رییس اداره حفاظت محیط زیست آستارا گفت: دهیاران روستاها در مدیریت پسماندها با ماموران محیط بانی همکاری لازم را داشته باشند.

به گزارش نداي گيلان: شهروز قلی نژاد روز سه شنبه در مصاحبه  افزود: پیرو مصوبات و دستورالعمل های صادره در کارگروه پسماند استان گیلان دهیاران موظف هستند در مدیریت پسماندها با ماموران محیط بانی همکاری و مشارکت لازم را داشته باشند.
وی اضافه کرد: مطابق ماده هفت قانون مدیریت پسماند، مدیریت پسماندهای عادی در روستاها بعهده دهیاران است و طبق ماده 14 مصوبه شورایعالی محیط زیست در رابطه با ضوابط و روش های مدیریت اجرایی پسماندهای کشاورزی، مدیریتهای اجرایی پسماند کشاورزی دهیاران در روستاها و بخشداران در خارج از حوزه روستاها موظفند، متخلفین را به دادستانی محل وقوع تخلف معرفی کنند.
وی با اشاره به اینکه از ابتدای فصل دروی برنج تا کنون پنج نفر به علت سوزاندن کاه و کلش به مراجع قضایی معرفی شدند ، اظهار کرد: از بین رفتن سرمایه ملی ، افزایش مصرف کودهای شیمیایی ، ایجاد ناراحتی برای بیماران تنفسی ، از بین رفتن موجودات زنده مفید خاک ، ایجاد آلودگی زیست محیطی ، کم شدن مواد غذایی و کاهش قدرت حاصلخیزی خاک ، کاهش دید رانندگان و افزایش بروز تصادفات جاده ای از جمله مضرات سوزاندن کاه و کلش است.
قلی نژاد با بیان اینکه جمع آوری ، بسته بندی و حمل و نقل به موقع کاه و کلش برنج نیازمند عزم عمومی است ، بیان کرد: کاه و کلش برنج نعمت خدادادی است که استفاده از آن در دامداری های سنتی سبب کاهش هزینه های تولید و کاهش واردات علوفه می شود.
وی جمع آوری و فروش کاه و کلش را سبب افزایش در آمد شالیکاران عنوان کرد و گفت: کاه و کلش برنج علاوه بر اینکه به عنوان علوفه مورد نیاز دام مورد استفاده قرار می گیرد ، ماده اولیه مناسب برای برخی از کارخانجات صنعتی تولید نئوپان ، فیبر و ظروف یکبار مصرف و سایر محصولات می باشد.
قلی نژاد اظهار کرد: شهروندان در صورت مشاهده هر موردی از سوزاندن کاه و کلش می توانند از طریق تماس با شماره های 01344832213 و 01344833810 به اداره حفاظت محیط زیست آستارا اطلاع دهند.
شهرستان آستارا در 200 کیلومتری غرب مرکز استان گیلان دارای سه هزار و 200 هکتار شالیزار است.