبارات بیش از هزار و 500 میلیارد تومان به صندوق شکوفایی و نوآوری اختصاص داده شد.

رئیس دفتر رئیس جمهور با اشاره به این که تا امروز هزار و 600 شرکت دانش بنیان ثبت شده است افزود: هدف این است که در همین امسال این بیش از 3 و نیم برابر شود.

نهاوندیان گفت: هدف مان این است که جوان های مبتکر با استعداد بتوانند با استفاده از این امکان، این حوزه ای را که بهره وری بالا در آن است گسترش دهند.