نماینده مردم فومن و شفت در مجلس بر کنترل و مدیریت تهدیدات هجمه‌های وسیع در خانواده در راستای انتقال زبان و فرهنگ به نسل‌های آینده تاکید کرد.

به گزارش نداي گيلان: نماینده مردم  فومن و شفت در مجلس بر کنترل و مدیریت تهدیدات هجمه‌های وسیع در خانواده در راستای انتقال زبان و فرهنگ به نسل‌های آینده تاکید کرد.

ناصر عاشوری در یادمان شاعر بزرگ گیلان میر احمد سید فخری‌نژاد، معروف به شیون فومنی که با حضور ناصر فیض، طنزپرداز برجسته و داور برنامه طنز «قندپهلو» در سالن شهدای خدمتگزار اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی فومن برگزار شد، با بیان اینکه همگان در دنیایی که هر روز فرهنگ‌های کوچک و خرده‌فرهنگ‌ها به طرق مختلف مورد هجوم قرار می‌گیرند وظیفه سنگینی را نسبت به مباحث فرهنگی عهده‌دار می‌باشیم، اظهار کرد: ارتباطات، دسترسی‌ها و هجوم زبان‌های ملی به لهجه‌ها، زبان‌ها و فرهنگ‌ها و خرده‌فرهنگ‌های کوچک سبب شده که در دنیا فرهنگ‌های ضعیف، زبان‌ها و لهجه‌های کم جمعیت را به سرعت در حال فنا و نابودی قرار دهند.

وی با بیان اینکه در خرده‌فرهنگ‌ها معمولا زبان‌های ملی به دلیل اشرافیت به سرعت سیطره می‌یابد و هجوم آن فراتر از تصور است، افزود: یکی از وظایف سنگین هر فردی از اعضای این جامعه دفاع عملی از زبان مادری است.

عاشوری با تاکید بر اینکه ما بدهکار و مدیون امثالی چون شیون فومنی می‌باشیم، خاطرنشان کرد: پس از گذشت زمان همگان متوجه خدمات ماندگار فرهنگی بزرگ شیون فومنی به زبان گیلگی و فرهنگ گیلکی خواهند شد.

نماینده مردم شهرستان‌های فومن و شفت در مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: همه موظف به  کنترل و مدیریت این تهدیدات جدی و هجمه‌های وسیع در خانواده‌ها می‌باشیم تا در حقیقت این زبان و فرهنگ شیوا و زیبا را به  طرق مختلف به نسل‌های آینده منتقل کنیم تا در چند دهه آینده شاهد عدم صحبت زبان کیلگی نباشیم.